Gekweld door heftige Long covid legt Will Toledo zich erbij neer dat een toekomst er voor Car Seat Headrest waarschijnlijk niet meer inzit. Zeker als hij daarbij de nodige allergische reacties ontwikkelt, en dit zijn labiele mentale toestand zeker niet ten goede komt. Het had allemaal zo mooi kunnen zijn. Making a Door Less Open werd erg positief ontvangen, maar door deze vervelende omstandigheden besluit de band om er halverwege de tour een punt achter te zetten. In eerste instantie enkel voor de concertreeks, vervolgens komt dus het bestaansrecht van Car Seat Headrest in het geding.
Gelukkig loopt het allemaal anders. Will Toledo gebruikt zijn koortsdromen in het ziekbed om nieuwe plannen te maken en deze te realiseren. In het geval van de frontman levert dit die kenmerkende complexiteit op. De gedachtegang van Will Toledo blijft onnavolgbaar. In zijn hoofd komt het idee van een conceptalbum tot stand, een rockopera met de nodige plotwendingen. Het decor is een fictieve universiteit; Parnassus University genaamd.
Er zitten de nodige verwijzingen naar de superhelden uit de Marvel en Harry Potter boekverfilmingen in verwerkt. Will Toledo grijpt tevens terug naar de Bijbelse geschiedenis en klassieke Shakespeare vertellingen. Uiteraard is The Scholars ook te herleiden tot Tommy van The Who, The Wall van Pink Floyd en The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars van David Bowie. Zang technisch ligt het weer in de lijn van het Sting en Peter Gabriel werk uit de jaren tachtig. Lekker ingewikkeld dus.
En zo krijgt The Scholars vorm. De geleerden, in het geval van Will Toledo, de andersdenkenden, waar hij zichzelf ook onder schaart. En misschien is dit wel het autobiografische element wat hem zo aanspreekt. Het hergroeperen van de outsiders tot een sterke eenheid. In CCF (I’m Gonna Stay with You) wordt er ritmische exotica op een herhalend pianofundament losgelaten, waarna de universele mondiale zangpartijen en experimenteel gitaargepingel het hemels inkleuren.
Een ware afrobeat new wave regenboogsong die oproept om te herenigen en alle kleuren tot een geheel samen te laten smelten. Anno 2025 is er een grote behoefte aan dit soort vredelievende liedjes. Het licht mag weer over het pad schijnen en laat alle neuzen in dezelfde richting wijzen. Er zit zoveel diepgang in, welke zich laag na laag openbaart.
Spirituele gospel volgens de Car Seat Headrest principes. Met Will Toledo als rockende ceremoniemeester moet het allemaal goed komen. Zijn bewustwording is intenser dan voorheen, een nasleep van de pandemie, prettiger en hoopvoller. Een hoera stemming die hem perfect ligt. Car Seat Headrest krijgt in één nummer klaar waar Arcade Fire het hele WE album naar toewerkt, en daar niet geheel in slaagt. Car Seat Headrest legt de lat dus immens hoog.
Devereaux trotseert de gevaren van het leven en besluit om zich te verbreden en het heil ergens anders te zoeken. Deze bagage aan kennis schept hem in eerste instantie vooral twijfel. Devereaux is zwaarder, meer down to earth. De nadruk ligt vooral op de stemkwaliteiten van Will Toledo. Als hij deze op CCF (I’m Gonna Stay with You) nog deelt, dan staat hij er bij Devereaux alleen voor. Will Toledo zoekt het geluk en vindt deze door zijn verleden te accepteren. Het is het einde van de strijd met zijn seksualiteit, geluk dwing je dus niet af, het is vooral gebaseerd op tolerantie van je zelfbeeld. Ook weer zo persoonlijk en direct.
In het sobere bijna suïcidale Lady Gay Approximately folk keert de verloren zoon terug naar huis. Geen vreugdevol ontvangst, er is eerder sprake van bekoelde afkeer. Voor de buitenwereld dood en begraven, de familiebanden afgestorven. God wenkt, en biedt troost en verlossing, het hoofdpersonage is slechts een stap van zijn paradijs verwijdert. De Radiohead Creeps en Nirvana Weirdo’s ontfermen zich als een uitgerangeerd engelen rariteitenkabinet over de uitgestotene in de vreugdevolle swingende glam punkrocker The Catastrophe (Good Luck with That, Man).
In het over de cancelcultuur handelende drukkende Equals zitten de nodige verwijten verwerkt. Handel je vanuit het rationele veilige conservatieve denken of ga je er dwars tegenin en durf je het avontuurlijke vrijheidsidealisme te erkennen. Vrienden worden vijanden, zekerheden worden onzekerheden.
Vervolgens flikt Car Seat Headrest het onmogelijke. In plaats om met een episch eindspel af te sluiten gooien ze er maar liefst drie tracks met een lengte van boven de tien minuten tegenaan. Zelfs in het paradijselijke Gethsemane loert het verraad. Het is een droomvlucht waarmee ze de meer jaren tachtig getinte passages achter zich laten en de driedimensionale wereld van de seventies binnentreden. Nog meer lagen, nog meer wendingen, nog meer experimenteerdrift.
Het Motorpsycho-achtige met vintage orgelpartijen opgesierde Gethsemane omarmt het math jazz freestyle genre en het is jammer dat de zang dit avontuur verstoord. Uptempo ritmes kondigen het gevaar aan, waarna dreigende gitaren het overnemen en progrock donderwolken een aanslag op de track plegen. Ze creëren hun eigen Frankenstein gedrocht, en verwijzen hier bijna letterlijk naar. Schoonheid zit diep van binnen, het is de kunst om deze naar buiten te laten treden. In deze missie slagen ze zeker. Bijzonder dat zo’n lang nummer als eerste single gepresenteerd wordt, Car Seat Headrest is dan ook een bijzondere band.
Ethan Ives neemt de leadzang van Will Toledo in het toegankelijke nachtelijke Reality over, zodat laatstgenoemde zich vooral met die muzikale sfeeromlijsting kan bezig houden. Car Seat Headrest richt de aandacht op de kluizenaars die het daglicht vermijden en het liefste in de veiligheid van de duisternis opereren. Een ode aan de verdwalende zieners die steeds verder van de realiteit afdrijven. Denk aan muzikale genieën als Brian Wilson en Syd Barrett, die zichzelf halverwege onder invloed van drugs het naar perfectie strevende werkproces in de waanzin kwijtraken.
Het dynamische kosmische Planet Desperation start bij de beginselen van het denken, het reptielenbrein. Wat hebben we nodig om te leven, te overleven. Het impulsief handelen. Hoe bouwen we vanuit het niets iets op. Het koninkrijk is gevallen, de duivel heeft zojuist schaakmat gezet. Dit is de Black Star die David Bowie in vervallen staat achterlaat.
Men smeekt Ziggy Stardust om hulp, hij kan enkel alleen maar van een afstand rockend toekijken. Sterren schijnen dan wel voor een eeuwigheid, het hemelrijk kan je niet met het blote oog waarnemen. Prachtig hoe hier aan Pixies memorerende noise explosies het overnemen. Andere helden die je tot inkeer dwingen. Al betaal je hier wel de prijs van vier nummers in één. Een miniatuur rockopera in een grotere setting.
In de afsluitende beat stamper True / False Lover Motown lacht een minachtende Jezus toe. Hij heeft zijn hele dood in scene gezet. De Wederopstanding is een grote misplaatste grap om de mensheid te ontwrichten, reddeloos aarzelend in twijfel achter te laten. Car Seat Headrest is weer helemaal terug, al zal niet iedereen deze plotwendingen prefereren. Hoe vaak kan een band zichzelf uitvinden? Car Seat Headrest is een kat met negen levens. We zijn getuige van de zoveelste geboorte.
Car Seat Headrest - The Scholars | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com