The Beach Boys - Holland (1973)

Label: Epic

1. Sail on Sailor (3:22)
  2. Steamboat (4:35)
  3. California Saga / Big Sur (3:04)
  4. California Saga / The Beaks of Eagles (3:41)
  5. California Saga / California (3:23)
  6. Trader (5:06)
  7. Leaving This Town (5:48)
  8. Only with You (3:02)
  9. Funky Pretty (4:15)
  10. Mt. Vernon and Fairway (Theme) * (1:34)
  11. I'm the Pied Piper [Instrumental] * (2:20)
  12. Better Get Back in Bed * (1:39)
  13. Magic Transistor Radio * (1:43)
  14. I'm the Pied Piper * (2:09)
  15. Radio King Dom * (2:38)
avatar van willemmusic
Wellicht de meest diverse BBplaat en daardoor bij mij in de loop der jaren het vaakst gedraaid.
Hier alle +..
De door Capitol geëiste hitsingle Sail on Sailor van Brian, die vast kwam te zitten, en Van Dyke Parks, die het afmaakte (zoals hij wel meer deed voor Brian).
Met misschien wel de mooiste uitvoering van een Dennis compositie, Steamboat.
Al Jardin met een ge(s)laagde trilogie en zijn folkhart laat spreken door Country Joe te eren.
Een van de mooiste Carl-songs ooit opgenomen,Trader.
De inbreng van Chapin&Fataar met een fantasties nummer, Leaving This Town, wat voor velen met mij de aanschaf alleen al waard maakte.
Een obigaat/lieve Love/Wilson: Only With You.
En Funky Pretty, warm en loom, als, maar geen, Funk, een volmaakte afsluiter.
Maar het was nog niet genoeg allemaal...voor Brian dan, die dacht dat-ie een meesterwerk à la SMiLE had geschreven en met een sprookje aankwam, heel verstandig om dat apart op single te zetten.
Rest nog de trits Hollandse sessiemuzikanten die meewerkten en de superieure opnametechniek, door de BB zelf ontwikkeld, staat nog steeds als een huis.(ook op cd).
Geen -.tje te vinden?
De tragische rol van Charles Lloyd, die ze te lang door lieten fluiten....................................
Maar boven dit alles is er de legende rond het maken van deze plaat, die documentaire schiet hierin schromelijk tekort en VPRO onwaardig...
Muziek en mystificatie maken deze fijne plaat nog steeds zìnderend.

Stijn_Slayer
Oldfart schreef:
De meest onbekend BB plaat? In ieder geval de meest onderschatte.

Inderdaad, en misschien ook wel hun beste.

Dat ritme van 'Steamboat' komt precies overeen met zo'n oude stoomboot.

avatar van willemmusic
Een mooie, luisterwaardige 'spin off ' van "Holland" is: "Jack Rieley - Western Justice" van de manager van de BB in die dagen.
Als je de muziek hoort, denk je een onbekende BB-soloplaat ontdekt te hebben, maar dit is in Hollandse studio's opgenomen met Hollandse muzikanten (o.a. broertjes Hollestelle) met zang van Rieley zelf ( die ook 'A Day in the Life of a Tree' op "Surf's Up" inzong) en klinkt als een kruising van de latere stemmen van Dennis en Brian Wilson.
Bijna 40 jaar oud, maar de moeite van het opsporen waard !

avatar van jurado
Nooit van gehoord inderdaad, geweldige tip voor deze BB fan.

Inmiddels toegevoegd door Poles Apart en hier te vinden

avatar van willemmusic
wintertijd = gedichtentijd, maar dan denk ik het liefst aan de zon en welke muziek klinkt immer het zonnigst? juist...die van onze "BeachBoys".
Nu staat 'de Dichter' bekend om zijn dichterlijke vrijheden, maar wat is in onderstaand 'gedicht' nu pertinent onwaar ?
Volgende week de oplossing....

QUD77OH

Denkend aan Holland zie ik oneindig traag ...
zeven Mercedessen door het tunneltje in de snelweg gaan
surfplankgas met doorgezakte assen
langs brandingen van bloeiend fluitekruid
de kofferbakken vol stortzand van verre stranden
op weg naar boer Pi's opgekalefaterde schuur
de Baambrugse Zuwe mocht zulks nog nimmer aanschouwen

De weilanden liggen willig te wachten op een wonder
er schuilt iets ongerijmds dat in vers gekarnd moet worden
woorden worden herkauwd tot hoogdravende poëzie
zwaluwen schrijven melodieën op hoogspanningslijnen
alles aangesloten op het vers gesoldeerd mengpaneel
alle ele- en instrumenten zijn zeer gunstig gestemd
om te voldoen aan het munten van het MEESTERWERK

Brian slaapt, valt in slaap, of ligt op het punt in slaap te vallen
Mike Love hoopt inspiratie op te lopen in een Amsterdams bordeel
op een tochtje belandt Carl's zoontje bij Loenen in de sloot
Ricky Fataar komt graag op Ganzenhoef moksie-meti eten
met de linkerhand morset Dennis uit Ibiza zijn drumpartijen
bij het café sluit Blondie Chaplin vriendschap met de blanke boer
Al Jardine met zijn mandoline kijken op : Brian staat alweer op het punt ...

Nu ballen de Beach Boys zich samen tot een broederlijk verbond
plots openbaart ieders genie zich op de juiste plaats en wel tegelijkertijd
er wordt keelgeschraapt, voorgespeeld, bijgeschaafd en gladgestreken
geherarrangeerd, uitgefaded, ingezongen en overgeproduceerd
zesstemmig vocaal is wel het minste waarmee genoegen wordt genomen
orkesten worden ingevlogen, er blijft ongelooflijk veel aan de strijkstok hangen
en naar de prijs van magneetband per strekkende meter wordt niet gekeken

Dan gaan er duimen de lucht in :
de stekker wordt eruit getrokken
de mastertapes worden ingeblikt,
een laatste trek aan de allerlaatste joint
dan gaat iedereen de lucht in : naar huis

De zompige grond blijft ontredderd achter
nog wazig van verwaaid surfstrand
alle energie is in de klei getrokken :
een bedevaartsoord voor een verdwaalde fietser
die op de Zuwe de verkeerde afslag nam.

- wanneer je bij Mount Vernon ter hoogte van de Fairway ietwat
schuin de grond inboort, kom je tenslotte uit op de Brouwersgracht
en dan zie je : Holland staat nog steeds op z'n kop -

Of het nu waar is of niet.

avatar van willemmusic
Wegens werkelijk overstelpende belangstelling wacht ik nog een weekje met het antwoord.

avatar van gaucho
Ik doe een poging, Willem, al heb ik zo het idee dat het allemaal klopt - maar ja, al die details ken ik niet exact, zeker de topografische niet.

Maar toch: was Dennis Wilson wel bij die sessies? Als ik me goed herinner, werd hij begin jaren zeventig vanwege zijn gezondheid (en zijn verslaving, dacht ik) tijdelijk vervangen door Ricky Fataar op drums, toch? Hoewel die ook gitaar speelde, dus misschien waren ze er allebei wel bij.

Ik kan er op internet niet veel over terugvinden. Het is me ook niet duidelijk wat die verwijzing naar Ibiza betekent. Maar waarschijnlijk weet jij meer....

avatar van willemmusic
Dennis was er af en toe, maar zat het merendeel op Ibiza te herstellen van een steekwond in zijn rechterhand, opgelopen tijdens een echtelijke ruzie , die hem het drummen belette.

avatar van gaucho
OK, dat is dus niet 'pertinent onwaar'. Maar wat dan? Ach, ik zie het al. Je bedoelt waarschijnlijk deze strofe:

plots openbaart ieders genie zich op de juiste plaats en wel tegelijkertijd

Dát kon je op dat momen in elk geval niet van Brian Wilson zeggen, toch?

avatar van willemmusic
Nou, hij zong Sail on Sailor, was 'aanwezig' bij de opnames en in zijn hoofd bezig met Mt. Vernon & Fairway.
B. was toen nog belangrijk als samenbindende factor en krikte, alleen al door zijn statuur , het niveau nog verder op, muzikaal en budget-technisch.

Gaucho, vriend, keep on trying!

willemmusic schreef:

Nou , dat eerste is volgens mij aantoonbaar onjuist. De leadvocals van 'Sail on sailor' zijn van Ricky Fataar, nadat een aantal andere bandleden een poging hadden gewaagd, en dit nummer werd als enige opgenomen in Amerika, nadat ze waren teruggekeerd uit Holland. Brian was zelfs niet bij de opnamen van dat nummer betrokken, al heeft-ie het wel geschreven.

Tenminste, zo staat het mij bij, en Wiki bevestigt het, for what it's worth. Ik kan me nog wel vinden in het tweede deel van je opmerking, maar om nou te zeggen dat Brian's genialiteit in Nederland tot leven kwam, nou nee...

Nóg een poging dan: ik lees ergens in dat gedicht dat er een heel orkest is ingevlogen. Dat heb ik nooit gehoord of gelezen. Is het dat misschien? En anders kun je wellicht stellen dat er ten onrechte wordt gesproken van een meesterwerk?

Wat mij betreft is 3x scheepsrecht - ik wacht nu het antwoord van Willemmusic af. Al mogen anderen natuurlijk ook een poging wagen...

gaucho schreef:
Nou , dat eerste is volgens mij aantoonbaar onjuist.

Je hebt gelijk , ik maakte een foutje, maar men kan zich gauw verliezen in de wirwar van de productiegeschiedenis, de legendes en de anecdote's (over deze plaat alleen al) van deze band.
'Sail' werd inderdaad in de States opgenomen, want nog niet af,VanDyke Parks flikte het (weer).
Een orkest is wel het eufemisme van alles wat er is ingevlogen ( werkelijk gigantische hoeveelheden).
En MEESTERWERK is de totaal onverbloemde beschrijving van wat 'Holland' in mijn ogen en oren is.... ! Gaucho, ..see you next week..

Boets11
Leaving this town werd gebruikt bij VPRO programma (Het gat van Nederland). Prachtig nummer en hoogtepunt van deze plaat

willemmusic schreef:

Daarover zijn we het dus oneens (zie mijn eerder geposte bericht op pagina 1), maar ik had op basis van je vijfsterren-beoordeling al het idee dat dit niet het punt was waar je op doelde.

Enfin, ik wacht in spanning af. Zal volgende week zeker opnieuw een blik op deze pagina werpen.

gaucho schreef:
De leadvocals van 'Sail on sailor' zijn van Ricky Fataar...

Nee, van Blondie Chaplin.

Het nummer zou eigenlijk ook niet op de plaat hebben gestaan, het werd pas op het laatste moment uitgewerkt en opgenomen en aan de tracklisting toegevoegd omdat Warner Bros. vond dat er geen goede single op de LP stond. Oorspronkelijk stond Blondie & Ricky's "We Got Love" op de lijst, nu werd "Sail On Sailor" uit de la gehaald en verder uitgewerkt met o.a. Van Dyke Parks en Jack Rieley. Gerry Beckley van America zingt ook nog mee op de achtergrond.

@willemmusic: Mooi stukje! Het enige wat bij mijn weten niet helemaal juist is is dat Carl's zoontje met de Mercedes tegen het hekwerk van de overbuurman aanreed (i.p.v. in de sloot belandde), maar ik denk niet dat dat is waar je naar zoekt.

willemmusic schreef:
Nou, Brian zong Sail on Sailor...

gaucho schreef:
De leadvocals van 'Sail on sailor' zijn van Ricky Fataar.

Poles Apart schreef:
Nee, van Blondie Chaplin.

Ik type dit op m'n werk en thuis liggen de boeken (in OOR is jaren geleden een mooi item verschenen), dus weer uit het hoofd en vergeef me het foutje...

Poles Apart schreef:
Carl's zoontje met de Mercedes tegen het hekwerk van de overbuurman aanreed .

Carl met vrouw en kinderen zaten in Hilversum en op de weg naar Baambrugge ligt Loenersloot.
Je begrijpt, het is een dichterlijk verdichtsel van dat ongelukje.
Dank voor je goeie link Poles, mag ik hem hier plaatsen?
Voor iedereen die (nog) meer wil weten over dit legendarisch album :
Back Through The Opera Glass - pipeline-operaglass.moonfruit.com

Daar staat tot mijn schrik de Kromme Waal in als hoeslocatie, in Amsterdamse BB-kringen gaat de Brouwersgracht daarvoor door.
Dus Brouwersgracht zou dus Kromme Waal moeten worden in mijn gedicht.
Maar er staat ook dat Baambrugge aan de Amstel ligt, en dat moet toch echt de Angstel zijn....

Boets11 schreef:

Ja, en toen waren ze nog heel even heel erg psychedelies !

Hier de oplossing van het raadsel.

Lieve BB-fans, het duurde even totdat alle inzendingen verwerkt waren en het blijkt dat bijna alles van onderstaand gedicht ongeloofwaardig, dubieus of ver bezijden de waarheid bevonden werd, alleen aan het bordeelbezoek van Mike Love werd door niemand getwijfeld.

Wat wil je ook, het maken van deze plaat was zo'n logistieke krachttoer met zulke boven de (Holandse) realiteit staande persoonlijkheden dat het met de jaren mythische proporties heeft gekregen met alle apocrieve randverschijnselen er gratis bij.

Dat er een orkest werd ingevlogen werd betwijfeld, in werkelijkheid was vier weken lang elke lijnvlucht L.A. - A'dam bezet met BB-spullen. Waaronder vele kubieke meters met het befaamde strandzand. Voor onder de vloer. Voor de vibraties. Aardstralen en krachtlijnen of zoiets. Zouden ze ook eens verderop onder de A'dam Arena moeten doen.
De apparatuur moest opnieuw in elkaar worden gezet en deed het pas op het laatste moment. Het avontuur van Carl's zoontje, die ook te horen is op 'Trader'. Brian, die zo depressief was, dat slechts langdurig slapen een oplossing bood. En het feit, door getuigen bevestigd, dat de BB allen tesamen tegelijkertijd zingend om de microfoon stonden.

Al die moeite, mensen, tijd en vooral geld. Waarom ?
De BB waren een soort slapende GVR geworden, ondanks een transfusie van Ricky Fataar met Blondie Chaplin. Grote naam, veel optedens maar met nog weinig creativiteit en navenante platenverkoop. De enige die nog geloofde in de potentie van de band was Jack Rieley ( de man verdient een standbeeld voor de kerk in Baambrugge ), de manager die alles regelde, meeschreef, zong en de jongens opporde tot een laatste krachtinspanning. En dat moest in Holland gebeuren. Holland verwijst als titel naar de plek waar het allemaal gebeurde, er is niets op de plaat dat over Holland gaat.
Dus: nog eenmaal ballen we onze krachten en persen we er alles uit, maar tegelijkertijd : waarom in Holland, wat doen we hier in godsnaam.
Dat is de essentie die ik in het gedicht heb geprobeerd te vangen.

Om deze plaat, volgeperst met alles wat de BB nog in zich had (en meer), recht te doen heb ik in het gedicht niets gelogen, wel overdreven, met de gedachte dat de ware ontstaansgeschiedenis toch elke beschrijving tart.
Alleen, als je het landschap in de buurt kent met zijn venen en plassen met langgerekte wegen die Zuwe genoemd worden er tussendoor, dan weet je : er zijn hier geen afslagen en helemaal geen verkeerde !
gaucho schreef:
details ken ik niet exact, zeker de topografische niet...

Je zat er het dichts bij. Ik denk nog na over Prijs.
Ondertussen tijd voor iets anders, ik zet 'Surf's Up' maar eens op, ook prachtig !

avatar van mjvanderels
Toch wel een van de albums van de Beach Boys die zo langzaam aan zijn weg omhoog aan het vinden is in mijn rangorde. Stuk voor stuk goede nummers, met als uitschieters "Sail on Sailor", "Trader" en het ontzettend mooie "Leaving this Town".

Kan me nog goed herinneren dat mijn vader een dubbel-cd (verzamelaar) had waarbij het stemmetje aan het begin van "Trader" ons (broertjes en ondergetekende) zo aan het lachen bracht dat het eindeloos achter elkaar herhaald werd. Erg leuk om het zo'n 13 jaar na dato weer te horen en het verhaal erachter te weten te komen.

Blij dat ik iig nog lang van deze plaat en de rest van het oeuvre van de Beach Boys kan genieten!

jurado schreef:
Nooit van gehoord inderdaad, geweldige tip voor deze BB fan.

Jurado en alle anderen, als je nog steeds geïnteresserd bent, niemand minder dan de managing director van EMI/Bovema, in bezit van de originele 24-sporen tapes, heeft hier gereageerd !

avatar van Lambchop
willemmusic schreef:

Heb alles wat je schreef even terug gelezen en moet zeggen dat ik me erg vermaakt heb, bedankt voor de text en info.

Groet

Chop

Boring. Beach Boys-onwaardig

avatar van nlkink
Onderbouw dat eens met een recensie.

avatar van jorro
Ik kan het kort maar krachtig samenvatten waarom ik dit een matig album vindt. Ik mis de passie van een aantal van de albums uit de jaren '60. Gezapige liedjes die me nauwelijks raken. Kabbel, kabbel. Het puntje van mijn stoel blijft ver weg. Ook opener Sail on Sailor vind ik niet bijzonder. Lichtpuntje is California Saga / California . Een typische surfende BB song.
De bonustracks betrek ik niet in mijn waardering, maar ik kan er niets mee.
Dat het album op 61 staat in de 100 Greatest Albums of 1973 is wel bijzonder. Dat geldt wat mij betreft zelfs voor positie 76 in de huidige lijst over 1973 van best ever albums.
3* is nog net op zijn plaats.

avatar van Poles Apart
In navolging van The Beach Boys - Feel Flows (2021) dat de periode "Sunflower"/"Surf's Up" besloeg, komt er dit jaar een soortgelijke boxset uit betreffende de periode "Carl & the Passions: So Tough" en dit album, "Holland". Hopelijk naast outtakes en demo's ook met veel live werk, want de band was in die jaren op het podium (met Ricky Fataar en Blondie Chaplin in de gelederen) op z'n best.

Poles Apart schreef:

Hier is de tracklist van de 6CD boxset "Sail On Sailor 1972" (ook op vinyl en in verschillende versies), die op 18 november uitkomt:

Disc 1:
5. Hold On, Dear Brother
6. Make It Good
7. All This Is That
8. Cuddle Up
9. The Road Not Taken (Demo)
10. All This Is That (A Cappella)
11. He Come Down (2022 Mix)
12. You Need A Mess Of Help To Stand Alone (Track & Backing Vocals)
13. Marcella (A Cappella)
14. Make It Good (Alternate Mix With Intro)
15. Cuddle Up (Alternate Mix)
16. Carl & The Passions/Pet Sounds Promo

Disc 2:
1. Sail On, Sailor
2. Steamboat
3. California Saga (Big Sur)
4. California Saga (The Beaks Of Eagles)
5. California Saga (California)
6. The Trader
7. Leaving This Town
8. Only With You
9. Funky Pretty
10. Mt. Vernon And Fairway (Theme)
11. I'm The Pied Piper (Instrumental)
12. Better Get Back In Bed
13. Magic Transistor Radio (2022 Mix)
14. I'm The Pied Piper (2022 Mix)
15. Radio King Dom
16. We Got Love (2022 Mix)
17. Hard Time
18. Carry Me Home
19. California Saga (The Beaks Of Eagles) [1973 Single Mix]
20. California Saga (California) [1973 Single Mix]
21. Sail On, Sailor (2022 Mix)
22. "Holland" Promo 1

Disc 3:
1. Concert Intro: Jack Rieley (Live At Carnegie Hall)
2. Sloop John B (Live At Carnegie Hall)
3. You Need A Mess Of Help To Stand Alone (Live At Carnegie Hall)
4. Leaving This Town (Live At Carnegie Hall)
5. Darlin' (Live At Carnegie Hall)
6. Only With You (Live At Carnegie Hall)
7. Heroes And Villains (Live At Carnegie Hall)
8. Long Promised Road (Live At Carnegie Hall)
9. Don't Worry, Baby (Live At Carnegie Hall)
10. Student Demonstration Time (Live At Carnegie Hall)
11. I Get Around (Live At Carnegie Hall)

Disc 4:
1. Intro To 2nd Set: Jack Rieley (Live At Carnegie Hall)
2. Marcella (Live At Carnegie Hall)
3. California Saga (California) [Live At Carnegie Hall]
4. Help Me, Rhonda (Live At Carnegie Hall)
5. Let The Wind Blow (Live At Carnegie Hall)
6. Wonderful / Don't Worry, Bill (Live At Carnegie Hall)
7. God Only Knows (Live At Carnegie Hall)
8. Do It Again (Live At Carnegie Hall)
9. Wouldn't It Be Nice (Live At Carnegie Hall)
10. Wild Honey (Live At Carnegie Hall)
11. Good Vibrations (Live At Carnegie Hall)
12. California Girls (Live At Carnegie Hall)
13. Surfin' USA (Live At Carnegie Hall)
14. Fun Fun Fun (Live At Carnegie Hall)
15. Jumpin' Jack Flash (Live At Carnegie Hall)

Disc 5:
1. You Need A Mess Of Help To Stand Alone (A Cappella)
2. Marcella
3. Here She Comes (Session Excerpt)
4. Here She Comes (2022 Mix)
5. He Come Down (A Cappella Session)
6. Hold On, Dear Brother (Track & Backing Vocals)
7. Steamboat (Track & Backing Vocals)
8. California Saga (California) [Track & Backing Vocals]
9. The Trader (Track & Backing Vocals)
10. The Trader (Second Section A Cappella)
11. Only With You (Alternate Mix)
12. Funky Pretty (Track & Backing Vocals)
13. Sail On, Sailor (Songwriting Session)
14. Sail On, Sailor (A Cappella)
15. Out In The Country (Version 1)
16. Out In The Country (Version 2)
17. Oh Sweet Something
18. Spark In The Dark
19. Rooftop Harry
20. Body Talk (Grease Job)
21. "Holland" Promo 2

Disc 6:
1. We Got Love (Live/1973)
2. California Saga (Big Sur) [Live/1973]
3. Funky Pretty (Live/1973)
4. The Trader (Live/1975)
5. Sail On, Sailor (Live/1975)
6. All This Is That (Live/1993)
7. Fairy Tale Music (2022 Mix)
8. Pa Let Her Go Out (Better Get Back In Bed) [Alternate Version With Intro]
9. I'm The Pied Piper (A Cappella Section)
10. Radio King Dom (A Cappella Section)
11. I'm The Pied Piper (Alternate Take Spoken Section)
12. Mt. Vernon And Fairway (Theme) / A Casual Look (Medley / Session Excerpt)
13. Little Child (Daddy Dear) ["Holland" Home Recording]
14. Susie Cincinnatti ("Holland" Home Recording)
15. Gimme Some Lovin' / I Need Your Love (Medley)
16. California Saga (Big Sur) [2022 Saga Trilogy]
17. California Saga (The Beaks Of Eagles) [2022 Saga Trilogy]
18. California Saga (California) [2022 Saga Trilogy]
19. Carry Me Home
20. All This Is That (A Cappella Alternate Verse)

avatar van Tonio
Naar aanleiding van het jubileum weer eens beluisterd. Afgezien van de bekende hits was ik nooit zo'n fan van de Beach Boys. Maar dit album kon mij vroeger best wel bekoren. En nu dus eigenlijk nog wat beter. Fijne muziek. En ik zie dat ik nog geen sterren heb gegeven. Dat gaat nu dus veranderen.

avatar van Dungeon
Tonio schreef:

Met bijpassende Avater?

avatar van Poles Apart
Voor de liefhebbers van dit album is er nu ook een heel fraai boek, in het Nederlands zowaar:

The Beach Boys in Holland, Peter Tetteroo John Swildens