Sam Baker - Mercy (2004)

9. Prelude (0:29)
  10. Steel (4:04)
  11. Angels (3:10)
  12. Mercy (8:08)
Ik heb deze plaat vandaag per ongeluk gekocht, want ik dacht met Pretty World te maken te hebben. De hoezen lijken ook nogal op elkaar. Overigens heeft mijn versie van Mercy een andere hoes dan de hoes die ik hierboven zie staan. Misschien komt dat doordat het een release van Blue Limestone is ipv van Bull Creek?

In elk geval ken ik nu door een stomme vergissing beide platen van Sam Baker.

avatar van Jetsertje
"If Love was a Mexican pony, you and I would ride
From the desert in the dark, cross the river on the other side
Border guards, they waved us through, “Andele ninos” they cried
If love was a Mexican pony, you and I would ride"

Prachtig album, tranen in mn ogen : ) , heb m al een tijdje, struinde een beetje rond hier en zag dat tie weinig commentaar heeft. Als je pretty world mooi, dan is dit een 100% must buy.

avatar van Rudedadude
Ik twijfel nog of ik deze of Pretty world het beste album van Sam Baker vind. Inmiddels verhoogd naar 4,5. Dit album verdient het om in elk geval de 20 stemmen grens te halen.

avatar van potjandosie
het 1e album van de trilogie "Mercy" genade, "Pretty World" (begrip) en "Cotton" (leven). schafte onlangs van dit album een re-issue uit 2014 aan. op het witte hoesje van de cd staat een kleine foto van een landschap in West Texas.

noem het gerust een gouden trilogie, want dit album is kwalitatief gelijkwaardig aan de andere 2 albums.
het betreft alle 3 indrukwekkende albums met prachtige, "klein" gehouden liedjes, voorzien van schitterende melodieën en geweldige, verhalende teksten. bezielde muziek met zeggingskracht die recht uit het hart lijkt te komen en keer op keer blijft ontroeren. de instrumentatie is veelal spaarzaam, hetgeen zijn intense deels voorgedragen en deels gezongen songs nog meer onder huid doet kruipen. Sam Baker die ook schildert, lijkt zijn songs in te kleuren als een schilderij en dat doet hij met prachtige resultaten. zoals gezegd is het thema van dit 1e album "Everyone is at the mercy of another one's dream".

het verhaal van de bomaanslag op de trein waarmee hij als toerist door Peru reisde op weg naar Machu Picchu en dat hij ternauwernood overleefde, zal bij de liefhebber bekend zijn en wordt hier bezongen in track 10) "Steel". de engelachtige damesvocalen op tracks als "Waves", "Truale" en "Baseball" die zijn zang ondersteunen, voegen absoluut iets toe aan de muziek op dit ontroerende album. zangeres Jessi Colter ex vrouw/weduwe van country legende Waylon Jennings, draagt bij aan de track "Iron".

Album werd geproduceerd door Walt Wilkins & Tim Lorsch

The Band:
Sam Baker: vocals, guitar, harmonica
Mike Daly: pedal steel guitar, resonator guitar
Ron DeLaVega: electric upright bass, cello
Mickey Grimm: drums, percussion
Tim Lorsch: violin, mandolin
Walt Wilkins: guitar, vocals

Guest artists:
Tim Carter, Jessi Colter, Chris Baker-Davies, Stephanie Urbina Jones, Michael Kelsh, Rick Plant, Britt Savage, Randy Wayne Sitzler, Kevin Welch, Joy Lynn White, Tina Mitchell Wilkins

Sam Baker die vorig jaar Sep/Oct een korte tournee deed in het NL clubcircuit bedankt in de liner notes:

Thanks to the artists, writers, strangers, travelers, boatmen, lovers, carpenters, soldiers, drunks, housewives, fighters, social workers, builders, kids, cops, firefighters, drifters, nurses, ministers & teachers.

Thanks to everyone who tries to do something good.