Tarja Turunen - My Winter Storm (2007)

Finland
Label: Universal

1. Ite Missa Est (0:27)
  2. I Walk Alone (3:53)
  3. Lost Northern Star (4:22)
  4. Seeking for the Reign (0:58)
  5. The Reign (4:07)
  6. The Escape of the Doll (0:32)
  7. My Little Phoenix (4:03)
  8. Boy and the Ghost (4:36)
  9. Sing for Me (4:16)
  10. Oasis (5:10)
  11. Poison (4:01)
  12. Our Great Divide (5:05)
  13. Sunset (0:36)
  14. Damned and Divine (4:29)
  15. Die Alive (4:05)
  16. Minor Heaven (4:00)
  17. Ciaran's Well (3:37)
  18. Calling Grace (3:06)
  19. Damned Vampires & Gothic Divine * (5:01)
  20. I Walk Alone [Artist Version] * (4:23)
  21. I Walk Alone [In Extremo Remix] * (4:32)
totale tijdsduur: 1:01:23 (1:15:19)
Marco Hietala
Jammer dat ze bij nightwish is weggegaan. Daar hoorde ze thuis. Maar nadat ik de brief gelezen had moest ik de andere bandleden van nightwish toch wel gelijk geven. Het is geen prettig persoon om mee samen te werken. En zonder tarja doet nightwish het ook meer dan goed naar mijn mening.
En gelukkig kunnen we met dit album ook van de stem van tarja genieten. Het is een mooi album, waar de stem van tarja geweldig tot haar recht. En nog steeds heeft ze een mooie sfeer in dit album weten te brengen. Een mooie sprookjesachtige sfeer. Ik heb van dit album kunnen genieten.
Tarja doet het prima, maar toch luister ik veel liever naar nightwish. Maar die hebben ook Marco Hietala die er nog eens lekker doorheen schreeuwt.
Kortom: een mooi album, maar nightwish is toch beter.

avatar van Gothica
Ik hoopte dat al dat gedoe rondom Tarja's ontslag in 2009 wel van de kaart zou zijn, niet dus.
Dan geef ik ook mijn mening. Ik zie hier vooral dat men in mijn ogen iets te snel Nightwish' kant kiest als het gaat om Tarja's ontslag. Je moet wel eerlijk zijn en het verhaal van twee kanten bekijken. Ik heb gekeken naar beide kanten van het verhaal en ik kan niet anders zeggen dat zowel Nightwish als Tarja het allebei gewoon keihard verknald hebben. Tarja's gedrag en dingen die ze heeft gezegd zijn absoluut belachelijk. Maar van Nightwish' kant is het nogal slap om de kaken over Tarja's gedrag stijf op elkaar te houden en wanneer het hun teveel wordt haar te ontslaan dmv een OPEN brief, zodat meteen de hele media kan meegenieten. Ze hadden best een gesprek met haar kunnen aangaan. En ik wordt dan moe van die slappe excuses van ja ze was misschien wel zo erg dat dat niet kon. Hoe kan je dat nou weten? Het is nooit gebeurd want ze hebben nooit wat gezegd en daarnaast hadden ze haar nog altijd kunnen ontslaan als dat gesprek niet goed liep. Dan hadden ze het tenminste nog recht in haar gezicht kunnen zeggen.
Ik kies geen van beide kanten maar wees wel eerlijk tegenover Tarja, hoe zou jij je voelen als je na zo'n lange tijd wordt ontslagen dmv een slappe brief en je niet weet waarom nou precies? Zelf snapte ze er namelijk ook niet veel van en dat is ook de reden geweest denk ik dat ze zo in tranen was tijdens haar kant van het verhaal wat ze vertelde.
Ik vind het zielig voor Tarja en voor Nightwish, maar dat vond ik het in 2005 nu zijn Tarja's tranen en Nightwish' woede en frustratie heus wel opgedroogt en kunnen we genieten van allebei. Tarja als solo zangeres, wat ze prima doet vind ik en Nightwish die lijkt te groeien met Anette, zelf gun ik Nightwish het allerbeste, maar nu met Anette vind ik het stukken minder geworden. Tarja blijft in mijn ogen sterker. Ik heb niks tegen Anette maar ik ben niet kapot van haar stem.

avatar van Phoebe318
Vroeg of laat was Tarja er sowieso uitgegaan, alleen de mannen waren haar voor. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het op een harde manier gebeurde en had ook best anders gekund had. Maar goed, die discussie even ter zijde laten.

Vind dit album een beetje tegenvallen. Tarja's prachtige stem is aanwezig, maar de muziek en teksten zijn minder (ben gewend de poëtische teksten van Tuomas van haar te horen). Maar te luisteren is dit album wel.

Toch nog een 3.0

TimZor
Ik heb trouwens als Track 16 The Seer op mijn versie staan die wordt hier helemaal niet genoemd.

En met betrekking tot mensen die de teksten van My Winter Storm vergelijken met de teksten van Nightwish (zoals o.a. Phoebe318) is niet echt eerlijk he je vergelijkt dan een singer songwriter die al ruim 10 jaar teksten schrijft tegen een zangeres die voor het eerst nummers is gaan schrijven.

Ik vindt het helemaal een geweldig album en luister er persoonlijk veel liever naar dan NW met Anette maar ja dat is gewoon smaken verschil al is de laatste ook evengoed nog wel aardig hoor.

En het veel besproken Poison vindt ik wel leuk (niet geniaal) maar vindt vooral het verhaal erachter erg leuk waarom ze het gedaan heeft.

En daarnaast als je het hele Winter storm bekijkt met ice queen, doll, dead boy, en queen of sunset past het er tekstueel wel erg goed tussen.

Ik kijk erg uit naar haar nieuwe cd wat volgens de bandleden meer pure progrock gaat worden dan metal wat hier natuurlijk al goed hoorbaar was dat juist die invloeden er aan zaten te komen want hoe dan ook winter storm was zeker geen metal album.

Tarja ga zo door !

avatar van kamar
Prachtig album : )

De nummers zijn sfeervol en sprookjesachtig.
'Ciarán's Well' en dat afschuwelijke 'Poison' zijn voor mij de enige minpuntjes..

Ik vind deze muziekstijl veel beter passen bij Tarja; klassiek met hier en daar wat rock/metal invloeden. In 'My Winter Storm' zingt ze met veel meer emotie dat toen bij Nightwish.

vijf sterren, ondanks die Alice Cooper cover.

avatar van Tescootje
Er zijn 3 nieuwe 'Nightwish' bijgekomen: de oude Nightwish (met Tarja Turunen), de nieuwe Nightwish (met Annette Olzon) en Tarja Turunen solo.
Buiten het ontslag gedoe van Tarja zonder Nightwish.
Ik vind dat ze het geweldig doet.
Ze staat sterk in haar schoenen en ze heeft veel fans weten te bereiken.
Hier zingt ze ook veel mooie emoties erbij, dat past echt goed bij haar.
Ze is echt een voorbeeld voor me!

avatar van MusicFreak
Beide singles vond ik best wel goed. Soms lijkt het bijna 'filmmuziek' te zijn. Vind ik erg mooi maar een heel album lang tarja is echter weer teveel voor mij..

avatar van Hans Brouwer
MusicFreak schreef:
....maar een heel album lang tarja is echter weer teveel voor mij..
Ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik heb "My Winter Storm (2007)" onlangs geleend uit de bibliotheek. Ik werd aangenaam verrast door Tarja Turunen . Wanneer verschijnt haar volgende album

avatar van Hans Brouwer
kamar schreef:
vijf sterren, ondanks die Alice Cooper cover.
Vier sterren, mede dankzij die Alice Cooper cover.

avatar van Ayreonfreak
Hans Brouwer schreef:

De release datum is nog steeds niet bekend, maar waarschijnlijk dit jaar nog. Het schijnt wat progressiever te gaan klinken...

avatar van Gothica
@Hans Brouwer: Ik raad je aan Tarja's nieuwe album te gaan kopen. Hij is sinds gister uit en ik heb hem vanmiddag gekocht. Echt een prachtplaat! Ze is echt gegroeid en dat is duidelijk hoorbaar. Heel verfrissend allemaal.

avatar van Rinus
Mooi album, heel anders dan hetgeen dat ze deed bij Nightwish. Niet zozeer echt metal, maar het is veel "filmischer", meer symfonisch misschien. Het doet haast klassiek aan. Zoals eerder reeds gezegd, dit past haar echt. Het nummer The Reign vind ik kippevel mooi.

Na het horen van het prachtige My Winter Storm is het iedereen meteen duidelijk dat Tarja met Nigtwish een hele andere kant op wilde gaan. Ze wilde van de hardrock / metal af, maar juist richting klassieke symfonische rock gaan en dat heeft ze dan ook doorgezet in haar solo carrière. Een goede keuze, want Nightwish was niet meer vernieuwend en dat is Tarja op deze manier wel. Dagelijks kan ik genieten van nummers als Oasis en Sing For Me, verder liggen de nummers I Walk Alone en Die Alive ook erg lekker in het oor.