Spice Girls - Spice (1996)

Label: Virgin

1. Wannabe (2:52)
  2. Say You'll Be There (3:56)
  3. 2 Become 1 (4:00)
  4. Love Thing (3:37)
  5. Last Time Lover (4:11)
  6. Mama (5:03)
  7. Who Do You Think You Are (3:59)
  8. Something Kinda Funny (4:02)
  9. Naked (4:25)
  10. If U Can't Dance (3:58)
  11. Seremos 1 los 2 * (4:05)
  12. Wannabe [Dance Mix] * (5:57)
avatar van RogerV
Welke drie nummer 1 hits waren dat dan?

avatar van kaztor
chaotic20 schreef:
Wat een onzin! Mel C is juist de enige met een stem...

Dan hebben we duidelijk een (*kuch*) afwijkende mening over sterke zangers/zangeressen...

Als ik haar stem hoor denk ik aan spontaan opbollende pakken melk en neervallende vogels.

avatar van Angelo
RogerV schreef:
Het is tamelijk truttige prefab muziek maar het was nog wel aan te horen en ook nu staan de nummers nog wel redelijk overeind.

Wat bewoog jou om dit album 2,5* te geven? Ik neem aan dat je 27 bent? Hoe kun je het dan over je hart verkrijgen om dit album zo (hoog) te beoordelen!

Mijn probleem met deze muziek is vooral dat het zo overgeproduceerd is dat het bloedeloos en flets gaat klinken. Het is van noot tot noot gecheckt op hitpotentie en dat is meestal killing voor creavititeit in muziek. Het is allemaal zo gladgepolijst.

Maar zoals ik al aangaf bij Shania: ieder z'n ding!

avatar van Angelo
RogerV schreef:
Welke drie nummer 1 hits waren dat dan?

Trouwens, voor een Spice Girls liefhebber valt me dat van je tegen!
'Holler', 'Let love lead the way' en 'Goodbye' werden alle drie #1 hits in Engeland.

avatar van RogerV
Ik vind 2,5 niet echt heel hoog. Maar ondanks de gladde productie en het wat kinderlijke dat het had vind ik deze muziek nog niet eens zo heel vervelend. De wijze waarop de Spice girls zich presenteerden was in die tijd wel origineel en sprankelend. Qua muziek is het niet bijzonder maar het irriteert me ook niet zoals bij vele andere artiesten mij dat wel doet.

Dit album is ook karakteristiek voor zijn tijd. Het roept het gevoel van 1996-1997 op en beinvloede ook de muziek in de jaren erna.

Wat betreft die nr 1 hits heb ik het over NL en niet de UK.

avatar van adri1982
Heb ik toevallig. Nogal een fout album. Wel leuk om het af en toe op te zetten bij een feestje, en leuk voor een foute party

avatar van adri1982
Vandaag weer eens beluisterd en mijn stem met een halve ster naar 3,0 verhoogt. Muzikaal klinkt het toch best wel aardig.

avatar van Style.Girl
Geen geweldig album, maar de singles springen er overduidelijk uit! Je merkt echt het verschil met nummers zoals Last time lover en Something kinda funny die beide vreselijke gedrochten zijn!
Love Thing en Naked gaan dan nog wel, maar zijn ook niet super. If U can't Dance vind ik dan nog wel iets hebben.

avatar van meneer
HET album van de jaren 90

Zal misschien niet iedereen het mee eens zijn maar het is wel een geweldige review ! Uit de Volkskrant.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
meneer schreef:
Opmerkelijke bijdrage wel van de klassieke recensent van dienst. Het was mij eigenlijk niet opgevallen dat buiten Wannabe nog een van de andere hits eeuwigheidswaarde heeft, maar misschien ben ik na een gedetailleerde luistersessie ook om...

avatar van Mjuman

Casartelli schreef:

Duidelijk voorbeeld van schoenmaker hou je bij je leest - vergelijkbaar: 'klassiek-kenner' Tijl Beckand die zich uitlaat over techno: muziek van stampende machines.

Dat de Spice Girls deels stonden voor een bepaald beeld (Girl Power) kan wel zo zijn, maar aanhaken bij hun muzikale prestaties gaat mij te ver - Q1 en Q2 zijn niet identiek - qualiteit en quantiteit a.k.a. commercieel succes.

BTW: het plaatsen van links die achter een paywall zitten heeft weinig zin, voor niet-abonnees

avatar van GrafGantz
HET album van de jaren 90

Ietwat overdreven stukje, maar wel een leuk weetje dat het strijkersarrangement van 2 Become 1 van niemand minder dan Craig Armstrong is.

avatar van Maartenn
1,0
Maartenn (crew)
HET album van de jaren 90

Ik heb het vanochtend ook met een grote glimlach tot me genomen. De laatste zin uit het artikel was natuurlijk wel de bevestiging van het gevoel wat je het hele artikel al bekruipt "[...] natuurlijk heeft mijn waardering helemaal niets te maken met jeugdsentiment". Uhu

avatar van tnf
tnf
Ik kwam op Spotify bij de verkeerde versie van 2 become 1 terecht; de albumversie, met een stukje van Geri ipv Victoria.

Niet dat Victoria een wereldzangeres is, maar waarom het op de single gewijzigd werd is niet moeilijk te begrijpen.