Alice Cooper - Killer (1971)

Label: Warner Bros.

1. Under My Wheels (2:47)
  2. Be My Lover (3:24)
  3. Halo of Flies (8:21)
  4. Desperado (3:29)
  5. You Drive Me Nervous (2:30)
  6. Yeah, Yeah, Yeah (3:36)
  7. Dead Babies (5:54)
  8. Killer (6:53)
royh schreef:
Mooie recensie Wuverex ! Ik heb het album pas recent leren kennen. Halo of flies ken ik (uiteraard) al veel langer (via de top 100 aller tijden). Ik vind het een geweldig album: ook de titeltrack is adembenemend. De versie die ik heb aangeschaft is deze (de Audio Fidelity versie): Killer - Audio Fidelity gold
Als je liefhebber bent van dit album: de geluidskwaliteit van deze versie is volgens bezoekers op het forum van Steve Hoffman superieur aan eerdere cd/vinyl uitgaven. Een aanrader dus !

thx
Verbeter me als ik verkeerd ben, maar volgens mij kan echt niets tippen aan de charme van een LP . Is die Fidelity echt zo speciaal? Heb de 'gewone' cd versie en ben daar eigenlijk ook zeer content mee. Heb natuurlijk geen zo'n Fidelity om te vergelijken, maar zou me verbazen als dat echt zoveel beter is. En de titeltrack is idd meesterlijk !

avatar van royh
Wyverex schreef:

thx

Ongetwijfeld zal de LP zijn charme hebben, daar twijfel ik niet aan . Of de Audio Fidelity beter is dan de lp-uitgave weet ik niet: ik heb Killer nog nooit op lp gehoord. In ieder geval een prima album, deze Killer en ik kan je de Audio Fidelity versie zeker aanbevelen, ook gezien de huidige prijs (het is overigens een gelimiteerde uitgave).

royh schreef:

Ja zeker prima album! Maar heb hem (mss wel jammer genoeg) al op gewone cd en op lp, dus ik denk dat dat dan beetje teveel van het goede zal zijn. Maar eigenlijk maak je me wel benieuwd, zou graag wel eens willen vergelijken. Eens kijken of de lokale platenboer aan een kan geraken (voor weinig geld).

Grote fan van Pink Floyd heb ik gezien?

avatar van royh
Wyverex schreef:

Grote fan van Pink Floyd heb ik gezien?

Wyverex, ik zou hem rechtstreeks via internet bestellen als ik jou was. Bij Amazon.com kost de Audio Fidelity cd op dit moment 21 dollar plus nog 6,50 dollar verzendkosten = 27,50 dollar x 0,70 = ongeveer 19,25 euro. Daarvoor zul je hem waarschijnlijk niet bij de nederlandse platenboeren vinden. Daarnaast zijn de Audio Fidelity gold disc uitgaves gelimiteerde oplages: over een x aantal jaar betaal je makkelijk het vijfvoudige (is althans mijn ervaring met de voorloper van Audio Fidelity, DCC).

Pink Floyd is inderdaad een van mijn favoriete groepen: ik heb alle reguliere cd's van hen, maar ik heb een redelijk brede muzieksmaak dus ook deze Killer kan mij bekoren . School's out is trouwens ook verkrijgbaar op Audio Fidelity en Love it to death komt begin 2010 uit op gold disc. Zie ook deze link naar de website van Audio Fidelity: Audio Fidelity 24k gold

royh schreef:

Ja mss dat ik die wel eens bestel . Maar dan zouden ze die allemaal van Alice Cooper moeten uitbrengen, want daar ben ik een grote fan van .
Ga binnenkort gaan werken in weekends, dus ik zal wel wat geld binnenhalen voor de Fidelty uitgaves.
Enigste dat ik ken van Pink Floyd is Wish You Were Here en The Dark Side of the Moon en The Wall natuurlijk

Hoor ik ook nog eens graag!

_Lynn_
Hoewel ik "Love It To Death" misschien nog wat meer draai, denk ik toch dat ik deze na "Billion Dollar Babies" de beste Alice Cooper plaat vind. Zoals bij de laatstgenoemde plaat vind ik hier geen enkel minder nummer.
Uitschieters zijn echter naar mijn mening toch wel "Yeah, Yeah, Yeah", "Halo Of Flies" en "Desperado".
5*!

_Lynn_ schreef:
5*!

Ik vind Killer zelfs dat tikkeltje beter dan BDB. Dat is ook een dijk van een plaat, maar de songs in Killer liggen me meer. Waar ik bij BDB soms een nummer durf skippen, vind ik bij Killer alle nummers echt supergoed.

avatar van vielip
Wederom een schitterend album!! Alleen maar hoogtepunten naar mijn mening. Halo of flies is natuurlijk buitenaards goed maar ook de rest van het album is van ongekende schoonheid!

avatar van kaztor
Gered uit de cd-bak van een cd/tijdschriften-zaakje in Volendam (naam noem ik niet, uit respect voor de eigenaar) waar ie al jaren ligt -nu eindelijk sterk afgeprijsd- en de gemiddelde muziekminnaar met een hele ruime boog omheen loopt (Ik noem: Jan Smit, Nick & Simon, 3J's x 4000 en nauwelijks iets anders).
Morgen nog maar eens goed beluisteren, al wéét ik dat het goed is.

avatar van bikkel2
Ik zou wel eens willen weten waar Halo Of Flies nu precies over gaat . Een geweldig nummer , maar die tekst heb ik nooit kunnen ontrafelen . Tikkie gewelddadig volgens mij .

kaztor schreef:
Morgen nog maar eens goed beluisteren, al wéét ik dat het goed is.

Hahaha prachtig! In Volendam denken ze volgens mij echt dat er buiten de door jou genoemde artiesten niks anders bestaat
Schitterende aankoop derhalve!!

avatar van kaztor
Oeh, heerlijk ragwerkje van meneer Cooper! Het klinkt lekker rauw en het heeft ballen.
Wat ik zo waardeer aan de vroege Alice Cooper is dat het zo lekker vuig klinkt met schijt aan alles (Dead Babies ) en dat het daarbij ook zeer kundig gecomponeerd is. Zijn vroege cd's zijn gewoon must-haves voor hardrock-liefhebbers, dat is mij zeker duidelijk.

En dat ligt dan een beetje onbemind tussen allerlei meuk in voor een te lange tijd...

avatar van bikkel2
Halo Of Flies is naast het ruige werk een geweldig episch stuk . In die periode waren er natuurlijk veel experimentele progachtige bands bezig . Alice en band kregen nog wel eens het verwijt dat het allemaal erg raggerig en simpel was .( stom verwijt trouwens)
Alice ging de uitdaging aan om te bewijzen dat hij en zijn band wel degelijk in staat waren om ook iets gecompliceerder te schrijven . En zo geschiedde . Een wervelend stuk !

Op Billion Dollar Babies is alles net even geraffineerder en in zekere zin ook wat gerijpter , maar Killers is een onvervalste Aliceklassieker . Lekker vuig en hard . En live was het natuurlijk helemaal een spektakel .

avatar van Brutus
De 2 beste nummers van Alice cooper staan hierop.
Halo of Flies en Desperado.

Het zwakke broertje is You drive me Nervous.
Van dead babies ben ik ook niet zo kapot, zitten leuke stukken in, maar ook mindere.

Het tweede achtereenvolgende album, dat van mij een ruime voldoende krijgt.
Van de eerdere albums, vind ik maar een paar nummers de moeite waard.

Prachtig album. Deze plaat vraagt om een nieuwe uitgave (Rhino?) met bonustracks en al. Nog steeds moeten we het doen met cd-releases van eind jaren tachtig of dure en moeilijk te verkrijgen 'gold discs' met een , voor zover ik begrepen heb van anderen, matige remaster. 'Halo Of Flies' blijft voor mij nog steeds het ultieme rocknummer. Het album Killer beschouw ik als zijn meest consistente en boeiende plaat, hoewel 'Love It To Death' er dicht tegenaan zit. Het zou me niet verbazen als er nog volop materiaal uit die periode is opgeslagen in archieven, dat weliswaar niet op dit album staat en toch zeer de moeite waard is. Open de registers, Alice..

avatar van LionmountainM
Deze is een van mijn eerste, zo rond 1973 aangeschfte LP's en inmiddels grijsgedraaid. Blijft een indrukwekkende verzameling van de beste rocksongs. Ik ga voor Be my lover, Desperado en Killer. Wat een opbouw. Hier wordt gewoon gaaf gemusiceerd.

avatar van LucM
Killer klinkt net als de voorganger lekker vuig en hard, Alice Cooper had lak aan alle conventies - zowel muzikaal als tekstueel - maar toch wordt hier ook vakkundig gemusiceerd. Halo of Flies is een goed opgebouwd episch werkstuk en het hoogtepunt van dit album maar de overige songs zijn ook meer dan behoorlijk, zeker het titelnummer. Eigenlijk kun je zowat alle albums van hem in de eerste helft van de jaren '70 gerust aanschaffen op voorwaarde natuurlijk dat je van het harde en ruige werk houdt.

avatar van Tupelo
Natuurlijk, Halo of Flies kennen we allemaal, en ik hoor bij de mensen die deze plaat vanwege dit nummer gekocht heeft en de rest toch wat matig vindt:Be My Lover of Yeah, yeah yeah - eigenlijk gewoon lelijke rock. Natuurlijk is Alice Cooper een "package" - je hoort hem voor je te zien als je dit luistert, met attitude en staf en slang en al. Met welwillendheid kun je dan tot 4 sterren komen, maar tot het beste van het hardere werk uit de 70s behoort Alice Cooper nu eenmaal niet.

Tupelo schreef:
Be My Lover of Yeah, yeah yeah - eigenlijk gewoon lelijke rock.

Dat is nou net waar het hier om gaat.
Alice Cooper moet niet 'mooi' gaan klinken (zie: het werk na het opheffen van de band).

avatar van vielip
Be my lover en ook Yeah, yeah, yeah zijn juist geweldige songs! Simpel maar o zo doeltreffend.

avatar van wizard
Alice Cooper vind ik vaak wat lastig om serieus te nemen: aan de ene kant is daar Alice Cooper, de shockrocker met zwarte make-up om z'n ogen, aan de andere kant is daar Vincent Furnier, born-againchristen die het liefst golft. Dat geeft me het gevoel dat Alice Cooper een soort toneelstukje is in plaats van gemeende rock 'n roll.

Hoe dan ook, ik heb dit album geprobeerd te luisteren zonder me af te laten leiden wat ik van Alice Cooper zelf vind. Op dit album is AC tenslotte ook de naam van de band en nier per se die alleen van de frontman.
Under my Wheels, Be my Lover en Desperado ken ik al van Alice Cooper's Greatest Hits. Aardige rocknummers, maar niet hemelbestormend. Wereldhit in Nederland Halo of Flies vind ik een van de betere nummers op dit album. Het nummer staat qua opbouw sterk in contrast met de meeste andere nummers die op dit Killer terug te vinden zijn. Aan de andere kant is Halo of Flies als lang, zich langzaam ontwikkeldend nummer natuurlijk wel typisch voor de tijd waarin hij geschreven is.
Van de tweede helft van dit album vind ik de laatste 2 nummers het best. You Drive Me Nervous valt vooral op door de manier waarop de drums klinken, maar is anders behoorlijk onopvallend. Yeah yeah yeah vind ik nog iets minder dan dat. Dead Babies is een van de betere nummers op dit album, al moet die het vooral van z'n tekst hebben. Met het titelnummer sluit dit album in stijl af. Een van de hoogtepunten van dit album wat mij betreft. Het nummer klinkt zowaar een beetje griezelig.

Veel meer dan een aardig rockalbum hoor ik toch niet in Killer. Of, zoals Aerodynamic het in augustus 2006 formuleerde: 'Categorie "ouwe meuk". Het klinkt allemaal erg gedateerd in mijn oren, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook niet leuk meer is.'

3.0*

avatar van ricardo
Heb deze nu ook beluisterd.

Had wel iets stevigers verwacht, maar anderzijds het is wel 1971.

Zag deze liggen voor weinig, en had nog niets van Alice Cooper in huis, en heb hem vooral genomen vanwege zijn klassieker Halo Of Flies, geweldig nummer natuurlijk.

Zal hem de komende tijd veel gaan beluisteren, maar klinkt niet verkeerd maarl een beetje hippieachtig wel vind ik.

avatar van LucM
Hippieachtig? De sound en teksten van Alice Cooper stonden mijlenver van de hippiebeweging, hij ging zelfs de tegenovergestelde richting in (glamrock was juist een tegenreactie op de hippiecultuur).

avatar van bikkel2
Ja, da's een feit. Alice Cooper ging voor het shockeffect uiteindelijk.

avatar van vielip
Waarschijnlijk is dit weer één van Ricardo's onnavolgbare hersenspinsels Maar leg het vooral eens uit Ricardo. Ik, en met mij enkele andere, zijn erg benieuwd waar je die conclusie op baseert.

avatar van ricardo
Het is niet gelijk een conclusie, want ik had gepost dat ik hem de komende tijd nog veel zou beluisteren.

Na 2 luisterbeurten vind ik dat het album een beetje een hippieachtig sfeertje heeft, maar bedoel dat niet verkeerd ofzo. Ook is de productie erg zacht, de meeste albums die ik heb staan op geluidstand 10 al hard genoeg, deze moet ik minstens op 18 zetten om dezelfde luidheid te krijgen.

En ik had wat steviger muziek verwacht, dit is geen hardrock maar gewone rock vind ik.

avatar van LucM
Is er iets mis met je CD-speler, ricardo? Dit album klinkt juist vuig, hard en donker. Natuuurlijk, als je dit naast deathmetal plaatst is dit wel soft maar vergeleken met de meeste rock in die tijd was dit wel ruig en Alice Cooper had veel invloed op diverse hardrockbands.

avatar van ricardo
Ik draai de afgelopen 5 tot 6 weken heel veel guns n roses en van halen af, en dat is een stuk steviger natuurlijk. Dan moet je even weer wennen aan oudere albums om het goede gevoel erbij te krijgen.

Ik weet dat met name deze en bilion dollar baby's klassiekers van Cooper zijn.

Ik had er nog nooit iets van gehoord buiten halo of Flies om, vandaar dat ik me maar eens hieraan gewaagd heb.

avatar van bikkel2
Waarschijnlijk heeft Ricardo wel een punt. Het kan geluidstechnisch/produktie wat iel zijn. Het is tenslotte een album van 42 jaar geleden.
Daardoor kan het best zijn dat het er niet helemaal uitkomt.
Zeker als je het vergelijkt met de hardrock recentelijk en die van een poosje erna.

Alice Cooper hardrock vind ik ook wat discutabel. Killers rockt zeker, maar na deze plaat zoekt hij het wat vaker in het theatrale en ook regelmatiger in de pop/ballads hoek.
Ik vind trouwens dat hij de laatste 20 jaar harder rockt dan ooit tevoren, maar mis een beetje het eigen smoelwerk van Alice. Niet qua zang en peformance, maar muzikaal is het een stuk anoniemer geworden.
Vakkundig gedaan, maar ook een beetje cliche.

avatar van LucM
Alice Cooper werd destijds gecatalogeerd onder glamrock maar ook onder theaterrock en schokrock. Er is een band met hardrock maar bij momenten ook met progrock (Hallo of Flies) en soms verwerkte hij zelfs jazz in zijn sound. Het is vooral vanwege de ruige aanpak en zijn imago en shows dat hij als godfather van de glamrock werd beschouwd.
Tegen het einde van de jaren '70 klonk hij (begrijpelijk want glamrock was op zijn retour) wat gladder en ook wat meer poppy met ook een aantal ballads. In de jaren '90 klonk hij terug harder en rauwer.