Sam Baker - Pretty World (2007)

Folk

6. Sweetly Undone (3:20)
  7. Psychic (3:04)
  8. Boxes (2:55)
  9. Prelude (0:28)
  10. Broken Fingers (4:40)
  11. Days (4:20)
  12. Recessional (3:27)
avatar van AOVV
Sam Baker heeft een stem waar je je op kapot kan staren, maar ze herbergt wel degelijk enige pracht; ze past gewoon heel goed bij de muziek, een soort folky variant van de country. De mooie zangpartijen van gastzangeressen voegt veel toe, maar het is toch vooral die Sam Baker, hoor. Zijn stem geeft de muziek iets ongrijpbaars, vind ik. "How beautiful are these days..."

Luister m nu weer een keer, ik luister bijna nooit meer cd's, veel meer vinyl, maar soms moet ik een uitzondering maken.
Blijft prachtig, inderdaad folk met een country feel en een fijn zwart randje.
Toen live gezien in de prachtige Waag in Haarlem, fantastisch optreden en toen ook de CD gekocht.

avatar van potjandosie
wellicht interessant voor de Sam Baker liefhebber. neem aan dat het toegestaan is om dit onder de aandacht te brengen. LDM (Lucky Dice Music) Bookings presenteert:

Sam Baker concerten 2023
vr 6/10 Muziekpodium, Bakkeveen
za 7/10 Streeckgenoot, Doetinchem
zo 8/10 Lux, Nijmegen

avatar van potjandosie
het 2e deel van zijn trilogie die begon met "Mercy" (2005) en eindigde met "Cotton" (2009). volgens Sam Baker de inmiddels 69 jarige uit Itasca, afkomstige Texaan, zou de volgorde 1) Mercy (genade), 2) Cotton (leven) en 3) "Pretty World" (begrip) moeten zijn. in die volgorde vormen de 3 albums een logisch verhaal. de ondertitel van dit album is "How beautiful are these days". de man beschouwt zichzelf meer als een schrijver van liedjes dan een vertolker. een geweldige songwriter is hij zeker, die zijn liedjes met een soms fluisterende, doorleefde, rauwe stem aan de man brengt. hij is inderdaad geen geweldig zanger, maar wat schrijft hij prachtige songs. de muziek laveert tussen folk en country. intens, schitterend in zijn eenvoud en vol emotie die je "raakt" als je er tenminste voor open sta.
op dit album staan vele juweeltjes, perfect muzikaal omlijst.

het wonderschone "Orphan" gearrangeerd op de melodie van de traditional "Swing Low Sweet Chariot" met een prachtige duet vocal van Maria Ramirez, de kippenvel ballad "Slots" waarbij de traditional "Jacob's Ladder" voorbij komt met het heerlijke pedal steel geluid van de Texaanse muli-instrumentalist/producer Lloyd Maines, ook goed hoorbaar op "Odessa", waarin de derde traditional "Hard Times Come Again No More" van Stephen Forster is geïntegreerd. alle overige songs schreef Sam Baker zelf.

de opener "Juarez" zet direct de toon met een prachtig accent van de accordeon bespeeld door Fats Kaplin (bekend van zijn werk met Tom Russell) waarbij de regel "waiting around to die" verwijst naar die andere, legendarische songwriter Townes Van Zandt. of het nu het breekbare, intieme "Pretty World" met wederom accenten van de accordeon en zang van Maria Ramirez, het kale, ingetogen "Sweetly Undone" voorzien van accordeon, viool en cello accenten met de slotregel "One red rose is lovely in the sun", het up-tempo "Psychic" met een heerlijke slide gitaar partij van Mike Daly of de spaarzaam met gitaar ingevulde ballad "Boxes" is, over een vrouw die van alles in dozen bewaart met o.a. "Valentine cards, I love you is written inside" alles raakt op dit album met emotie met een grote E. 10) de prachtmelodie van "Broken Fingers" over een door hem op zijn leven overleefde aanslag, die door merg en been gaat met cello en harmonica spel van de man zelf. het in het Mexicaans gesproken/gezongen "Days" met wederom een heerlijke pedal steel partij van Lloyd Maines en het grotendeels instrumentale "Pretty World Revisited" sluiten dit album af met de door Sam gesproken tekst "Pretty World".

dit album werd destijds flink aangeprezen door de serieuze Nederlandse muziekpers en terecht. een tijdloos album ofwel klassieker in het genre. Sam Baker's magnum opus. een vergeten meesterwerkje.
in het licht van de vele releases in dit genre een album dat ik wel eens vergeet te beluisteren, maar dat keer op keer bij mij "binnen" komt. dit soort albums hoor je niet vaak voorbij komen.

"Pretty World" werd geproduceerd door Walt Wilkins en Tim Lorsch en opgenomen in Nashville, Tennessee en Austin, Texas (June through December 2006)

naast verschillende gastartiesten (o.a. Joel Guzman, Lloyd Maines, Bill McDermott, Fats Kaplin en Gurf Morlix) bestond The Band op dit album uit:

Sam Baker: voice, acoustic guitar, harmonica
Mike Daly: pedal steel guitar, slide guitar
Ron de la Vega: upright bass, eclectric bass, cello
Mickey Grimm: drums, percussion
Tim Lorsch: octave violin, mandolin, octave mandolin
Rick Plant: electric guitar
Walt Wilkins: acoustic guitar, voice