Group 1850 - Paradise Now (1969)

Label: Discofoon

1. Paradise Now (5:22)
  2. Friday I'm Free (2:54)
  3. Hunger (4:54)
  4. Circle (1:08)
  5. Lonelyness (2:22)
  6. Martin en Peter (1:55)
  7. ?! (7:05)
  8. Purple Sky (10:53)
avatar van charlezzz
agemo's trip heeft de naam ... maar deze in relatief grote aantallen voor v&d opgenomen lp is veel beter. minder arty en meer spacy.

ooit nog op cd verschenen op het free label (van de frs), maar nog immer wachtend op een mooie vinyl / cd heruitgave!

avatar van Oldfart
Wat was dit ook al weer....?? ( ....graaft in herinnering, maar vindt niets...)

Harald
Daar heb je tot nu toe echt iets gemist. Goede plaat, net als Agemo's Trip to Mother Earth. Maar ik kan me echt niet voorstellen dat je Group 1850 niet kent . Mischien nog een beetje graven

avatar van Oldfart
....nee, je begrijpt me verkeerd, heb gegraven, maar dat graven hielp niet: de herinnering is weg.
Wat nu nog rest is de naam: oh ja die....

....maar misschien is het ook wel leuk voor de jonkies ( en Oldfarts met een geheugenverlies) hier als er iets over de muziek wordt verteld.....toch, anders blijft het zo'n 'incrowd' gebeuren.

Mag niet ontbreken in de betere Nederrock collectie.

wijsneus
Dit is DE plaat die mijn muzikale smaak omver kegelde.
Als 14-jarig ventje kreeg ik van een kennis te horen : wil je eens wat anders horen dan het geijkte Child in Time of Born to be Wild ?
Luister dit maar eens !
Wow, wat een impact had dit 35 jaar geleden op mij. En nog steeds een van mijn favoriete LP's.
Beste Nederpop ooit gemaakt. Absoluut 5 sterren waard !

avatar van heicro
wijsneus schreef:
Beste Nederpop ooit gemaakt. Absoluut 5 sterren waard !

Hoewel niet in mijn herinnering als een geweldig album, ga ik hem opzoeken en na 35 jaar nog eens beluisteren.

Ik heb me onlangs door die andere lp van Groep 1850 genaamd "Agemo's trip" geworsteld. Deze lp is me niet goed bevallen. Ik vraag me daarom af, waarom ik destijds toch tot de aanschaf van hun 2e lp ben overgegaan. Is tie dan toch zoveel beter?

wijsneus
Of deze beter is weet ik niet.

Agemo's trip ken ik niet, en dat wou ik maar zo houden !

Maar na 35 jaar nog ingepakt worden.................. ??

avatar van heicro
Natuurljk verdiend Group 1850 credits. Histories gezien waren zij pioniers die durfde te experimenteren met totaal afwijkende arrangementen.
Hier en daar zijn er leuke muzikale vondsten met mysterieuze flower power teksten, maar het geheel klinkt naar mijn mening rommelig.

Apart zou ik dit album willen betitelen. Niet goed, niet slecht, maar vooral "not my cup of tea".

Weet iemand wat sjardin tegenwoordig doet ??? Leeft hij nog wel ??
Op google niets te vinden ...

wijsneus
Kijk eens op popinstituut.nl !

Ook ik werd weggeblazen toen ik de plaat voor het eerst hoorde (ergens in 1974). Ongelooflijk psychedelisch. Andere lp's als Agemo's Trip e.a. zijn te gekunsteld en freaky.
Paradise now is wereldklasse, Steven Wilson van Porcupine Tree zou deze plaat moeten gebruiken als inspiratie, dan maakt hij zijn beste plaat tot nu toe.
Wijsneus; je bent liefhebber van Wipers, zie ik. Folllow Blind de Paradise Now van hun ?

Ah, Wipers !

Na de eerste luisterbeurten van Follow Blind idd vergelijkbare impact met deze PN. Maar bij Wipers volgden later andere albums, en ondertussen is Follow Blind ingehaald; o.a. door Youth Of America en Land Of The Lost.

Paradise Now is de enige studioplaat die ik ken van 1850, en dat blijft zo. Nog wel een live-LP in bezit, maar das FC Knudde.

Oldfart schreef:

Hier kom ik later op terug, bij meer tijd en inspiratie !

wijsneus
Group 1850, wie kent ze (nog ) ?

Misschien dat er bij sommige wat oudere users een lampje gaat branden. Group 1850 ; dat is toch die Nederbeatgroep die in de jaren 60 een kleine hit scoorde met Mother Nohead (een Engelstalige parodie op Vader Jakob) ?? Ja, dat klopt .

Maar wie/wat waren Group 1850 nou werkelijk ?

Vanaf midden jaren 60 waaide er vanuit Engeland steeds meer zogenaamde "beatmuziek" het Kanaal over. En dat werkte zeer aanstekelijk hier te lande, want de Nederpopgroepen schoten als paddestoelen uit de grond, vooral in Den Haag.

Eén van deze bands was dus G1850.

Met dit album schreven hoofdman Peter Sjardin en zijn mannen een instant "popclassic" op hun naam, volgens de kenners.

Paradise Now : in wezen gewoon rock, volgens de opstelling gitaar/leadgitaar/bas/drums/toetsen. Maar roer hier wat psychedelische effecten door, zoals een wah-wah gitaar, helemaal te gekke teksten die een Paarse Hemel beschrijven bijvoorbeeld, een flowing intro voor een nummer dat over Het Paradijs gaat (bestaat dat dan ?), en op kant 2 nog wat Oosters aandoende instrumenten en een nummer dat ?! heet, en voila : hippiemuziek pur sang !

Maar wacht eens, is dat wel zo ? Hippiemuziek associëer ik met vrolijke teksten hoe mooi het leven is, bloemen in het haar, alles is helemaal te gek, weet je wel; en wie doet me wat ? Dat is op dit album toch niet het geval.

Dit album IS rockmuziek.
Dit album IS psychedelisch.
Dit album komt van eigen bodem !
Dit album rockt, swingt, maar is ook introvert.
Dit album is soms duister, meeslepend en hallucinerend.

Als tiener meemaken dat de impact van een plaat, die nota bene door een Nederlandse groep gemaakt is, zo overweldigend kan zijn. Ja, dit maakte indruk toen; erg, erg veel indruk.

En vandaag de dag is de magie echt nog niet uitgewerkt.

Dat je er 37 jaar later nog steeds van ondersteboven bent. Dan mag je spreken van een "klassieker", een hele echte Nederpop-klassieker !

Ja, dit album heeft zich een vaste plaats verworven in mijn lijst met 10 albums die je meeneemt als je verbannen wordt naar een onbewoond eiland.

Hawkhead
marcello schreef:
Weet iemand wat sjardin tegenwoordig doet ??? Leeft hij nog wel ??
Op google niets te vinden ...

Peter Sjardin leeft totaal terug getrokken in een kelder in Amsterdam en schijnt er psychisch niet best aan toe te zijn (volgens 'n bericht van zijn broer op internet).
Wat mij betreft is dit het beste album ooit in Nederland gemaakt! Een ware klassieker. Prachtige psychedelische muziek, met een hoofdrol voor Sjardin's 'organizer' (een tot een soort van synthesizer omgebouwd orgel, met een uniek geluid). Hoogtepunt is voor mij '?!', dat net zo mysterieus klinkt als de titel doet vermoeden.

Hawkhead
Hawkhead schreef:

Het moet natuurlijk 'organiser' zijn, een 'organizer' is heel wat anders...

Paradise Now

_Lynn_
Wat een fantastische plaat toch! Geen enkel minder nummer. Naast de opener is de drumsolo in Purple Sky ook al zo geniaal. Ik weet genoeg.

ehhh wijsneus, mijn reacties zijn soms heel traag.., heb net twee jaar gestudeerd en daar wordt ik vrij autistisch van blijkbaar. Maar Land of the Lost is de voorganger, qua release, van Follow Blind, zoals jij ongetwijfeld weet. Misschien wel beter, hangt er om zou ik zeggen. Mijn broer heeft paradise now op origineel vinyl, hij had ook een live plaat maar daarop sloegen de hippies een beetje door en vulden een half uur met gerommel op de pannenset van hun moeder. Waarschijnlijk vonden ze het zelf heel trippy.

Grappig, want in de tijd van deze Wipers platen hoefde je echt niet aan te komen met psychedelica uit de late jaren zestig. De kille jaren tachtig. Neem aan dat je Crispy Ambulance kent? Zeer jaren tachtig en toch psychedelisch, The Plateau Phase is voor mij ook een plaat die de status van Paradise Now evenaart. Op YouTube staat een clip van The Presence, wat mij betreft hun beste nummer, alleen op single verkrijgbaar ooit maar toegevoegd aan cd later

Hallo Lynn,

Vind het leuk om te weten hoe je deze plaat hebt leren kennen. Ik hoorde 'm via een kennis in 1974, en jij?
Er zijn toch verschillende bands nu die makkelijk gelinkt kunnen worden aan Paradise Now. Zelf draai ik al maanden The Octopus van Amplifier zo vaak dat ik meafvraag waarom ik nog 800 cd's heb..

Zephyr
nanno.van.rede schreef:

Mijn eerste ingevingen zijn : Hawkwind, Pink Floyd voor een deel ( de periode tot en met Meddle zeg maar ) en Porcupine Tree ten tijde van The Sky Moves Sideways/Up The Downstair/Staircase Infinities. Maar dat is puur het psychedelische karakter van de muziek.

Of bedoel je meer artiesten van pakweg de laatste 10 jaar ?

Hawkhead schreef:

En juist daarom vind ik deze Paradise Now toch een unieke plaats innemen in zowel de (NL) muziekhistorie, als in mijn eigen platen-collectie. Die organiser geeft een duidelijke extra dimensie aan het psychedelische karakter van de muziek.

wijsneus schreef:
Dan mag je spreken van een "klassieker", een hele echte Nederpop-klassieker !

Amen !

nanno.van.rede schreef:
Hallo Lynn,

Dankzij mijn vriend. Hij gaf me een boel muziek op USB en deze plaat zat daar toevallig tussen. Simpel dus.

Wat mij betreft ook het beste album ooit gemaakt in NL. Hoewel Focus en Urban Dance Squad er dicht bij komen..
Ik luister nog eens kritisch, en naast het charmante 'nederengels' is de leadgitaar toch wel naar adem happend.

Zephyr
Niet alleen het beste album ooit gemaakt door een Nederlandse artiest, maar Paradise Now is misschien wel uberhaupt de beste plaat ooit gemaakt .....

Dit album staat op nummer 1 in mijn top-10, omdat ik door het horen van deze plaat er achter kwam dat er meer bestond dan muziek uit de hitparade, en de geijkte "klassiekers" uit de Veronica top-100 aller tijden, waar ik begin jaren 70 graag naar luisterde.

Héél wat anders, deze Paradise Now, als datgene dat ik tot dan toe aan muzikale kennis in huis had. De bekende bom die insloeg ? Jazeker, en dan verwoord ik het nog rustig.....

Zoals hier boven mooi aangegeven; de gitaren doen me naar adem happen ........., wat een sound !
Zo hoor ik gitaren het liefst, eerlijk gezegd. Ook de prachtige klanken die de door Peter Sjardin bespeelde organiser voortbrengt, dragen bij aan de fantastische, psychedelische trips die je als het ware ondergaat als je intensief luistert.
En de zgn. Nederengelse zang ? Ach, ik heb het nooit zo ervaren. Maar wat wil je ook, als je een prille tiener bent. Dan vallen dat soort details geeneens op.

Later kwam ik erachter dat 1969 een voor mij markant muziekjaar werd c.q. is geworden. Heel wat memorabele albums zijn in dit jaar verwekt, met PN als fiere lijstaanvoerder. Maar daar zal ik hier verder niet over uitweiden.

De ultieme after-hippie-tijdperk elpee, met nog duidelijk invloeden uit dat tijdperk ? Ja, voor mij wel.
Waarschijnlijk omdat ik, als ik diep in mijn hart kijk, heel graag dat tijdperk bewust had meegemaakt.

avatar van BoyOnHeavenHill
Jammer dat de generatie die deze plaat nog echt in die tijd kon ontdekken hier langzaam maar zeker lijkt te verdwijnen : van de elf voorgaande schrijvers zijn er hier nog maar drie actief (van de overige acht hebben drie zich in 2016 uitgeschreven, twee zijn "niet meer actief op de site", en drie hebben MusicMeter al sinds 2007 resp. 2012 niet meer bezocht). Plus al bijna zes jaar hier geen bericht meer gepost...
        Zelf was ik indertijd veel te jong om dit te kunnen hebben meegekregen, maar bij mijn speurtocht van de afgelopen jaren door de symfonica, psychedelica en elektronica van de late 60s en vroege 70s kwam ik onvermijdelijk bij Group 1850 uit. En wat bevat dit veel van de elementen waar ik inmiddels zo van ben gaan houden : gevarieerde en soepele drums, een lekker basgeluid, een passende donkere stem, een mooi Floydiaans zeurorgeltje dat ook wel aan de Canterbury-sien doet denken, en een gitaargeluid dat ik vooral met de dominante sound van Erik Brann op Iron Butterfly's In-a-gadda-da-vida associeer. (Andere mensen noemen ook Hawkwind en de Mothers of Invention, maar beide bands ken ik te weinig om met die vergelijkingen iets te kunnen.)
        (Zijpaadje : merkwaardig genoeg roept dit bij mij ook associaties op met de totaal obscure band Herbie & the Royalists, een funk-soul-band die in 1968 één elpee uitbracht, Soul of the matter, een plaat die ik op onverklaarbare wijze in mijn bezit heb gekregen en die daar op even onverklaarbare wijze ook weer uit verdwenen is. Om dat laatste ben ik nooit echt rouwig geweest, want voor zover ik mij herinner waren dertien van de veertien nummers vrij matige funk-soul-rock-nummers, maar het veertiende nummer sprong er toch wel uit : de afsluiter van kant 1, een bijna vijf minuten lang instrumentaal nummer getiteld Lost voyage met doorwerkende drums, een wandelende bas, een creepy orgeltje en ook weer zo'n Erik Brann-gitaar. Het nummer paste net zo goed bij de rest van het materiaal als Smells like teen spirit op een album van Vera Lynn, maar ik ben het nooit vergeten. Deze alinea heeft verder weinig met Group 1850 te maken, maar wie hem toch heeft gelezen en ooit nog dat nummer tegenkomt... spits de oren.)
        Hoe dan ook, de totaalsound en de compositorische insteek van Paradise now zitten hélemaal in mijn straatje, en ik neem dan ook diep mijn hoed af voor de eerste drie nummers (heeft het slot van Hunger iets te danken aan dat van de Creedence-versie van Suzie Q ?) en ?!  (mooi slaggitaarpatroon), maar de drie kortere nummers die de rest van "vinylkant 1" vullen zijn te kort en te vaag om veel indruk te maken. Het lange slotnummer is een verhaal apart : wonderbaarlijk hoe die zangstem op die Hendrix lijkt, en door de lengte van het nummer, het bluesy formaat en het vele gitaarwerk wordt de associatie met Voodoo chile (de lange versie) nog versterkt, maar net als bij dát nummer zit hier toch te weinig vlees aan om mij de volle elf minuten te kunnen boeien, en die drumsolo laat mij totaal koud.
        Kortom, ik kan me heel goed voorstellen wat een enorme impact deze plaat een halve eeuw geleden moet hebben gehad, en vanwege de sympathieke opzet en de fraaie sound zou ik hem ook graag beter willen vinden dan nu eigenlijk het geval is. Misschien kruipt na nog vele malen draaien de appreciatie voor de mindere stukken in de loop der tijd meer in de richting van mijn waardering voor de eerste helften van beide vinylkanten, maar voorlopig begin ik met een voorzichtige ***½.
        En om nog even terug te komen op de eerste alinea van dit bericht : zijn er hier nog gebruikers die mij kunnen vertellen hoe het zit met de kwaliteit van déze compilatie : The golden years of Dutch pop music ? Niet op MusicMeter aanwezig, maar hij lijkt vrij compleet qua studiowerk. Of moet ik wachten op de 8-CD-box die volgens een artikel in de Volkskrant van 23 mei jongstleden in november schijnt uit te komen? (Maar ja, als die net als de box van de Motions ook al binnen een paar dagen uitverkocht zal raken...)

Geweldig album. Met ook een stel geweldige muzikanten, binnenkort verschijnt een 8-delige CD box met alle albums + singles. Prachtig naslagwerkje, word uitgebracht door Pseudonym Records. Die heeft al eerder materiaal heruitgegeven. 1850 is een bijzondere band!

Ook ik vind PN de allerbeste plaat die ooit in Nederland door Nederlandse muzikanten opgenomen is!
Het origineel is opgenomen te Weert in de Telstar studio van Johny Hoes en later is er een her-uitgave gekomen. Begin jaren 70 ( ben zelf uit 1950) ben ik veel bij gelijk gestemden in Liverpool geweest en uiteraard deze plaat meegenomen ( toen werd er nog geen Nederlandse muziek in Engeland uitgebracht ).
Op feestjes aldaar werd die plaat gedraaid ( uiteraard wel 4x per avond ) maar sommigen meenden toch ECHT dat het Jimmi Hendrix was!!
Heb in Liverpool optreden van Hawkwind met opnames voor do- re- mi - fa enz. Bijgewoond ook waanzinnig goed maar 3 weken later speelden zij in Venlo en waren nog te slecht voor in de kalk te roeren ,heel jammer.
Daar natuurlijk ook muziek meegebracht die hier niet te krijgen was o.a. Gitaar-man Harvey Mandel , waanzinnig goed (luister maar eens naar het nummer. Frenzy , ! Of naat The Battered Ornaments de plaat A Mantle piece . Ook helemaal te gek .
Maar ja die tijd komt niet meer , heb hem gelukkig wel van heel dichtbij mee mogen maken.
Zijn ondertussen kleiner gaan wonen en dus alle platen weggedaan (spijt joh ) maar kan alles beluistern op YT.
kHou d,r mee op , kan nog uur zo door gaan maar ga nog fff toeren met mun Cadillac deVille Convfertible uit 1970. Heel veel groeten en luister plezier Bert Schreurs te Venlo

avatar van Simon-Hans
Ontdekte destijds (1970) deze plaat bij V&D. Beviel me toen erg goed! Nog steeds trouwens. Agimo vond ik niet zo leuk: te speels, te alternatief.....
Heel interessant: ik zag Daniel van Bergen met Beer Klaassen (in 1970 of zo) terug op een schoolfeest (Vossius), en ze speelde in een band genaamd "The Boots". De muziek leek erg op die van G1850 op "Paradise Now": bluesy, lange solo's. Een eerdere versie van de Boots had nog een hitje (the first of the last seven days), maar van deze bezetting heb ik nooit meer iets gehoord.... Jammer!

Iedereen zou dit album gewoon eens moeten ondergaan, zo heerlijk !

avatar van AOVV
Vreemd genoeg vind ik de twee laatste nummers het minst op deze plaat. Het zijn de langste songs, en ze hebben beiden een meditatief karakter, maar waar ik door andere bands wel 'ns helemaal begeesterd of weggevaagd word door het werk van langere adem, gebeurt dat hier helemaal niet.

6 kortere tracks blijven over, en daar valt me het divers instrumentarium op. Die songs blijven ook niet écht hangen, maar ik kon er wel van genieten, en het lijken me van die nummers waarin je na de tiende luisterbeurt nog steeds nieuwe dingen ontdekt. Best wel spannend, dus.

3 sterren