Captain Beefheart and The Magic Band - Ice Cream for Crow (1982)

Rock / Avant-Garde
Label: Blue Plate

1. Ice Cream for Crow (4:36)
  2. The Host the Ghost the Most Holy (2:26)
  3. Multicoloured Caucasian (4:21)
  4. Hey Garland, I Dig Your Tweed Coat (3:13)
  5. Evening Bell (2:01)
  6. Cardboard Cutout Sundown (2:38)
  7. The Past Sure Is Tense (3:22)
  8. Ink Mathematics (1:41)
  9. The Witch Doctor Life (2:38)
  10. 81 Poop Hatch (2:39)
  11. The Thousandth and Tenth Day of the Human Totem Pole (5:44)
  12. Skeleton Makes Good (2:17)
  13. Light Reflected Off the Oceans of the Moon * (4:48)
avatar van Marb
Pheeeew,
Als je dan toch beseft dat met deze plaat 13 jaar Captain Beefheart and his Magic Band [in diverse bezettingen] eindigt, pink je toch wel even een traantje weg. [deed ik in ieder geval wel] Deze plaat is geweldig goed, redelijk kort, maar mist zijn kracht totaal niet. De captain en de zijnen trappen de deur gelijk in met het bluesy Ice cream for crow, en eindigen met het zeer bizarre Skeleton Makes Good, waarin het hele nummer als het ware helemaal af lijkt te brokkelen aan het einde van de plaat. Al met al is deze laatste cd een sterk meesterwerkje, dat natuurlijk nooit tegen klassiekers als Lick en Trout op kan boksen!

avatar van Zombywoof
Leuke clip (Ice Cream for Crow), die had ik nog nooit gezien

Zombywoof schreef:
Leuke clip (Ice Cream for Crow), die had ik nog nooit gezien

MTV wilde het niet hebben

Samen met 'doc at the radar station' en 'trout..' zijn meest bizarre meesterwerken.

Joy
beefheart en geregiseerde clips, neen doet hem geen goed, teveel gestyleerd, teveel doen alsof

beefheart moet je gewoon filmen in zijn natuurlijke omgeving, in zijn hoofd

avatar van Wolkenvanger
"Pile high on truth mountain"

Is de immer dreigende ondergang van de mensheid in de wereld, door Captain's suggesties omschreven als een zinkend piratenspookschip, ooit origineler in poëzie en muziek gevangen? Captain's matrozen zingen dan ook : "a toast to the Host the Ghost the most Holy...ioo... "

En die foto van Anton Corbijn is één van zijn mooiste en ontroerendste potretten van een creatieve gevoelsmens.

avatar van mayhemblik
Waar zouden we zijn zonder de kapitein!!!

Stijn_Slayer
thesceneisnow schreef:

Mwah, dit album is op wat typische 'gekkigheden' van Beefheart na juist vrij toegankelijk voor Beefheart's doen. Het is wel behoorlijk vreemd af en toe, maar wel eenvoudig te volgen i.t.t. bijv. Trout Mask Replica.

Het is verder wel een goede plaat zoals je mocht verwachten van Beefheart, al heeft hij op zich interessantere dingen gedaan. Toch verdient hij credits omdat hij er vrijwel altijd in slaagde om een goede plaat te maken, en dat lukt maar weinig muzikanten.

avatar van Stalin
Heb deze zonet ook maar eens gekocht bij de lokale muziek-dealer, want moet eerlijk zeggen dat mijn Beefheart Collectie niet veel verder gaat dan Shiny Beast (Bat Chain Puller), dus het is nu wel eens tijd ook de laatste platen van Kapitein Iglo te ontdekken.

Uiteraard met het briljante boek (800 pagina's) van John ''Drumbo'' French ernaast om het een en ander wellicht duidelijker te kunnen bevatten...

Heb overigens de remaster uit 2006, met daarop als bonus-track ''Light Reflected Off The Oceands Of The Moon''.

Captain Beefheart =

Stijn_Slayer schreef:

Ben ik niet met je eens. Na 1970 heeft hij een heel aantal albums gemaakt die veel meer 'liedjes' georienteerd zijn. Maar ook (overigens geniale) albums als 'safe as milk' en 'shiny beast' zijn voor veel luisteraars mijns insziens makkelijker behapbaar.
Alleen 'Trout' en eventueel 'lick my decals' zijn gefreakter dan dit album.
Een echte groeiplaat die misschien niet opzienbarend lijkt maar een zeer bijzondere afsluiter van zijn muzikale nalatenschap is.

Stijn_Slayer
Ik vind dit album muzikaal dichter bij Safe as Milk en Shiny Beast staan dan bij Trout Mask Replica en Decals.

avatar van thesceneisnow
Eens, maar ik heb het over de gekkigheid.

avatar van Ataloona
Een mooie afsluiter van zijn carriere als maker van albums. Ook deze is ietwat toegankelijker als eerder werk, maar nog steeds gek, geflipt en poëtisch. Hij heeft ons geweldige albums achter gelaten, en eigenlijk had ik wel gehoopt op meer albums, helaas heeft het er nooit van mogen komen.

Ataloona schreef:

Soms is een carriere gewoon af en hoeft er niets meer aan toegevoegd te worden.
Daar zouden sommige bands wat van kunnen leren, zoals bijvoorbeeld De Rollende Stenen...

Maar goed, de wellicht weinige muziek die de man heeft gemaakt is ruim voldoende om je nog decennia lang mee te vermaken en zal nooit vervelen.

Daarnaast heeft de man na zijn muzikale fase ook nog voldoende moois achtergelaten in de vorm van zijn unieke schilderijen en poëzie.

Op de website The Captain Beefheart Radar Station zijn behoorlijk wat van zijn schilderijen en gedichten te zien/lezen:

Teksten/gedichten
Schilderijen

avatar van Ataloona
Daarom noemde in het maar ''het einde van muzikale carriere'', als kunstenaar/dichter heeft hij nog veel weten te doen.

En wellicht heb je wel gelijk met carriere die klaar is (ja, de Rolling Stones mochten na Tattoo You best stoppen) maar het leek erop dat Don Van Vliet weer erg in zijn element kwam in de muziek.

avatar van Stalin
Vrouw luistert naar de platencollectie van haar man en deelt haar ervaringen online.
My Husband's Stupid Record Collection

Ice Cream For Crow