If - If3 (1971)

Jazz / Rock
Label: Island

1. Fibonaci's Number (7:38)
  2. Forgotten Roads (4:23)
  3. Sweet January (4:30)
  4. Child of Storm (3:39)
  5. Far Beyond (4:57)
  6. Seldom Seen Sam (4:50)
  7. Upstairs (4:42)
  8. Here Come Mr. Time (4:43)
avatar van Mssr Renard
If is een erg bijzondere band. Een band met een beetje een Amerikaanse sound (Chicago, Blood, Sweat and Tears, zelfs Santana) maar toch anders.

De band mixt (met gemak) jazz, rock en soul en weet ook nog eens erg catchy songs neer te zetten. De bandnaam en de albumtitels zijn wellicht niet erg creatief maar de songs zijn dat zeker wel.
Zo weet de band zowel in de instrumentale nummers als in de gezongen nummers een enorme spanning en dynamiek neer te zetten, waarbij de bandleden flink kunnen soleren zonder elkaar echt in de weg te zitten.

Zo kent de band in Dick Morrisey en Dave Quincey twee excellente saxofonisten, in Terry Smith een vliegensvlugge maar uiterst soepele gitarist en in John Mealing een uitstekende toetsenist.
Maar ook drummer Dennis Elliott en bassist Jim Richardson krijgen de ruimte. En dit alles is allemaal al te horen in het eerste geheel instrumentale nummer Fibonaci's Number: een beest van een opener.

De rest van de songs zijn wat korter en het meerendeel heeft ook tekst, maar de band blijft er veel plezier in hebben en ook deze songs kennen spetterende solo's en mooie catchy thema's.
Uitschieters zijn de energieke single Forgotten Roads en de prachtige ballad Sweet January.

Een goede troef die de band heeft, naast de uitstekende solisten, is zanger J.W. Hodkinson. Een man met een dijk van een stem. Een soulvolle rockstem, zoals er niet heel veel zijn. Het doet me een heel klein beetje denken aan Roger Daltrey.

Ik kan deze plaat van harte aanbevelen voor mensen die de Britse jazzrockscene (Soft Machine, Nucleus) een warm hart toedragen. Maar eigenlijk moet iedereen deze plaat gewoon luisteren. Gewoon doen!