Oasis - D'You Know What I Mean? (1997)

Label: Helter Skelter

1. D'You Know What I Mean? (7:22)
  2. Stay Young (5:06)
  3. Angel Child [Demo] (4:28)
  4. Heroes (4:09)
tondeman
Heroes en Stay Young vind ik niks maar Angel Child is een heel mooi, delicaat liedje. Vraag me af wanneer ie dat geschreven heeft, want kan het totaal niet plaatsen tussen al het andere Be Here Now geweld...
D'You Know What I Mean blijft ook cool natuurlijk.

avatar van Toon1
Angel Child ken ik niet... Heroes is een leuke cover, Stay Young is zelfs een van m'n favoriete Oasis nummers

tondeman
Heus? Heroes en vooral Stay Young klinken mij totaal inspiratieloos.

Ik vind die cover van Oasis wel grappig en ook Stay Young wel aardig. Het zijn geen hoogvliegers, maar ik was er toch wel blij mee destijds. Angel Child is zeker een leuk nummer en DÝou Know What I Mean in retrospect gewoon een fantastische single eigenlijk.

Met die videoclip erbij met al die helicopters... Happy Times

avatar van Jacobgallagher
De allerbeste Oasis-single ooit. En dat wil wat zeggen. DYou Know What I Mean? mag dan qua chord-opbouw hetzelfde zijn als Wonderwall, het nummer is zoveel meer dan dat; groots, bombastisch, lekker rauw en smerig, een heerlijk lang uitgerekte rock n roll song. Dat laatste was kenmerkend voor de band in hun Be Here Now-periode en is vaak bekritiseerd, maar ik vind het nog altijd heerlijk. Wat een vreselijk rauw lekker over top a-kant! De b-kantjes zijn ook stuk voor stuk perfecte voorbeelden van het songwriters-talent van de oudste Gallagher, waarbij Angel Child door haar breekbaarheid en subliem gitaarwerk het meest in de smaak valt. De Bowie-cover Heroes is één van de stevigste die ik ooit gehoord heb, geheel in de stijl van DYou Know What I Mean zelf, zou ik bijna zeggen.

Michael1992
Jacobgallagher schreef:
De b-kantjes zijn ook stuk voor stuk perfecte voorbeelden van het songwriters-talent van de oudste Gallagher..

Bedoel je niet de middelste Gallagher?

avatar van Jacobgallagher
Michael1992 schreef:

Bedoel je niet de middelste Gallagher?

Zit die in de band dan? Ik weet dat Noel en Liam nog een oudere broer Paul hebben, maar ik bedoelde Noel. Voor de volledigheid.

avatar van lennon
Ik heb alle Oasis singles gekocht vanaf het begin, en dit was de laatste..... ineens leek de koek op, en ook de b-kanten waren inspiratieloos...

jammer...

De zogenaamde "rethink" uit 2016 vind ik veel beter te behappen. De strijkers zijn daarop veel duidelijker te horen, en voegen daardoor meer toe dan in de originele versie. Wat mij betreft het beste nummer van Be Here Now.
Stay Young ook een prima (en typische) Oasis 'anthem'. Alleen ook hier geldt weer: een bult gitaren is niet altijd beter. Angel Child is ergens een mooi nummer, maar had juist in afgeronde vorm (ipv een demo versie) uitgebracht mogen worden. Aan de andere kant ook wel een leuke afwisseling tussen al het bombastische geweld uit deze Oasis periode. Heroes is een van mijn favoriete nummers, maar deze versie vind ik wat gewoontjes. Prima als b-side maar meer niet.