Andrew Bird - Weather Systems (2003)

Folk / Rock
Label: Grimsey

1. First Song (4:20)
  2. I (3:13)
  3. Lull (5:09)
  4. Action / Adventure (4:04)
  5. ~ (1:40)
  6. Sovay * (4:41)
  7. Skin (2:54)
  8. Weather Systems (6:31)
  9. Don't Be Scared (3:40)
  10. ~ (2:41)
avatar van Martin Visser
Afgelopen zondag zag ik een herhaling van RAM, waarin onder meer Antony, Daniel Johnston en deze Andrew Bird. Bird is kunstfluiter (?), violist en zanger. Hij heeft vooral als violist aan veel platen van anderen meegewerkt. Op deze plaat bewijst hij dat hij het goed zelf kan.

Ik vind de stem van Bird een soort mengeling van die van Rufus Wainwright en Tom Yorke. Een beetje dat klagerige en dat trage. Muzikaal gezien moet ik denken aan Patrick Wolf, maar dat zal de viool wel zijn, die ook Wolf wel eens gebruikt. Wolf gebruikt electronica en dat doet Bird (in ieder geval op deze plaat) niet.

Wheather systems is een donkere en sfeervolle plaat waarop de liedjes in een laag tempo worden afgewerkt. De muziek valt onder meer op door het veelvuldig gebruik van viool (meestal tokkelend) en het fluiten van Bird. Soms niet zo fraai, zoals op First song waar hij fluit als een zingende zaag. Op andere liedjes vind ik het al een stuk mooier.

Hij wisselt de plaat af met korte instrumentale stukjes, die dreigend klinken. Ze deden me denken aan de muziek bij de dramaserie Zwarte sneeuw, die spannende tv-serie met Tamar van den Dop. Zowel in de serie als op de plaat werkte die muziek spannnigverhogend.

avatar van Ludo
Dit zou je een mini-album kunnen noemen. De beste nummers zijn ook nog op de opvolger The Mysterious Production Of Eggs terechtgekomen, die in het geheel een stuk beter was en met ontzettend mooi artwork.

Ludo schreef:

Naar mijn weten zijn enkel Sovay en Skin teruggekomen op Eggs? Zij het in nieuwe versies.

Ik vind zelf Weather Systems een stuk beter dan Mysterious Production of Eggs. Weather Systems heeft ontzettend veel sfeer, het album is 1 geheel. Mysterious Production of Eggs is vooral een verzameling van goede liedjes, maar de onderlinge samenhang is ver te zoeken. Mysterious Production of Eggs is daarnaast een heel direct album terwijl ik juist het mysterieuze van Weather Systems zo geweldig vind. Daar past deze hoes prachtig bij.

Mijn favoriete nummers zijn First Song en Weather Systems. Ik hoop dat hij met zijn volgende album weer meer die kant op gaat.

Zodra First Song al opent zit ik al middenin dit avontuur van Andrew Bird. Naast zijn gypsy/jazz avonturen bevallen dit soort albums van hem mij toch net een stukje beter.
Het is warme muziek waarin ik helemaal in opga en zodra het laatste nummer voorbij is merk ik dat het gedaan is met de warmte: welkom in de werkelijkheid.............. de cd is afgelopen

Overigens doet het nummer Action/Adventure me heel erg aan het eigen werk van Nigel Kennedy denken. Prachtig hoogtepunt!!!

Korte uitleg over de aanwezigheid van het nummer Sovay op deze cd: dit nummer is alleen uitgebracht op de Europese versie van deze cd.

Is dat in dezelfde uitvoering?

Volgens mij is er een heel licht verschil: zal hem wel in de eindmix zitten ofzo. In elk geval niet wereldschokkend
Op zich een bijzonder geval, omdat de Europese versie in 2004 verscheen (VS versie in 2003) en Sovay pas in 2005 opdook op de Mysterious Eggs cd.

avatar van MacManus
Andrew Bird

Fijne stem. Tip van een vriend gekregen en opvallend dat ik nog nooit van de man had gehoord. Zijn nummmers klinken ontiegelijk fijn en kunnen volgens mij geen mens irriteren. Action Adventure is toch een heerlijk nummer dat ik altijd lekker meezing, zoals wel meer liedjes van de beste man. Wel te vergelijken met Bonnie Prince Billie en Devendra Banhart hoewel iets toegangelijker misschien. Maar wat Bird vooral erg sterk maakt is dat de houdbaarheids datum van zijn nummers erg hoog ligt bij mij. Waar je vaak bij liedjes hebt dat het na een verloop van tijd wat gaat vervelen, kan ik hier regelmatig naar luisteren. (hoewel je alle muziek natuurlijk moet doseren)

Stond een tijdje op een mooie 4 sterren maar ik doe er toch een halfje bij omdat ik het toch vaker luister dan gebruikelijk.

4.5*

black/bird
Dit album van Andrew Bird ken ik niet
luister wel eens Mysterious Eggs en Swimming Hour ,prima platen.
Toch maar eens in de woodland zetten.

avatar van Coldplayer
Mooie plaat, nog niet vaak genoeg gehoord om goed te kunnen stemmen...

Is Rock als label hier wel op zijn plaats?

avatar van Lepel
De opvolger van dit album vind ik een stuk aanstekelijker. 'Weather systems' is allesbehalve een slechte plaat, maar weet mij minder te grijpen. Het nummer Action/Adventure weet dat overigens wel; bij het horen van dat nummer denk ik: die had niet misstaan op 'Mysterious production...' Van eenzelfde kwaliteit als die gehele plaat. Maar het overgrote deel van 'Weather systems' haalt het niet bij genoemd nummer.

avatar van HaanHoen
De afgelopen maand heb ik iedere avond laat dit album opgezet en iedere keer was het weer genieten. Fantastische plaat heeft Andrew Bird hier weer afgeleverd. Deze man is bij mij uitgegroeid tot een van mijn favoriete muzikanten, en dat is dik verdiend. Deze plaat is wat ingetogener dan zijn opvolgers. Het klinkt ook allemaal wat dromeriger. Bovendien is er hier ook wat meer ruimte voor muzikale intermezzo's. Dat hoor ik graag bij meneer Bird. Met de viool (en vooral het getokkel) weet hij mij altijd uren lang te boeien. En 1 ding hebben al zijn albums gemeen: een ongelooflijk warme sfeer waarin je helemaal wordt ondergedompeld.

Een wereldplaat, en dat kan niet vaak genoeg gezegd worden!

avatar van HaanHoen
En wat een fantastisch artwork ook!

avatar van indie-nerd
Mooi als geheel, was eerste album dat ik van hem hoorde, en niet de laatste! Dat laatste instrumentale stuk...geweldig! Duurt ook niet te lang, maar misschien juist te kort? Of precies goed, dat zal het zijn!

Social_Mask
Geweldige zanger die Andrew Bird. Leuke composities ook, wat zorgt voor een uiterst fijne plaat. Het heeft ook een mooie sfeer. Erg innemend. De eerste drie nummers zijn mijn favoriet. En voor de verandering vind ik die instrumentale stukjes ook interessant. Mooie plaat dus.

Heerlijke plaat van meneer Bird. Een ander soort stijl dan zijn andere albums; dromeriger, zoals HaanHoen het noemde. Het bevalt me in ieder geval prima. En om een of andere reden vind ik Don't Be Scared met de daarop volgende instrumentale outro echt geweldig. Een nummer wat naar mijn mening veel minder de stijl heeft van het grootste deel van Bird's nummers, die mij overigens ook prima in de smaak vallen. Maar toch, Don't Be Scared is mijn favoriet van dit album. Voorlopig 4*