Prince - The Chocolate Invasion (2004)

Alternatieve titel: Tracks from the NPG Music Club, Volume 1

Pop / Funk
Label: NPG

1. When I Lay My Hands on U (4:37)
  2. Judas Smile (5:43)
  3. Supercute (4:02)
  4. Underneath the Cream (4:13)
  5. Sex Me, Sex Me Not (6:35)
  6. Vavoom (3:42)
  7. High (5:06)
  8. The Dance (4:43)
  9. Gamillah [Instrumental] (3:09)
  10. U Make My Sun Shine (7:04)

met Angie Stone

Niet alles van dit album ken ik.
U Make My Sun Shine is ooit op single verschenen en is een duet met Angie Stone. Aardig, maar om nou te zeggen dat ik van mijn stoel val: nee, niet echt.
The Dance werd opnieuw opgenomen en kwam terecht op 3121 en Vavoom is een aardig pop-nummer.

Ook dit album ken ik nu in zijn geheel. Het stamt uit de periode dat Prince experimenteerde met het uitbrengen van albums via internet om zo niet gebonden te hoeven zijn aan platenmaatschappijen (hoezo is Radiohead origineel?).
When Eye Lay My Hands On U opent dit album op een gospelachtige manier. We kennen dit soort wat epische rock-ballads wel. Zeker niet verkeerd te noemen en het is alvast een prima begin.
Judas Smile is funky en klinkt ontspannen. Jammer dat prince op zijn laatste reguliere albums soms zo geforceerd overkomt want hij kan het wel. Geen hemelbestormende compositie maar toch wel beter dan veel ander later werk.
Supercute klinkt ook losjes en is een midtempo nummer. Aardig maar het doet me niet zo heel veel.
Underneath The Cream gaat nog een tandje lager en vind ik soms wat te glibberig. Het is de kant van Prince die ik altijd wat minder heb gevonden. Gelukkig blijft het hier nog wel binnen de perken waardoor ik er nog best van kan genieten maar een favoriet is het zeker niet.
Sex Me, Sex Me Not is funky en een stuk avontuurlijker dan wat we op b.v. een Planet Earth horen.
Vavoom noemde ik al. Het blijft een lekker poppy nummer met de nadruk op gitaren. Opvallend is wel dat ik dit een zeer leuk nummer vind terwijl het zo op Planet Earth had kunnen staan. Het had gelijk een favoriet van dat album geweest
High bevat heerlijke Prince-ingrediënten: funky gitaarlicks, prima synths en gelaagde koortjes die weer alle hoogtes in gaan.
The Dance kennen de meesten wel van 3121. Hier staat hij ook op alleen is de instrumentatie hier wat anders. Ik ben er nog niet uit welke versie ik nu mooier vind. Soms neig ik eigenlijk naar deze.
Gamillah is een warme instrumentale ballad met jazzy invloeden. Te veel pop om bijvoorbeeld op Xpectation te zetten, maar hier past het wel goed tussen. Het bluesy / jazzy gitaarspel van Prince is best aangenaam. Voor mij persoonlijk kan dit nummer er net mee door. Het neigt me net iets te veel naar glibberige liftmuziek.
U Make My Sun Shine met Angie Stone is uitstekende soul en is nog apart op single verschenen.
Zoals ik al zei: aardig.
Jammer dat er hier en daar wat nummers tussen zitten die het niveau wat omlaag halen want de overige nummers zijn meer dan uitstekend. Hierdoor net geen 4*, maar een 3,5*.

EVANSHEWSON
aERodynamIC schreef:
Ook dit album ken ik nu in zijn geheel. Het stamt uit de periode dat Prince experimenteerde met het uitbrengen van albums via internet om zo niet gebonden te hoeven zijn aan platenmaatschappijen .

Is dit dan een veredelde soort bootleg ? Ik wist begot niet van het bestaan af van deze plaat tot ik hem in de updates tegenkwam...

Bootleg? Dat schrijf ik toch ook helemaal niet???
Het is een officiële internet-release. Prince bood het aan via zijn eigen website (een beetje wat Radiohead nu doet met In Rainbows, alleen kon je bij dit album niet zelf bepalen wat je er voor over had).
Als we alle bootlegs van Prince er op zouden zetten zijn we voorlopig nog wel even zoet hier en bootlegs mogen niet op de site zoals je weet.

avatar van Reijersen
aERodynamIC schreef:

Vind dat juist een erg leuk nummer. Niet topniveau, maar goed genoeg. Luister dat nummer alleen nog best vaak.
De cd zelf zet ik minder vaak op. Wederom een om-en-om album voor mij. 50-50 qua leuke en minder leuke nummers.

3 sterren.

Nicci
prince brengt meer uit dan ik kan bijhouden, maar nu hebben we deze ook. veel niemendalletjes, maar een paar uitschieters: Judas Smiles, when i lay my hands . . . en High.
mooie ballade overigens, dat u make my sunshine. hoort de stem van Prince op dat nummer enigszins vervormd te klinken? of heb ik een slechte MP3?

avatar van winterstorm
Als Prince nu eens al die cd's via de normale weg verspreid had, had hij alvast aan mij meer geld verdiend. Ik zou op geen stukken na kunnen zeggen wat hij de laatste jaren op de markt gegooid heeft. De geflipte toeren van een superster. De een kiest voor alternatieve verkoopswijzen, de ander laat zich onder het mom van een pigmentziekte afbleken

Nicci
het zijn geen geflipte toeren hoor. er is geen platenmaatschappij te vinden die zo vaak een CD wil uitbrengen als Prince dat wil. dat is commercieel domweg niet aantrekkelijk. dus doet Prince het maar zo. ik vind het prima.

beaster1256
nee ik ken de plaat ook niet , ga er eens voor kijken

Nicci schreef:

Dat zou wel eens kunnen duidelijk maken waarom het succes bergaf ging: misschien was/is Prince niet kritisch genoeg meer en vindt hij dat alles wat in zijn brein opkomt door iedereen gehoord moet kunnen worden.

Nicci
Ach, ik weet het niet. Er valt voor beide wat te zeggen. Met het internet is het voor een band niet moeilijk om de muziek bij de luisteraar te brengen. Vandaag gemaakt, morgen bij de luisteraar. Dat de drempel voor de muzikant daardoor laag is en hij wellicht te veel matig materiaal uitbrengt is een risico. Je kan ook zeggen: laat de luisteraar maar beslissen waar hij wel en niet naar wil luisteren.
Aan de andere kant: Ik vind de Prince van na 2000 beter dan die van de jaren 90.

Nicci schreef:

Daar heb je een punt. Maar zoiets doet uiteraard zijn carrière niet altijd goed. Prince was -denk ik- een van de eersten die internet gebruikte om zijn muziek te verspreiden, wat op zich knap is. Maar geef mij toch maar de Prince van voor het internettijdperk.

avatar van lennon
Net als the slaughterhouse: leuke verzamelaar, die weemoed oproet naar de goede Prince tijd.. NOG music club. Toen ie zijn fans nog niet lastig viel op het net..

Nicci
Hoezo verzamelaar? Dit is volgens mij geen verzamelaar.
En wat bedoel je met lastigvallen op het net? Deze is alleen verspreid via het net.

Vind deze CD toch heel erg goed, hij had deze beter op CD uitgebracht dan Musicology. Ging volgens mij een nog groter succes geweest zijn.

Nicci
Ik heb hem na een aantal luisterbeurten een sterretje extra gegeven. Goed album.

Nicci schreef:
Hoezo verzamelaar? Dit is volgens mij geen verzamelaar.

Dit is wel een verzamelaar.. van de songs die Prince maandelijks vrij gaf op de NPGMC.. daar zijn uiteindelijk dit album en Slaughterhouse als compleet album download uitgekomen.

Nicci schreef:

Prince klaagt sites aan die zijn logo, foto of weet ik veel wat gebruiken.. zoek maar eens op youtube... vind je niks, en als je wat vindt, is het zo weer weg.
Ik weet niet of je het verhaal van Housequake.com kent, maar dan weet je heel goed wat ik bedoel.. en dat was knap irritant en arrogant...

Als je zelfs je eigen fans gaat aanklagen omdat ze een site over jou hebben.. (wat dus puur PR is) dan snap je volgens mij iets niet..

Als je dat verhaal niet kent moet je 'tmaar eens googlen.. maar van een persoon die vrijheid blijheid, en de mogelijkheden op het net uiterst slim en innovatief gebruikte, is ie 180 graden gedraaid... heel raar, en uiterst irritant..

lennon schreef:
Toen ie zijn fans nog niet lastig viel op het net..

Inderdaad: dat is echt zo fout als wat en mijn liefde voor de artiest was aardig bekoeld en werd nog koeler door zijn achterlijke uitspraken als Jehova zijnde (over homo's: het loog er niet om en dat moest iemand zeggen die zich kleedde zoals hij deed, pfff....). Voelde me daar best door te kakken gezet en als een artiest iets niet moet doen....... maar goed, ik kan nog steeds dingen uit elkaar houden. Zijn muziek beluister ik zonder de persoon in gedachten alleen de manier waarop ik in de jaren '80 fan was kan hierdoor nooit meer terugkeren alleen al om die reden. Want toen vond ik hem echt geweldig ook in doen en laten. Daar denk ik nu dus geheel anders over. Je kunt je arrogantie namelijk ook overdrijven.

aERodynamIC schreef:
achterlijke uitspraken als Jehova zijnde (over homo's: het loog er niet om en

Zijn contact met Larry Graham is niet positief geweest inderdaad, want nu is ie al zijn teksten hypocriet aan het veranderen, maar goed.. die irritatiefase heb ik nu wel gehad..

Hoe zit dat met die uitspraak? Want die ken ik niet?

Stijn_Slayer
Ik vind dit eigenlijk geen beste cd. Muzakkig van karakter, en veel gedreun op de achtergrond.

Nu ik er over nadenk zit ik zelfs te zoeken naar een nummer dat de moeite waard is, en die vind ik eerlijk gezegd niet eens. Het openingsnummer kan er mee door, en 'Gamillah' is wel aardig. 'U Make My Sun Shine' is tenslotte niet slecht, maar ik verwacht meer van Prince.

Het blijft toch altijd goed zoeken en hopen op iets leuks bij Prince.

Nicci
Stijn heeft alles van Prince gedownload en slaat aan het beoordelen!
Volgens mij moet je z'n werk wat meer tijd geven. Je gaat vliegensvlug door dik 30 jaar werk. En in al die dik 30 albums hoef je toch niet zo heel erg goed te zoeken om iets goeds te vinden. Zo'n beetje alles tot 1988 is eigenlijk wel raak.
Dit is overigens een erg lekker, funky, recht voor z'n raap album. Heerlijk.

Stijn_Slayer
T/m 1988 is het meestal wel raak, maar daarna wordt het zoeken. Ook in allerlei zijprojectjes. De kwaliteit schommelt behoorlijk, en bij een artiest als Prince moet je dan wel lef hebben om blind zijn platen te kopen.

Toch valt het nog wel mee met de onvoldoendes die ik heb moeten uitdelen, en ik heb ook al een aantal zeer goede platen ontdekt, die ik nooit gekend had als ik niet verder was gaan kijken dan naar zijn 'gouden hit periode'.

Wacht maar tot je the gold experience en the rainbow children gaat beluisteren

Nicci
Na '88 moet je inderdaad weten wat je in huis hebt. Veel is 'verzameld restmateriaal'. Toch zit daar nog behoorlijk veel sterk werk tussen, maar albums die in zijn geheel goed te noemen zijn worden inderdaad wat schaarser. Toch zijn ze in mijn oren nog best te vinden:

Diamonds & Pearls
Exodus
The Gold Experience
The Rainbow Children
Chocolate Invasion
Slaughterhouse
3121
Musicology

Met een eervolle vermelding voor NEWS die ik meer begin te waarderen.

lennon schreef:
Wacht maar tot je the gold experience en the rainbow children gaat beluisteren

Zie mijn commentaar bij die albums.

avatar van IntoMusic
Wat een heerlijk funky album zeg! Judas Smile is werkelijk om te smullen.
Het is qua stijl alsof ik in de auto zit; van snelweg naar hobbelen in de stad, maar het loopt als een trein .

avatar van goldendream
Het blijft een ingewikkelde discografie van onze purperen vriend.

Eigenlijk is dit album samen met 'The Slaughterhouse' weer een album met vroeger opgenomen, maar onuitgegeven materiaal en past het dus in het rijtje van 'Chaos' (1996), 'Crystal Ball' (1998) en 'The Vault' (1999) ...

Of is het toch nog anders?

avatar van goldendream
Veel is hiervan te beluisteren op YouTube en wat valt dit tegen.
Dit is de Prince die ik totaal niet kan appreciëren.
De muziek en de hoes gaan hand in hand: verschrikkelijk.
Ik stem niet, want 3 nummers zijn niet vindbaar.

avatar van goldendream
Net als het slachthuisalbum: ver-schrik-ke-lijk! Deze Prince vind ik werkelijk onuitstaanbaar.

avatar van Minneapolis
Laatst heb ik weer een aantal Prince albums nagelopen die het nooit hebben gehaald tot mijn platenkast. Mijn oordeel blijft ook bij deze het zelfde. Erg magertjes, hoewel de nummers opzich wel lekker klinken (waar ze bij andere afvallers soms ronduit irriteren).
"Supercute" steekt er bovenuit. Grappig om de oude versie van "The Dance" terug te horen. Op 3121 is het nog geen topper, maar wel een stuk verbeterd.

avatar van Funky Bookie
Een internet release van Prince in de, voor het grote publiek, onzichtbare jaren. Prince ging na een aantal instrumentale jazz uitstapjes weer grotendeels alleen de studio in en dit was het resultaat. Vanaf 2e helft jaren 90 probeerde Prince zijn muziek vaak van een frisser, moderner jasje te voorzien. Dat lukte, maar het werd niet per definitie ook beter.

When Eye Lay My Hands On U
We beginnen met het beste nummer van het album. Prince is vocaal in bloedvorm en pingelt er ontspannen op los op zijn gitaar. Santana wordt genoemd en daarna laat Prince horen dat hij niet onder doet voor deze gitaargrootheid. Dit is misschien wel 1 van de betere Prince tracks van de 21e eeuw.

Judas Smile
Heerlijke partytrack. Met name deel 2 is fantastisch, waar Prince ook gelijk zijn zwarte bewustzijn weer laat horen: The Chocolate Invasion starts here! In deze geluidsinvasie is de bas verrukkelijk.

Supercute
Luchtig tussendoortje. Prince verstaat de kunst relatief vluchtige nummers van een verborgen extra dimensie te voorzien. Luister goed naar de gitaar op de achtergrond.

Underneath The Cream
Tekstueel een Prince zoals we hem goed kennen en ik hem graag hoor. Muzikaal is het helaas een stuk minder spannend.

Sex Me, Sex Me Not
Een stuk platter dan de voorganger en dat is jammer. Prince is juist goed in subtiliteit en dat mist hier echt. Extra teleurstellend dat het ook muzikaal niet fantastisch is.

Vavoom
Typisch Prince gitaarrock in de stijl van o.a. Peach en Cream, maar wel 1 van de minderen in zijn soort. Luistert lekker weg, maar ik ben het net zo snel weer vergeten.

High
Tsja, typisch R&B nummertje waar ik bij Prince meestal niet veel mee kan. Hij zingt lekker, maar het heeft veel te weinig om het lijf.

The Dance
Veel te glad nummer, dat later in een verbeterde versie op 3121 verscheen.

Gamillah
Toch nog even laten horen dat de instrumentale nummers nog niet helemaal uit zijn systeem zijn, maar dit is toch behoorlijk teleurstellend, qua niveau. Gelukkig blijf ik wakker voor de afsluiter.

U Make My Sunshine
Een duet met Angie Stone en dit nummer maakt de matige 2e helft van dit album enigszins goed. De zang van Prince en Angie is heerlijk, de koortjes perfect en de gospel sfeer bevalt me goed. Enige minpuntje is dat het met 7 minuten wat aan de lange kant is.

Al met al was het mooi om Prince zijn stem ook weer bij de muziek te horen, maar zakt het album na een sterk begin toch wel gevaarlijk hard in. Het is allemaal wat te braaf en daardoor blijft het niet echt hangen.

Het oorspronkelijke artwork in ere hersteld en de nummers te streamen via de bekende kanalen. Prince heeft weer even de schijnwerpers op zijn werk gericht. Deze keer de onbekendere kant daarvan wat alleen maar goed is lijkt me zo.