Black Mountain - In the Future (2008)

Canada
Label: Jagjaguwar

1. Stormy High (4:33)
  2. Angels (3:07)
  3. Tyrants (8:02)
  4. Wucan (6:03)
  5. Stay Free (4:29)
  6. Queens Will Play (5:16)
  7. Evil Ways (3:26)
  8. Wild Wind (1:42)
  9. Bright Lights (16:41)
  10. Night Walks (3:56)
  11. Bastards of Light * (5:09)
  12. Thirteen Walls * (7:07)
  13. Black Cat * (2:51)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Stevige retrorock met een fijne scheut psychedelica. Grote stukken van het album maken een aantrekkelijke indruk, maar er zitten ook wat minder overtuigende deuntjes tussen, met als dieptepunt het moment waarop een Mick Jagger-achtige kopstem opduikt. Toch is de algehele balans positief en gooi ik er een halfje bij op.

avatar van harm1985
Mwa, kan hier niet zoveel mee nog... de opvolger, Wilderness Heart bevalt me tot nu toe een stuk beter. Bright Lights stelt de luisteraar de eerste 4 minuten erg op de proef, al heeft het wel wat psychedelisch.

Evil Ways klinkt wel heel erg als een ander nummer, dacht eerst aan een Santana cover. Toch wel een leuk nummer hoor, net als Stay Free.

avatar van Ronald5150
Black Mountain zet de lijn voort die ze op hun gelijknamige debuut hebben ingezet. "In The Future" staat weer bol met psychedelische rock songs die onder je huid gaan zitten. Persoonlijk vind ik "In The Future" iets consistenter dan hun debuutplaat. De balans is beter tussen de zware rock gedreven gitaarriffs en de klanktapijtjes die vooral door de toetsen worden gecreëerd. Daartussen wisselen de mannelijke en vrouwelijke vocalen elkaar smaakvol af. Hoogtepunten voor mij zijn "Tyrants", waarbij met name de gitaarexplosie na het muzikale middenstuk opvalt. Ook het daaropvolgende "Wucan" is fantastisch. Op "In The Future" combineert Black Mountain rock, blues en jazz met progressieve elementen en psychedelica. "In The Future" is een meeslepende luisterervaring waar je maar moeilijk afscheid van kan nemen.

Een beetje van dik hout zaagt men planken maar dan wel uitstekend gedaan. Ik moet dit vaker horen om te kijken of ik nog wat met mijn beoordeling omhoog kan. Maar de eerste kennismaking was lekker hoor.

avatar van Silky & Smooth
Vanwege het label hoopte ik iets meer op muziek zoals Bon Iver, maar dat is slechts een deel van dit qua genres behoorlijk gevarieerde album. Het klinkt allemaal erg lekker, maar compleet overtuigd van deze band ben ik nog niet...

avatar van jorro
Het venijn zit hem in de staart van dit album. Eerst het lange fraaie Bright Lights gevolgd door het sterk daarmee contrasterende Night Walks. Waarmee ik mijn favoriete nummers van dit verder ook fraaie album heb genoemd.
Ik vind het album ook een stuk aangenamer dan de overige albums van Black Mountain. Alleen de opvolger Wilderness Heart komt enigszins in de buurt.