Alice Cooper - Killer (1971)

Label: Warner Bros.

1. Under My Wheels (2:47)
  2. Be My Lover (3:24)
  3. Halo of Flies (8:21)
  4. Desperado (3:29)
  5. You Drive Me Nervous (2:30)
  6. Yeah, Yeah, Yeah (3:36)
  7. Dead Babies (5:54)
  8. Killer (6:53)
avatar van Wyverex
Dat iedereen het maar toegeeft, Alice Cooper is the Best!

Hij (of dan nog met 'The Alice Cooper Group) schudt je wakker met een energieke Under My Wheels, een liedje dat hij nog vaak live speelt.

Dan na dat je wakker bent geschud, maakt hij dat je aandacht niet verslapt met een grappige Be My Lover.

Na Be My Lover komt het instrumentale meesterwerkje, en volgens velen het hoogtepunt van het album, Halo of Flies. Kalmer, maar het Alice Cooper sfeertje hangt er zeer goed in.

Als Halo of Flies na de volle acht minuten is afgelopen, komen mijn persoonlijke twee favorieten, perfect geplaatst in een Killer van een album.
Desperado. Een nummer oorspronkelijk geschreven voor Jim Morrison, maar dan later (en gelukkig maar) voor zichzelf gebruikt.

Dan het korte, maar zeker niet minder geniale You Drive Me Nervous, weer dat energieke gedrum in het begin, alles in dat nummer valt gewoon goed samen. Als iemand op mijn zenuwen werkt, heb ik altijd dat liedje in mijn hoofd. En dat helpt!

Yeah, Yeah, Yeah, volgens velen het zwakke broertje van het album. Maar dit nummer is gebruikt denk ik om van een strak You Drive Me Nervous te kunnen overschakelen naar een kalme en lugubere Dead Babies.

Door velen mis begrepen, maar het was een liedje om de mensen wakker te schudden voor kindermishandeling. En wat is dit toch een knaller! Geen noot zit hij ernaast. Little Betty...

Dan, het enige mogelijke einde van het Killer album: Killer zelf. Het geroep in het begin, het griezelige gezang, alles aan dit liedje doet je gewoon bibberen. Ik denk dat iedereen daar wel iets anders over kan zeggen, hoe je het interpreteerd, maar de kerkorgels aan het einde van dit donker nummer voorspellen weinig goeds..

de volle 5 sterren natuurlijk!

avatar van wizard
Alice Cooper vind ik vaak wat lastig om serieus te nemen: aan de ene kant is daar Alice Cooper, de shockrocker met zwarte make-up om z'n ogen, aan de andere kant is daar Vincent Furnier, born-againchristen die het liefst golft. Dat geeft me het gevoel dat Alice Cooper een soort toneelstukje is in plaats van gemeende rock 'n roll.

Hoe dan ook, ik heb dit album geprobeerd te luisteren zonder me af te laten leiden wat ik van Alice Cooper zelf vind. Op dit album is AC tenslotte ook de naam van de band en nier per se die alleen van de frontman.
Under my Wheels, Be my Lover en Desperado ken ik al van Alice Cooper's Greatest Hits. Aardige rocknummers, maar niet hemelbestormend. Wereldhit in Nederland Halo of Flies vind ik een van de betere nummers op dit album. Het nummer staat qua opbouw sterk in contrast met de meeste andere nummers die op dit Killer terug te vinden zijn. Aan de andere kant is Halo of Flies als lang, zich langzaam ontwikkeldend nummer natuurlijk wel typisch voor de tijd waarin hij geschreven is.
Van de tweede helft van dit album vind ik de laatste 2 nummers het best. You Drive Me Nervous valt vooral op door de manier waarop de drums klinken, maar is anders behoorlijk onopvallend. Yeah yeah yeah vind ik nog iets minder dan dat. Dead Babies is een van de betere nummers op dit album, al moet die het vooral van z'n tekst hebben. Met het titelnummer sluit dit album in stijl af. Een van de hoogtepunten van dit album wat mij betreft. Het nummer klinkt zowaar een beetje griezelig.

Veel meer dan een aardig rockalbum hoor ik toch niet in Killer. Of, zoals Aerodynamic het in augustus 2006 formuleerde: 'Categorie "ouwe meuk". Het klinkt allemaal erg gedateerd in mijn oren, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook niet leuk meer is.'

3.0*

avatar van BlackFinch
Als alleen ‘Desperado’ en ‘Halo of Flies’ erop gestaan hadden was het sowieso vijf sterren geweest. De rest van het album is ook niet persé slecht maar naast deze twee verbleken de andere nummers voor me.