Aphex Twin - Come to Daddy (1997)

Electronic
Label: Warp

1. Come to Daddy [Pappy Mix] (4:21)
  2. Flim (2:57)
  3. Come to Daddy [Little Lord Faulteroy Mix] (3:50)
  4. Bucephalus Bouncing Ball (5:45)
  5. To Cure a Weakling Child (Contour Regard) (5:10)
  6. Funny Little Man (3:56)
  7. Come to Daddy [Mummy Mix] (4:23)
  8. Iz-Us (2:57)
avatar van Onderhond
Come To Daddy is ongetwijfeld (ja toch?) Aphex Twin's meest bekende nummer, niet in het minst door de geniale clip die Cunningham hierbij wist te brouwen. Gelukkig weet deze EP wat meer te bieden dan enkele lauwe remixen om de leegtes op te vullen.

De EP opent met "Come To Daddy" zelf, een track die zijn status zeker verdient. Heerlijk rauwe klanken, stevig geratel en een demonische voice sample. Halverwege komt daar nog een geniaal duistere melodie bij, en het stuk met "de tvdemon" (clip en track blijven onlosmakend verbonden voor mij) is een bijna ongeëvenaard stukje muziekgeschiedenis. Jammer dat dit niet de video clip edit zelf is (bestaat die remix eigenlijk?), want die break tijdens de clip is ook niks minder dan perfect. Anyway, geen betere track dan dit om de EP te openen. "Flim" catapulteert je daarna stevig terug, met rustige en zeer melodieueze klanken. Een nummer dat zeker niet misstaan zou hebben op het Richard D James album, uitermate cute en lieflijk. De Little Lord Faulteroy Mix (Aphex Twin alias) is een soort kruising tussen de voorgaande tracks. Rare voice samples, kalmere ritmes, maar de cuteness is niet zozeer aanwezig. Wel zeer leuke mix verder, al valt er maar weinig van het origineel te herkennen. "Bucephalus Bouncing Ball" is zo'n andere bekende track, vooral dat omdat hij ook terug te vinden is op de Pi soundtrack. Persoonlijk ben ik er niet echt wild van, vooral dan niet door de veel te lange en nogal saaie intro. Wanneer het getik en gebots echt begint wordt het nummer een heel stuk beter, en het laatste gedeelte doet de intro toch grotendeels vergeten.

De Contour Regard versie van "To Cure A Weakling Child" is terug wat chiller, prachtige mix van een nummer dat in z'n originele versie ook al prachtig klonk. Aphex Twin's gepruts en geëxperimenteer klinkt nog steeds fris, en dat is best een groot compliment. Jammer genoeg valt de EP hierna wat in elkaar. "Funny Little Man" is een nogal vervelend nummer. Voice sample doet wat terugdenken aan Bogdan Raczynski, maar die weet er dan toch veel leukere track mee te brouwen. Vervelende samples en veel te simpele ritmes. Ook de "Mummy Mix" van "Come To Daddy" overtuigt niet echt. Leuk typisch gepruts met basses en andere samples, maar het zweeft een beetje in het niets. De onderliggende waves weten ook niet echt een geheel te vormen en zo wordt het een nogal saai geheel. En ook de afsluiter doet me niks. Veel te commerciële klanken, en van al wat Aphex Twin groot maakt is niks terug te vinden in dit nummer. Geen echt slechte track, maar wel teleurstellend.

EP die enorm goed begint dus, maar naar het einde wel helemaal wegzakt. Al bij al 4*, al is het dan redelijk nipt.