21 Savage - american dream (2024)

Label: Epic

met Doja Cat

5. Sneaky (3:21)
  6. Pop Ur Shit (3:13)

met Young Thug en Metro Boomin

7. Letter to My Brudda (2:39)
  8. Dangerous (4:25)

met Lil Durk en Metro Boomin

9. Née-Nah (3:40)

met Travis Scott en Metro Boomin

10. See the Real (3:02)
  11. Prove It (3:27)

met Summer Walker

12. Should've Wore a Bonnet (3:06)

met Brent Faiyaz

13. Just Like Me (3:51)

met Burna Boy en Metro Boomin

14. Red Sky (2:56)

met Tommy Newport en Mikky Ekko

15. Dark Days (4:55)

met Mariah the Scientist

avatar van overmars89
21 Savage is wel 1 van de sterkere trapaholics. Dit komt vooral door een goede beatkeuze en een hele eigen stijl van rappen. Het is jammer, dat in die stijl weinig variatie te vinden is en ook op deze plaat staan er een paar fillers op.

avatar van Yestsida
Met momenten heel goed.

redrum, sneaky, pop ur shit en dangerous zijn heerlijke Trap-bangers die ik ook verwacht als ik een album opzet van 21 Savage. all of me is ook een heerlijk nummer met een prachtige beat die voorzien is van een vocale-sample, dit nummer horen we ook in de trailer van de film die nog moet komen. letter to my brudda is nog een hoogtepunt, dit nummer is een openbrief naar de opgesloten Young Thug. De gastheer en Travi$ Scott verzorgen weer een leuk nummer op het Metro Boomin-geproduceerde née-nah. De voorliefde voor R&B van 21 Savage komt het beste uit de verf op see the real en prove it naar mijn mening.
We sluiten af met dark days waar de nadelen van het straatleven nog eens duidelijk gemaakt worden.

De overige nummers vind ik niet slecht maar doen me toch echt wel een stuk minder dan die hoogtepunten. n.h.i.e. met Doja Cat voelt aan als een simpel fillernummer.
Qua R&B-liefde kan ik prove it met Summer Walker dus wel heel goed hebben, maar should've wore a bonnet met Brent Faiyaz en just like me met Burna Boy zijn er te veel aan. Dit komt voornamelijk door de twee gastartiesten op die twee nummers.
Het gezongen refrein van red sky is totaal niet mijn stijl.

Al bij al vind ik american dream toch wel zijn sterkste soloalbum, dan tel ik Savage Mode 2 uiteraard niet mee. Tussen dit derde album en i am > i was zit 6 jaar, na zo'n lange periode had ik misschien wel iets meer verwacht... al amuseer ik me hier wel mee.

Langs één kant had ik trouwens ook meer diepgang verwacht over zijn afkomstig uit de UK, kijkende naar de hoes, de gesproken intro van zijn moeder en de vlaggen van USA én UK die 21 Savage postte op Instagram, al mogen we natuurlijk ook niet te veel diepgang verlangen van deze man.

Kleine 4*

avatar van Silky & Smooth
Af en toe is 21 Savage lekker om te luisteren, maar dit is zelfs best wel sterk. Een fijne mix van trap, warme, soul samples en bij vlagen sterke, en soms introspectieve, teksten. Verrassend goed album!

avatar van sj0n88
Terwijl in de top van de rotatielijst vooral weer heel veel aandacht is voor de meest zaaddodende muziekalbums van het moment, zou het bijna aan me voorbij gaan dat 21 Savage weer een album heeft uitgebracht. En dat album bevalt vooralsnog goed: fijne flow en een aantal hele sterke nummers. Het album zal nog even moeten rijpen, maar vooralsnog ben ik enthousiast.