Funkadelic - One Nation Under a Groove (1978)

Funk / Rock
Label: Warner Bros.

1. One Nation Under a Groove (7:29)
  2. Groovallegiance (7:00)
  3. Who Says a Funk Band Can't Play Rock?! (6:19)
  4. Promentalshitbackwashpsychosis Enema Squad (The Doodoo Chasers) (10:47)
  5. Into You (5:43)
  6. Cholly (Funk Get Ready to Roll!) (4:28)
  7. Lunchmeataphobia (Think, It Ain't Illegal Yet!) * (4:18)
  8. P.E. Squad / Doo Doo Chasers ['Going All-The-Way-Off' Instrumental Version] * (4:19)
  9. Maggot Brain * (8:26)
avatar van george clinton
Dit album ìs hét dus voor mij. De reden waarom dr Funkenstein zich met recht doctor mag noemen. Ik zet het niet te vaak op want het is mijn champagne, mijn kaviaar. Zucht...

avatar van george clinton
Het knappe aan die crazy ol' funkateers is het indrukwekkende scala aan grooves, weloverbedacht (een woord van eigen makelij, zij deden ook niets anders) maar het stroomt er allemaal soepel uit alsof het niets is. Ook de experimenten komen niet niet niet gekunsteld over. Natuurlijk waren het wel goede muzikanten, gestolen van de James Brown-bende. De funkgeschiedenis in een notedop: James Brown zet het fundament, Sly en zijn family Stone zorgen voor de inhoud en George Clinton werkt het geheel mooi af, perfectioneert het.
Op dit album is Funkadelic tot volwassendom gekomen.

Naar mijn mening Funkadelic's beste album. De titelsong is ook hier weer hèt nummer voor mij, ook gereleased als single trouwens.

avatar van george clinton
Capo... I think I love you.

Snowman
Heb net ene Funk verzamel cd gekocht. Hoor de titel song van dit album: GEWELDIG moet volgende maand deze c dmaar is kopen.

avatar van BoordAppel
Van deze plaat zijn de titeltrack en Promentalshitbackwashpsychosis Enema Squad (The Doodoo Chasers) mijn favorieten. Vooral die laatste is erg goed. Als je zinnen in je muziek hebt als: the fear of being eaten by the sandwich dan heb je bij mij sowieso al een streepje voor. Als het daarnaast allemaal zo lekker funky klinkt als op deze plaat is het al helemaal feest natuurlijk.

Geweldige teksten, geweldige muziek.

avatar van Kos
Kos
Ik moet toch ook maar eens al dit soort albums beluisteren (wat ik al een jaar of 15 roep, maar dat terzijde . )

avatar van John Doe
Hehe, het benieuwt mij ook hoe goed dit is. Album Maggot Brain net binnen

avatar van sq
sq
Maggot Brain is inderdaad het album dat je wil hebben; de live-versie van 'Maggot Brain' op deze doet me niet zoveel.

avatar van korenbloem
voor mij een ultime funk plaat.

En ik heb nooit geweten dat funk bands ook rock kunnen spelen. Zou het ook andersom zijn.

Raekwon the chef
geweldig album dit, leuke teksten, maar wat vooral zo goed is aan dit album is de muziek

*4,0

Raekwon the chef
verhoogt naar 4,5 en plaats in m'n top 10.
favorieten: Who Says a Funk Band Can't Play Rock?! en Promentalshitbackwashpsychosis Enema Squad (The Doo Doo Chasers)

avatar van PaulieWalnuts
Cholly (Funk Get Ready to Roll!) blijft m'n favoriete nummer van dit album. Perfecte funk.

Een van de beste albums ooit wat mij betreft. Alleen maar ijzersterke nummers.

Pink Floyd - Money ?

avatar van dennisversteeg
Sterk funkalbum, dat bewijst dat je binnen één stijl ongelooflijk kan variëren en combineren zonder dat je de kern verliest.

-dennis-

avatar van BZN
BZN
Geweldig album..

avatar van Kos
Kos
Damn, af en toe best wel psychedelische shit (of ligt dat aan mij?)

Maar naar het einde toe wat mij betreft wat teveel rock-invloeden.

avatar van Weirdo Wizzy
Dit funkt best lekker idd. Vooral het eerste nummer vind ik helemaal geweldig. De rest klinkt gewoon lekker aangenaam, maar niets overtreft het titelnummer. 4,0 ster

avatar van Bakema NL
Funk is gewoon altijd lekker....van de week eindelijk eens een 3-cd box gekocht van Funkadelic met deze One nation under a groove, Harcore jollies en The electric spanking of war babies.
En natuurlijk hoort in dit rijtje ook George Clinton, Bootsy Collins en Parliament..........en in hoeveel andere bands zijn de diverse lieden nog meer opgedoken....kenonne.
En altijd lekkere muziek, daar kunnen ze nu nog een voorbeeld aan nemen.
En de funk van toen heeft altijd al een erg prettig rock-randje gehad, deze gasten kunnen alles spelen.

voor mij een ultime funk plaat.

Zo, of die er zijn. Ja hoor, luister eens naar deze Scars van Philip Sayce....duidelijk funk-geinspireerd..... YouTube - Philip Sayce - Scars

En ga me niet vertellen dat je nog nooit iets van Average white band hebt gehoord?

Kc and the sunshine band hebben ook zeker wat funk(y) nummers.

En Sex and drugs and rock & roll van Ian Dury heeft een absoluut funky inslag. YouTube - Ian Dury - Sex & Drugs & Rock & Roll

Shakatak - Toot the shoot. YouTube - Shakatak - Toot The Shoot

Steve Hillage - Unidentified. YouTube - Steve Hillage - Unidentified (Flying Being)

Stretch - Why did you do it.......uiteraard. YouTube - stretch - why did you do it? (1975)

Wild cherry - Play that funky music....ook uiteraard. YouTube - Wild Cherry - Play That Funky Music

Jeff Beck - Constipated duck.....en hij had nog wel wat andere funky tracks. YouTube - JEFF BECK:-'CONSTIPATED DUCK'

The rolling stones - Fingerprint file. YouTube - Fingerprint File The Rolling Stones

Japan (hahaha, jawel) - Suburban love. YouTube - Japan - Suburban Love (Audio Only)

The brand new heavies (ok, van de 4 zijn er 2 blank, maar toch...) YouTube - The Brand New Heavies - Have a Good Time

Donald Fagen/Steely Dan - Teahouse on the tracks. YouTube - 9-16-1993 Steely Dan - Countermoon-Teahouse on the Tracks (live)

Ok, het zijn niet allemaal rock-bands wat je bedoelde, maar toch...zit onverwacht spul tussen. Maar het is wel zo dat "echte" funk door de gekleurde mede-mens gespeeld wordt. Blanke artiesten zijn hier veel minder mee gaan wandelen dan met de blues in ieder geval.

avatar van SilSugarSexMagik
voor mij een ultime funk plaat.

Red hot chili peppers!!!!!!!????

avatar van paddy pipedown
SilSugarSexMagik schreef:

Red hot chili peppers!!!!!!!????

Dat is meer een funk-band die rock is gaan spelen.
Tweede album van RHCP is trouwens door George Clinton geproduceerd.
Hun beste album.
Al zou je er geen Arena mee vullen.

On topic: Cholly is echt het vetste nummer van dit album.

avatar van Stalin
Parliament-Funkadelic - Full Concert - 11/06/78 - Capitol Theatre