De Dijk - Wakker in een Vreemde Wereld (1987)

Label: Mercury

1. Wakker in een Vreemde Wereld (3:06)
  2. Blanke Man (4:43)
  3. Onderuit (5:14)
  4. Dansen op de Vulkaan (4:28)
  5. Mag het Licht Uit (4:19)
  6. Laat Me Eruit Mama (2:59)
  7. Sam Strong (4:07)
  8. Wat Heb Ik Al Die Tijd Gedaan (4:16)
  9. Pure Liefde, Echte Liefde (3:00)
  10. Gratis Diamanten (4:37)
  11. Stupid Guy * (2:17)
De Dijk op zijn hoogtepunt. Aanrader!

avatar van mjoewsick
Dit is echt heel erg goed, ze behouden hun kwaliteit, maar een album als dit hebben ze niet kunnen evenaren.

haveman
Sam Strong

Het album waar het echt mee begon voor deze onverwoestbare band.
Natuurlijk hadden ze voor dit album geheel in de stroom van de razendpopulaire Nederlandstalige pop al wat hitjes gescoord met Bloedend hart , Binnen Zonder Kloppen en Groot Hart.
Maar wie had toen kunnen voorzien hoe groot de Dijk wel niet worden zou .
Wakker In een Vreemde Wereld werd terecht opgemerkt door de eigenzinnige sound en de lekker van leer trekkende lyrics van zanger Huub v.de Lubbe.
Kenmerkend is al die blazers die her en der hun opwachting maken en de balans met wat rockeriger en slowere nummers is prima.
Ik vind 'm overigens niet helemaal constant en de produktie had van mij een tikkie soberder gemogen .
Maar dat kwam later helemaal goed . Je hoort hier een band die het zeker helemaal gaat maken.
Prijsnummers : titelnummer , Onderuit , Dansen Op de Vulkaan , Mag Het Licht Uit en Wat Heb Ik Al Die Tijd Gedaan .

avatar van LDeVries
Het beste album van De Dijk, ik vind De Dijk naast Blof de beste Nederlandse band, en wat heeft Huub van der Lubbe toch een prachtige stem, mijn favoriete nummers op dit album zijn Onderuit, Mag Het Licht Uit, Sam Strong en Dansen op de Vulkaan.

avatar van Helicon
Onderuit!! Prachtig prachtig, wat een nummer!

avatar van Metal-D78
Helicon schreef:
Onderuit!! Prachtig prachtig, wat een nummer!

Juistem. Luister eens naar Point Blank van Bruce Spingsteen, heeft er behoorlijk wat van weg.

avatar van Helicon
Metal-D78 schreef:

Dat zal ik zeker doen!

Ik begin Dansen op de Vulkaan steeds mooier te vinden. Die blazers in het reffrein geven er een mooi accent aan.

@helicon
"a shot betweeen the eyes" daarvan ga je onderuit.

ichiman38
goed album ik denk wel 1 van de betere

Lekker album van De Dijk, maar het betere werk moet nog komen (Niemand in de Stad) de nummers Mag het Licht uit en Onderuit zijn natuurlijk erg mooi *4.0

Geweldig album, 'Dansen op de vulkaan' en 'Onderuit' zijn mijn favorieten van dit album maar ook de rest blijft mooi. Ik heb de cd al lang, blijf hem steeds weer draaien, top dus!

avatar van Snakeskin
goede plaat en de beste tot dan toe en misschien is dit wel de beste die door De Dijk gemaakt is, Het aantal reacties blijft ver achter bij het niveau dat hier wordt gehaald. Veel nederlandstalig kocht ik destijds niet, en dat was in het begin van de jaren tachtig not done, maar dat is toen gepromoot door Frits Spits en ik schuif erg veel terzijde door te stellen dat de nederlandstalige popmuziek met deze plaat volwassen werd. Daarmee zou ik erg veel artiesten te kort doen. Wat zeer zeker opgaat is dat het een volwassen plaat is die stormachtig goed opent, dampt, swingt maar je ook raakt op de rustige momenten. Vreemd was de wereld al. De Dijk maakte met deze plaat de wereld een beetje mooier. Een prestatie van jewelste.

avatar van Snakeskin
de waardering opgetrokken naar vier sterren. "mag het licht uit" heeft een melancholie die mij raakt maar die ik moeilijk kan duiden.

avatar van Twinpeaks
Mooie plaat al is niet alles even goed . Sam Strong en Stupid Guy zijn dingen die afbreuk doen aan het album. Voor de rest frisse songs , die soms een wat sombere weerspiegeling geven ,maar door de opzwepende muziek het toch doortrekken naar een goed luisterbaar album. Hier legden ze de basis voor hun klassieker Niemand in de Stad . 4 sterren

Wat voor jou niet fris is, is voor mij het hoogtepunt van de plaat. Sam Strong

avatar van spoon
Metal-D78 schreef:

haha, jarenlang de gedachte dat het me ergens aan doet denken. Het antwoord staat op mume.
Zelfs het thema van het nummer..

Onderuit blijf ik toch het prijsnummer van dit album vinden.

Wakker in een Vreemde Wereld was in 1987 de doorbraak van De Dijk. En als een dijk doorbreekt, dan moet je oppassen!
Dat moet je zeker op de werkelijk briljant kant 1 van de LP. Wat mij betreft de beste Nederlandstalige LP kant die er ooit gemaakt is. Met achter elkaar: de fraaie titelsong, het ijzersterke Blanke Man, het wonderschone Onderuit, het ultieme live nummer Dansen op de Vulkaan en tot slot het prachtige Mag Het Licht Uit?

Deze nummers hebben ook nog eens mooie teksten, en soms ook nog eens een duidelijke boodschap, geschreven door Huub van der Lubbe. De hier nog relatief jonge Huub zingt het vol passie en de band speelt uitstekend. Kant 2 van de LP moet wel iets minder zijn, maar is ook nog heel aardig. Zeker songs als Wat Heb Ik Al Die Tijd Gedaan, Pure Liefde Echte Liefde en Gratis Diamanten. Alles bij elkaar is dit een niet te missen Nederlandse rockalbum.

avatar van Robje1968
Een lekker album van de Dijk. Staan voor mij geen zwakke nummers op. Samen met het album "Niemand in de stad", het beste wat ze gemaakt hebben.

Na het fantastische afscheidsconcert van De Dijk in Paradiso waar ik bij was, verhoog ik dit geweldige album naar 5*. Hoofdrollen dit weekend voor Wakker in een Vreemde Wereld, Onderuit, Dansen op de Vulkaan en laatste nummer: Mag het Licht Uit?