Candi Staton - Stand by Your Man (1971)

Soul
Label: Fame

1. Stand by Your Man (2:53)
  2. How Can I Put Out the Flame (3:10)
  3. I'm Just a Prisoner (Of Your Good Lovin') (3:08)
  4. Mr. and Mrs. Untrue (3:26)
  5. Too Hurt to Cry (2:53)
  6. He Called Me Baby (2:47)
  7. Sweet Feeling (2:42)
  8. To Hear You Say You're Mine (3:06)
  9. What Would Become of Me (2:45)
  10. Freedom Is Just Beyond the Door (2:47)
avatar van Angelo
Hoe Candi de country-klassieker 'Stand by your man' omtoverde in een oprechte en pure southern soul classic is fenomenaal mooi gewoon. De overtuiging en bezieling is zo duidelijk hoorbaar. Vervolgens krijgen we een prachtige 'How can I put out the flame (when you keep the fire burning)', echt een pareltje over het-niet los kunnen laten van elkaar. 'I'm just a prisoner' stond ook al op haar debuutalbum die dezelfde titel droeg, echt een diep, prachtig southern soul liedje dat inmiddels een echte klassieker is geworden. 'Mr. and mrs. untrue' werd indertijd alleen nog maar gezongen door mannen, Candi doorbrak als het ware een taboe door als vrouwelijke zangeres een nummer te zingen over het-zelf-vreemdgaan vanuit een vrouw's positie. Vervolgens krijgen we 'Too hurt to cry', een aardige bijdrage op dit album maar niet bepaald opvallend. 'He called me baby' is een van de mooiste nummers ooit gemaakt, hoe zij zo'n saai nummer omtovert tot een doorleefde rauwe soul/funk versie is ongekend mooi! 'Sweet feeling' is zoals de naam al aangeeft een zoet maar oprecht soulnummer, fijn liedje. 'To hear you say you're mine' werd door Candi zelf geschreven, mooi tekst over de belangrijke bevestiging: ,,ik ben van jou''. 'What what become of me' is ook een fijn nummer voorzien van mooi pianowerk. De afsluiter 'Freedom is just beyond the door', laat een wat rauwere Candi horen die echt wel haar mannetje staat.

Net als de andere twee albums die ze op Fame uitbracht is dit ook een echte klassieker in z'n genre. Heerlijke southern soul van Muscle Shoals. Rick Hall, de producer, was terecht een groot liefhebber van Candi, want men, wat een stem heeft ze. Betere soul dan dit zul je eigenlijk niet vinden. Dit album is een absoluut meesterwerk en werd -net als haar debuutalbum- volledig geremastered en uitgebracht op de 2004 verschenen compilatie CD.

En het album werd, kwam ik kortgeleden achter, in 2005 ook uitgebracht door Fame op LP. En laat ik nou nog één exemplaar voor de gewone prijs vinden op Ebay: yeah!! Overigens is het geluid hier niet digitaal geremastered, maar nog de oude analoge stereo opnamen (zoals het hoort!), met dezelfde LP code en artwork.

We hebben het hier wel over één van de mooiste soulplaten ooit gemaakt. Bam! De conclusie zet je meestal aan het einde, maar vrijwel alles wat Candi bij Fame heeft opgenomen is goud waard. Dat komt allereerst door de gouden strot van Candi, één van de mooiste stemmen die ik ken. Dit tweede album staat vol met hele mooie Southern Soul vanuit het puntje van de kleine teen gezongen of beter gezegd, diep vanuit haar soul.

Waanzinnige hoogtepunten zijn I'm Just A Prisoner (Of Your Good Lovin'), Too Hurt To Cry, He Called Me Baby, Sweet Feeling, To Hear You Say You're Mine & What Would Become of Me. En de rest ligt daar vlak achter. Candi had trouwens een uitstekende begeleidingsband in de studio van Fame en een erg goede en betrokken producer met eigenaar Rick Hall. Zo klopt alles aan deze plaat.