Sam Cooke - Mr. Soul (1963)

Soul
Label: RCA

1. I Wish You Love (2:24)
  2. Willow Weep for Me (2:26)
  3. Chains of Love (2:50)
  4. Smoke Rings (3:26)
  5. All the Way (3:29)
  6. Send Me Some Lovin' (2:38)
  7. Cry Me a River (2:47)
  8. Driftin' Blues (3:17)
  9. For Sentimental Reasons (3:16)
  10. Nothing Can Change This Love (2:38)
  11. Little Girl (2:36)
  12. These Foolish Things (4:01)
eazyfan
lebowski Erg bedankt voor deze toevoeging. Ik vond de juiste cover maar niet. Dit wordt met wat geluk de volgende Sam Cooke die ik ga bemachtigen. (I Love You) for Sentimental Reasons) staat ook op Hit Kit (die ik nu luister), Nothing Can Change This Love is een van de beste Sam-tracks ooit. De rest ken ik nog niet.

avatar van Reijersen
Treffende titel voor een album van Sam Cooke. Want Mr. Soul laat weer eens van zich horen. Aardige plaat, maar benaderd toch niet helemaal zijn betere werk. Zie wel een heropname van Sentimental Reasons staan.

avatar van jorro
Een van de belangrijkste soul zangers van destijds.
De muziek op dit album is OK, maar het is wel wat eentonig. Alle liedjes gaan in hetzelfde (trage) tempo, hetzelfde ritme. Een beetje meer variatie zou geen kwaad hebben gekund. Ik kan ook geen favoriete nummers aanwijzen.
Nummer 39 in de 100 Greatest Albums of 1963 en 75 in de lijst over 1963 van BestEverAlbums.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Sam Cooke is hard op weg om uit te groeien tot mijn meest favoriete Soul stem. Die plek zou hij dan wel moeten delen met Otis. Maar dat terzijde. Deze plaat. Daar gaat het om op deze pagina.

Ik heb lang niet alle platen van Cooke in de kast staan en Spotify is een rommeltje, maar deze plaat heb ik wel op mooi paars vinyl staan. Music on Vinyl heeft hier een prachtige release van gemaakt en naast de puike geluidskwaliteit, vind ik het materiaal van de nummers ook zeer de moeite waard. Neem bijvoorbeeld Cry Me a River; heerlijk meeslepen arrangement en loepzuiver ingezongen. De stem van Sam Cooke heeft zoveel diepgang. Echter, een uitschieter noemen betekent eigenlijk direct dat ik daarmee de rest tekort doen en dat is niet terecht. Deze hele plaat swingt en vormt een solide basis voor iedere soul collectie.