Cracker - Kerosene Hat (1993)

Label: Virgin

1. Low (4:37)
  2. Movie Star (3:34)
  3. Get Off This (4:26)
  4. Kerosene Hat (5:36)
  5. Take Me Down to the Infirmary (4:05)
  6. Nostalgia (3:35)
  7. Sweet Potatoe (3:17)
  8. Sick of Goodbyes (3:10)
  9. I Want Everything (5:54)
  10. Lonesome Johnny Blues (2:48)
  11. Let's Go for a Ride (3:08)
  12. Loser (6:11)
  13. Desert Biker Meth Lab (0:41)
  14. Euro-Trash Girl (8:04)
  15. I Ride My Bike (6:34)
  16. Kerosene Hat (Outtake) (1:22)
Dit moet wel een van de meest vervelende CD's zijn die ooit is toegevoegd op Musicmeter, als ik zo naar de tracklisting kijk. Gelukkig zijn de nummers Low en Sick Of Goodbyes (luister ook 's naar de versie van Sparklehorse) erg de moeite waard.

avatar van Zelva
Is dat toevoegen van al die blanks echt nodig? Lijkt mij vrij overbodig.

avatar van EmDee
Zelva schreef:

Is dat toevoegen van al die blanks echt nodig? Lijkt mij vrij overbodig.

Idd, bij The Stone Roses - Second Coming is dat ook niet gebeurd.

avatar van HammerHead
Ehm, dit lijkt me inderdaad niet de bedoeling al die blanks, zo ken ik namelijk nog wel een aantal albums en die staan idd allemaal zonder blanks op de site.

avatar van jellorum
Aardig rock-plaatje, weinig hoogtepunten, over de breedte gewoon degelijk gemaakte songs. Dit doet me een beetje denken aan 'Beautiful Mess' van Thelonious Monster. Maar Cracker haalt toch niet het niveau van 'Beautiful Mess'.
Goede poging toch.

avatar van dj maus
Enigszins onderschat countryrock zijproject van Camper Van Beethoven-zanger David Lowery, waar hij zijn liefde voor the Grateful Dead botviert. Het album culmineert dan ook in een prachtige cover van "Loser".

Bovendien enkele prachtige ballads als Take Me Down To The Infirmary en I Want Everything.

Nummer 69 op het album (toepasselijk Euro-Trash Girl), is een leuke komische toevoeging.

Kraker.

avatar van sister ray
Heb deze CD aangeschaft puur en alleen voor het nr. Low. Geweldig. De rest neem ik op de koop toe.

Dit album valt bij mij onder de categorie: vergeten, niet ontdekt, per ongeluk overgeslagen of whatever! Ik had al wat van Cracker thuis leggen, maar al zoekende in de popgeschiedenis kwam ik van Mark Linkous (Sparklehorse) via, via terecht bij dit album van Cracker en wat oudere crackertjes. Tjezus, wat een album zeg Het rockt als een trein. Van begin tot eind. Op Sick Of Goodbyes kom je Linkous ook nog even tegen. Het heeft eigenlijk geen zin om andere nummers eruit te pikken.Het is één groot feest voor je oren en je trommelvliezen (lekker hard op de headphone) Een echte aanrader voor eenieder die van goeie rock muziek houdt.
En nou op naar die andere "oudere" Crackertjes!!!!!!!!

Hee, Ad,

Mischien ook wat dieper duiken in Camper van Beethoven, de andere band van Lowery? Mijn favoriete Crackers zijn deze, Forever en Greenland, maar eigenlijk is alles van ze zwaar de moeite waard. En live helemaal. Maar dit is wel een meesterwerk, inderdaad.

Forever vind ik ook een erg goed album. Ik heb dat ook al een tijd geleden al beoordeeld met met een 4,5* Gentleman's Blues en Forever staan al een tijd stof te happen in de kast. Maar ik heb vanmorgen je raad ter harte genomen en Greenland beluisterd, zoals ook hun debuutalbum. Na één keer beluisteren ga ik nog niet definitief beoordelen, maar ze zijn van grote klasse. Cracker staat weer "op de lijst". Van Camper van Beethoven heb ik inmiddels 5 albums "te pakken", als je begrijpt wat ik bedoel. Die ga'k op mijn gemak eens beluisteren, maar alles even op zijn tijd. Maar van Kerosine Hat blijf ik nog even héél erg genieten. Weergaloos album!!!! Anyway, thnx voor de tip, shackinup. Misschien heb ik ook voor jou wat tips, maar die stuur ik wel per pm, als je wilt. Never too old to learn, zeg ik maar.

Ad Brouwers schreef:

Van Camper van Beethoven houd ik heel erg van New Roman Times en vooral Key Lime Pie, met de allesvernietigende coverversie van Status Quo's Pictures Of Matchstick Man.

Hun totale verminking van Fleetwood Macs Tusk (het gehele album!) is ook de moeite waard als je je oren openzet voor vergaand experiment.

Camper is, in tegenstelling tot Cracker, een zwalkende en experimentele band die heel lastig te verteren momenten met briljante stukken vermengd. Heel boeiend. Cracker daarentegen is constanter van kwaliteit, zeker ook wel experimenteel, maar rockt vooral op hoog nivo door haar oeuvre heen.

PM me maar, ik sta voor alles open.

En live zijn ze natuurlijk nog steeds goed.
Vorig jaar zelf mogen aanschouwen.

Linus Van Pelt
'Buying drinks at the melkweg, for a soldier in drag'

David Lowery is een behoorlijk vaste waarde aan het worden in platen die ik erg mag, na het prachtige lamme indie werk met camper van beethoven is de tweede cracker plaat een semi-perfecte mix tussen de lamheid van de grateful dead en 90's indierock.

Natuurlijk zijn euro trash girl en de prachtige cover van loser de wel bekende hoogtepunten maar de rest van de plaat sleurt op een heerlijk lam tempo door. Er zijn niet echt zwakke punten ook al slaat soms de eentonigheid wat toe door de lange speeldoor, maar uiteindelijk is kersone hat een geweldige indie-country plaat.

avatar van WoNa
Een van mijn favoriete platen in het alternatieve (country) rock segment. Lekker rockers, vlotte riffs en heerlijke ballads. De sneer in de stem van David Lowery doet de rest. Het komt gewoon niet heel veel beter dan dit.

Vrij luchtige country rock met het nodige gevoel voor humor, welke live ook als een huis staat.
Frontman David Lowery komt voort uit de band Camper Van Beethoven; welke ook zeker een cult status had.
Vreemd genoeg mij nooit aan hun gewaagd, terwijl een vriend mij deze vroeger tot vervelends toe mij tipte.
Misschien is dat de reden wel geweest.
Een veelzijdige band, wat je ook hier nog terug hoort, Movie Star is zowat punkrock, invloeden van Ramones zijn hoorbaar.
Als je de cd van Kerosene Hat hebt, dan weet je waarschijnlijk ook wel dat er een geheime track op nummer 69 staat; toepasselijk genaamd; Euro-Trash Girl.
Het bekendste is uiteraard Low, deze kocht ik in dezelfde periode als Body and Soul? van Thelonious Monster, beide lagen in een bak met geflopte cd singles, waar dus vaak het leukste werk te vinden is.
Voor mijn gevoel hebben beide bands wel raakvlakken, al is bij Cracker wel sprake van georganiseerde ongein.
Toch maar meer in dit soort bands verdiepen, Cracker, Camper Van Beethoven, Thelonious Monster, en vooruit laten we er Green On Red aan toevoegen.