Fixkes - Fixkes (2007)

Belgiƫ
Label: Excelsior

1. Ik Eb Tijd (3:43)
  2. Alles Komt Terug (4:17)
  3. Lievelingsdier (3:36)
  4. Ongelukkig (2:28)
  5. (Ik Zen van) Stabroek (5:12)
  6. Dertiger.be (3:22)
  7. In de Lommerte (3:04)
  8. Seuzeke (3:05)
  9. Kvraagetaan (3:46)
  10. Vrijdagavond (2:57)
  11. Pistoleke (2:23)
  12. Lepeltje (3:04)
  13. Ziede Mij Nog Gere (6:40)
  14. Oepternief (5:47)
JayJay
Fijne plaat met gelukkigmakende liedjes over de kleine dingen in het leven, zoals pistoletjes halen op zondag en lepeltje liggen!

Lang leve poezie-albummekes!

Album bevalt me ook prima, geen moeilijke teksten gewoon lekkere poezie zoals het hoort. Muziek om bij over na te denken.

EVANSHEWSON
JayJay schreef:

Lang leve poezie-albummekes!

Door hun twee eerste singles hebben ze me wel nieuwsgierig gemaakt naar meer, maar met zo'n spuuglelijke hoes bewijzen ze zichzelf echt geen dienst denk ik...

Ik il wel het album eens horen, absoluut.

avatar van Toon1
Vreselijke band. Ik las eens een column in de Knack een paar weken geleden waarin deze band helemaal werd afgekraakt. Weet niet meer precies wat er in stond, maar terecht was het wel. Een album om te mijden vind ik.

Ik ken nu ook de 2e single. Deze liedjes hebben wel hun charme. Ge moet dat in de juiste context plaatsen..

Hehe, op myspace staan nog 2 ander liedjes.
'Ma'k ies op ou lief zitten, alstemblief? Kzen noeit ni agressief!

Fixkes is een album dat nostalgische real life poezieteksten in het stabroeks diaclect op jack johnson achtig muziek ( lees: voortkabbelende muziek) brengt. Het kan snel omslaan in cliche of saaie liedjes maar veel van deze liedjes kunnen die twee dingen ontwijken. Om de teksten te begrijpen moet ge geen genie zijn, maar om volledig meegesleept te worden moet ge in dezelfde tijd geleefd hebben en dus nu ook rond de 30 moet zijn.

Maar zelfs al zijt ge veel jonger ( 20, zoals ik) kunt ge nog vollop van deze cd genieten. Ze brengen beelden voor ogen die heel universeel zijn en iedereen wel meemaakt ( toch waar ik opgroeide).

Geweldige zinnen komen voorbij als ge deze cd beluisterd als je ergens rustig neerzit ( vb. 'En ne goudvis doe pas kunstjes at em geen eten nie meer krijgt').

Muzikaal is dit geen bijzondere cd maar de muziek ondersteunt de teksten volledig en dat versterkt het geheel. Favorieten zijn: lepeltje, vrijdagavond en lievelingsdier.

Deze groep heeft volgens mij geen ambitie om een meesterwerk te maken als ik deze cd hoor.Natuurlijk zijn er nog veel betere nederlandstalige en nostalgische nummers verschenen maar dit is een verzameling van mooie onschuldige nederlandstalige luisterliedjes. Daarom krijgt deze cd van mij 3,5 sterren.

Toon1 schreef:

Je weet niet meer wat er precies in de recensie stond, maar je vindt het wel terecht... Dat moet je mij dan toch eens uitleggen. Ik weet goed genoeg dat het niet meer "cool" is om de Fixkes niet af te kraken, maar ik vind dit gewoon een leuk luisterplaatje. Oké, de muziek is verre van origineel en bij momenten zwakjes, maar toch weten de teksten en de simpele melodietjes mij op de één of andere manier erg te raken. Ik kan best begrijpen dat deze muziek je koud laat en je hen liever mijdt als de pest. Voor mij is dit echter gewoon een groepje met beperkte kwaliteiten dat muziek maakt die recht uit het hart komt. Dit een vreselijke band noemen, vind ik dan ook van ongevoeligheid en muzikaal snobisme getuigen...

Swevie Tonder schreef:

Het is zeer simpel uit te leggen hoor:
1. ik lees de column waarin de band wordt afgekraakt op een bepaald moment
2. ik vind het op dat moment helemaal terecht
3. wat later vergeet ik wat precies de inhoud van de column was
4. maar ik weet wel nog dat ik het eens was met wat er in stond, namelijk dat de band terecht wordt afgekraakt

Swevie Tonder schreef:

Ach, Frans Bauer maakt ook muziek uit het hart. Mag ik hem daarom niet vreselijk vinden? Snobisme dit, snobisme dat...

Nog één ding vraag ik me toch af ... heb je de cd eigenlijk überhaupt beluisterd en een eerlijke kans gegeven?

Swevie Tonder schreef:

M'n zus draait dit. Maar ik ga niet stemmen hoor

avatar van misja82
een mooi nummer, voor de rest beetje tegenvaller.

deze zin uit kvraagetaan: er waren geen cd's, geen mp3 alleen maar wat cassetjes, en buurman wat doet u nu, voor ons allereerste tetjes...
(over tatjana in flodder)

toch wel een beetje jeugdsentiment al.

avatar van jovad
Ik hou hier enorm van... De teksten zijn ongelooflijk origineel & scherp en ook de muziek is fris. Het klinkt allemaal zeer eerlijk.zonder vals-sentimenteel te zijn.

Het is muziek voor softies, maar ja, ik ben er ene zeker. Nederlandstalig plaat van het jaar !

Ik vind dit ook wel een leuk plaatje: de teksen zijn grappig, charmant en oprecht. De muziek zit goed in elkaar en weet me van begin tot einde te boeien. Een dikke 4 sterren!

avatar van Vizzle
Merlina met d'n Parafix ! Wat een jeugdsentiment zeg! Felix Haantjes, Pol, Het Melkhuisje..... zo'n kwaliteit zie je tegenwoordig niet meer op TV !

avatar van Vizzle
GE
NI
AAL

Ik verhoog naar 4.5 !!! Wat een cd! Echt de cd van het moment!!!!

avatar van esteban
Jammer dat mijn vermoeden waarheid werd. Van 'Kvraagetaan' was ik helemaal weg alvorens heb nummer bekend werd en tot vervelens toe werd herhaald op alle radiostations.

Maar de sterkte zat hem toch wel in de zeer herkenbare en onweerstaanbaar nostalgische tekst. Het was maar de vraag of de opvolgers het zouden halen van dit plezierige debuut. Niet dus. Elk volgend nummer is een verdraaid doorslagje van het vorige en tekstueel is het allemaal niet zo fantastisch. De Fixkes hebben het geluk gehad een gevoelige snaar te raken met die debuutsingel, maar verder is het niet veel soeps. Op geen enkel vlak.

avatar van Fets
eenvoudig doch pakkend

avatar van LittleBox
Wat een geweldig leuke plaat is dit zeg. Op een erg aangename manier de invloeden van onder meer Sigur Rós en Jack Johnson en - vooruit- Beastie Boys verwerkt in een buitengewoon verrassende plaat! Die mannen en vrouwen bij Excelsior hebben dat toch telkens weer goed door...

Ik vind dit meer dan een leuke cd. Elk nummer heeft wel iets. En er zitten echt pareltjes tussen. Een van de meest gespeelde platen uit mijn collectie op dit eigenste moment. Je eigen smaak kan je niet opdringen. Luister op zijn minst een paar nummers vooraleer je iets koopt. Live zijn ze uiteraard wat minder. Maar voor in de auto in de file, als achtergrond, ... Prima.

avatar van Daaf
Nu één keer beluisterd, en het klinkt bijna allemaal vrij aardig. Alleen het nummer ''Vrijdagavond'' vind ik niet erg prettig om te horen.

Voor nu nog even geen stem, eerst nog een paar keer beluisteren.

avatar van Dielie
ergerlijke zanger, hoes én groepsnaam

avatar van mpl
mpl
Valt wel mee - vooral muzikaal. Voor de mensen die tegen illegaliteit zijn en toch deze niet willen kopen - alle tracks zijn gratis & volledig te beluisteren op last.fm.

avatar van Fabje
Mijn 200e stem, dus even een berichtje

Muzikaal geen hoogstaande plaat, maar het zijn juist de teksten en afwisselende muziekstijlen die de plaat bijzonder, leuk en aantrekkelijk maken. Stel dat de liedjes niet in het dialect gezongen zouden zijn, dan zou het toch minder fijn zijn om naar te luisteren. Toen ik de cd voor het eerst luisterde, moest ik af en toe echt wel hardop lachen. Veel verschillende instrumenten, maar toch minimaal in uitvoering. Ook vaak leuke timing tussen de instrumenten en de stem. Jammer dat sommige liedjes na verloop van tijd toch een beetje afvlakken en saai worden.

Maar al bij al een mooie plaat en gaat zeker nog vele malen gedraaid worden: 4*