Ryan Bingham - Mescalito (2007)

Roots / Rock
Label: Lost Highway

1. Southside of Heaven (6:21)
  2. The Other Side (2:13)
  3. Bread and Water (4:10)
  4. Don't Wait for Me (4:58)
  5. Boracho Station (2:05)
  6. Sunshine (4:22)
  7. Ghost of Travelin' Jones (4:11)
  8. Hard Times (4:40)
  9. Dollar a Day (2:13)
  10. Take It Easy Mama (3:05)
  11. Long Way from Georgia (3:56)
  12. Ever Wonder Why (5:01)
  13. Sunrise (4:47)
  14. For What It's Worth (14:00)
avatar van iggy
Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met deze muzikant. En vooral het rock gedeelte kan mij zeker bekoren. Ik heb helaas wat meer moeite met zijn Country gedeelte. Boracho is in ieder geval heeeerlijk. Simpel maar verdomd effectief!

avatar van Zwaagje
Net ontdekt nav zijn nieuwste release. Ook deze Ryan maakt mooie muziek. Stem volgt later.

avatar van Pietro
Dit moet wel zo'n beetje de ultieme plaat zijn voor een roadmovie in de Verenigde Staten. Helaas was ik net een paar maanden terug van een roadtrip door de staten in het zuidwesten toen ik dit album ontdekte, maar dat maakt de sfeer en beleving er voor mij niet minder op.

Zelden ben ik namelijk zo onder de indruk geweest van een debuutalbum als bij Mescalito het geval is geweest. Ryan Bingham laat hier namelijk zien een veelzijdige artiest te zijn, die van alle muzikale markten thuis is. Americana en southern rock voeren de boventoon in schitterende composities als de opener Southside of Heaven en het melancholische Don't Wait For Me. Boracho Station is een leuk uitstapje naar mariachi. Het songmateriaal is dus dik in orde, hoewel ik me voor kan stellen dat de rasperige stem van Bingham niet voor ieders oor is weggelegd.

De productie is trouwens in handen van Marc Ford, die bekend is van zijn werk met The Black Crowes. Dat heeft ervoor gezorgd dat het album een erg professionele sound heeft en bovendien goed geproduceerd is: 4,5*.

avatar van Pietro
Ik verhoog Mescalito naar 5* en daarnaast geef ik 'm een plekje in mijn top 10.

De volstrekt authentieke sound in combinatie met een 14-tal persoonlijke nummers over het gewone leven in de zuidelijke staten maken dat dit album iedere keer weer een enorme indruk op mij maakt. Tel daarbij op de doorrookte stem van de getormenteerde Bingham die klinkt alsof hij alles al heeft meegemaakt en je hebt een topplaat in handen.

avatar van Silky & Smooth
Pietro schreef:

Niet echt een roadmovie, maar hij heeft een rol in de serie Yellowstone. Af en toe pakt hij daarin ook de gitaar erbij. Ik moest direct weten wie hij was toen ik hem voor het eerst hoorde spelen.