Def P - Pascal-Rascal (2007)

Label: Walboomers

1. Kent U Hem? (1:30)
  2. 1 2 3 Def Wie? (2:04)
  3. Def PenCo (2:32)
  4. Straatkunst (3:09)
  5. Pablo Def Picasso (3:03)
  6. MC Escher (3:18)
  7. Laat het Vrijstijl Zijn (3:46)

met DRT en Jerome XL

8. Straathumor (4:06)
  9. Evenwicht (1:53)
  10. Sorry (2:53)
  11. Visie (3:19)
  12. Het Kan Zijn (3:09)
  13. Tovenaar van Osdorp (3:16)
  14. Engeltje- Duiveltje (2:56)
  15. Pascal- Rascal (2:53)
  16. Vlucht X (4:11)

met Neo en Manu

Ha ja, ben zeker wel fan van Osdorp Posse. In 1 keer goed! Ik luister echter naar veel hiphop-groepen/rappers. Vind bv THC, Casto, Manu, Opgezwolle, Raymzter enz. ook goed. Een mening is een mening, zeker. Maar als je mag flowen op Pinkpop, Lowlands enzo....Elke tent in Nederland hebt afgebroken met de dikste beats en rijms. Zo Simpel rapt alsof het zooooo simpel is. (probeer het eens zou ik zeggen) Zelfs bij freestylen andere studio rap(pers) klapt. Dan past hier toch heel lastig de uitspraak; 'Flowen als dikke stront door een trechter".

Dat van die zogenaamde sinterklaas rijmpjes slaat al helemaal als een dikke lul op een emmer. Haha, als je mij even zegt wat er slecht is aan zijn tekstueel sterke nummers (zijn er nogal wat) , dan is dat ook weer duidelijk! Echt hoor, mening is mening maar dat Def P er helemaal geen bal van kan is kansloos.

De O.S.D.O.R.P. P.O.Dubbel S.E. doet ook mee. Geen karaoke maar een live show eeh. Dus fok liever met een ander O.K.!

Gr Circus

Nog ff. Toch opmerkelijk dat Def P hier neergezet wordt als een seniel onder de rappers. Ik zag bijvoorbeeld op het NL Hiphop forum een poll staan, "Wie is de beste rapper van Nederland?" Er hebben inmiddels al honderden mensen gestemd. Vals spelen kan niet, dus kom niet met dat argument. Def P staat op nummer 1! Waarschijnlijk omdat hij sinterklaas rijmpjes maakt en vloeit als dikke stront door een trechter.

Amen

avatar van pascal83
1,5
Zo'n poll is natuurlijk eenvoudig te beïnvloeden. Zelfs MuMe is een eind lang bedolven onder leden van een Toto forum en geenstijl zorgde middels massaal stemmen op een website van een grote Engelse krant, dat die krant het Nederlands elftal ging steunen tijdens het EK.

avatar van thomzi50
En alsof een goede rapper geen slecht album kan droppen.. Ik vind Def P over het algemeen een prima mc, maar dit album gewoon erg slecht.

Daar hebben jullie gelijk in, tot zekere hoogte want dat forum is zwaar pro Opgezwolle/Extince en anti OP. Lees de posts maar en je weet genoeg. Dus ik denk dat de kans op beïnvloeding eerder in het voordeel van de nummer twee van de lijst zal gelden, Sticks in dit geval. En gezien het feit dat het forum zwaar Opgezwolle is gekleurt en desondanks Def P op 1 staat vind ik ook opmerkelijk. Want Opgezwolle is toch ff de hype van het moment.

Alleen er is een verschil tussen bekritiseren en denigreren. Laten we niet gaan doen alsof Def P er helemaal niks van kan. Daarvoor heeft hij teveel betekend en bereikt. Tis bovendien een erg complete rapper. Hij is van alle markten thuis. Kan ook erg goed freestylen bijvoorbeeld. En echt freestylen dan he. Niet zoals de meeste rappers doen....de basiswoorden alvast bedenken en daaromheen wat slappe bullshit verzinnen. Nee Def P vraagt het publiek ter plekke wat het onderwerp moet worden. Die gast maakt nog een leuke freestyle met de meest belachelijke aangedragen onderwerpen. Want zo is het publiek dan natuurlijk ook wel weer. Freestylen over playmobielpoppetjes bijvoorbeeld. Ga dr maar aanstaan. Hij rapt het zo in elkaar, heerlijk. Wat freestijlen betreft klapt hij menig hoog aangeslagen rapper. Een freestyle van Sticks bijvoorbeeld is niet om aan te horen. Kan hij beter niet meer doen want dat gaat em ver boven zijn pet. Das dan weer mijn mening. Een rapper moet wat mij betreft wel kunnen freestijlen. Ik vind zelfs de betere freestijls van Def P vetter dan veel geschreven shit van andere rappers.

Gr

avatar van Gyzzz
Wat heb je er aan om goed te kunnen freestylen wanneer je een album maakt? Def P klinkt hier gewoon als een parodie op zichzelf 10 jaar eerder.

Ik kan me best vinden in je waardering voor Def P, maar dat maakt dit nog geen goed album.

Al jaren en jaren een groot fan van Def P en de OP!!! Deze cd dus ook gewoon besteld! Maar eerlijk is eerlijk, dit album is het minste wat ik heb van hun! Zit geen power in de cd en zelfs de beats van Seda boomen niet! Teksten zijn niet slecht maar ik mis gewoon die stijl wat Criptokilo en alle andere OP cd's wel hebben!

Neemt niet weg dat Def P naturlijk nog gewoon de beste rapper van Nederland is!

Pastichio Rocker
Um, Def P werk hierop samen met meer producers dan alleen Seda. Bovendien is dit geen Osdorp Posse.

Pastichio Rocker schreef:

Dat snap ik! King en Ijsblok hebben weinig tot geen invloed op het muzikale gedeelte bij de OP dus wat dat betreft zou een nummer van Def P met beats van Seda dus best "Osdorpachtig' kunnen klinken. Pita valt me ook tegen! Die andere ken ik eigenlijk niet!

avatar van Psycholamp
Er staan wel een paar aardige nummers op en sommige zijn een stuk minder. Een nummer schrijven voor je vriendin is hartstikke aardig en leuk, maar laat het dan ook speciaal voor haar zijn. Met zo'n nummer kan ik altijd weinig.
Ik mis bij Def P de harde teksten, zoals in het begin bij de OP. Gewoon een tekst om lekker op te beuken zonder na te hoeven denken... Goed, hij is wat ouder en denkt misschien wat meer en langer na, maar laat 'm weer zo'n fijn back-to-the-good-old-days tekstje schrijven, zoals op de distip, moordenaars, osdorp-stijl, etc. Maar mag natuurlijk wel anders klinken.

Dit album verwoord perfect de belevingswereld van def p en zit schitterend in elkaar. De sound is beter dan cryptokilostijl. Vooral het nummer straatkunst is van een ongeëvenaard hoogniveau, zowel qua flow, rijms en beats. Het is een perfecte weergave van de sfeer rondom graffity, in een woord: HEERLIJK

Defp en vooral Osdorp Posse je vind het super of je vind het helemaal niks! Maar dan heb ik het over de muziek het is namelijk voor de meeste mensen te hard. Daarnaast vinden sommige hiphop liefhebbers het te rauw vooral de gitaren vinden sommige mensen niet geweldig. Alhoewel ik een echte fan ben kan ik me best voorstellen dat je van andere hiphop houdt.
Al was de hiphop in de jaren 90 voornamelijk hard maar mede door de commercie is dit verandert. Wanneer een muziek soort toegankelijk wordt voor een grote massa en dus populair wordt zie je helaas vaak dat de originaliteit (en bij hiphop tevens de harde beats) langzaam verdwijnen.

Echter terugkomend op mijn punt mensen die Defp beschuldigen van slechte teksten schrijven (sommigen zeggen zelfs sinterklaas rympjes) moeten zich schamen. Zijn teksten zijn alleen maar verbeterd en mede daardoor heeft hij 11 kwalitief goede cd's kunnen uitbrengen. Ik wil degene uitnodigen om eens goed naar de teksten te luisteren op de cd Geendagsvlieg.