Saint Etienne - Smash the System (2001)

Alternatieve titel: Singles and More

Pop / Dance
Label: Heavenly

1. Only Love Can Break Your Heart (4:30)
  2. Kiss and Make Up (5:12)
  3. Nothing Can Stop Us (4:20)
  4. Spring (3:43)
  5. Carnt Sleep (4:44)
  6. Filthy (5:33)
  7. Join Our Club (3:17)
  8. People Get Real (4:43)
  9. Paper (4:08)
  10. Avenue (7:34)
  11. Mario's Cafe (4:38)
  12. You're in a Bad Way (3:03)
  13. Archway People (3:28)
  14. Who Do You Think You Are (3:48)
  15. Hobart Paving (4:51)
  16. Pale Movie (3:46)
  17. Hug My Soul (3:52)
  18. Like a Motorway (3:42)
  19. Cool Kids of Death (5:39)
  20. The Process (3:09)
  21. He's on the Phone (4:08)
  22. Angel (4:09)
  23. Burnt Out Car (4:20)
  24. Shad Thames (3:33)
  25. Wood Cabin (4:13)
  26. Sylvie (4:01)
  27. Lose That Girl (4:04)
  28. The Bad Photographer (4:00)
  29. Goodnight Jack (4:22)
  30. Madeleine (3:57)
  31. 435 in the Morning (4:38)
  32. Jack Lemmon (4:21)
  33. Saturday (3:21)
  34. 52 Pilot (5:32)
Ik weet het niet zo met Saint Etienne... Ik hoorde van het eerst van ze toen I Was Born On Christmas Day in de britse top 40 stond (dat hield ik vroeger - als ware britpopfanaat - nauwgezet bij), maar toen ik destijds in de winkel naar een CD ging luisteren vond ik er maar weinig aan. En nu... liedjes als Only Love Can Break Your Heart en vooral Nothing Can Stop Us Now vind ik geweldig, maar zoiets als Who Do You Think You Are vind ik dan weer erg saai. Wat vinden anderen van Saint Etienne?

avatar van Safri
Ik heb ze leren kennen via 'Only love can break your heart'. Ik was destijds verkocht! Nu vind ik het allemaal wat minder, maar op het album "So tough" staan nog een paar gelijksoortige juweeltjes.

Net op de radio draaiden ze nog 'heart failed in the back in the taxi'. Toch ook wel weer een erg goede single.

Het is moeilijk met deze band. Af en toe maken ze pareltjes van platen en soms is het me gewoon echt te mierzoet.

avatar van starbright boy
Ik ben dol op Saint Etienne. In een betere wereld zou de top 40 vol staan met dit soort superieure popmuziek. Zelfs de mierzoete liedjes zijn zo mooi zoet.

Nederlanders kunnen er volgens mij in de regel niet zoveel mee. Ik kan me een optreden op Lowlands herinneren (volgens mij een van de weinige of misschien wel het enige optreden ooit in Nederland) waar ontzettend weinig mensen waren. Van de mensen die er waren was eenderde smoorverliefd op de zangeres Sarah Cracknell, eenderde aan het genieten van de muziek en eenderde zich aan het afvragen wat ze ermee moesten.

Tiger Bay en The Sound of Water zijn mijn favoriete albums, al heb ik de eerste twee albums nog nooit goed beluisterd. Finisterre en Good Humour zijn net wat minder.

avatar van Safri
Luister So tough ook eens! Die vond ik erg mooi en draai ik nog regelmatig

avatar van dj maus
Ik vind 80% van de output van deze band te glad voor woorden. Daar staan echter een paar briljante popklassiekers tegenover. De 2cd/3lp "Casino Classics" (verzameling remixen) is als 'best of', maar ook als introductie veel interessanter.