The Killers - Sawdust (2007)

Label: Island

1. Tranquilize (3:45)

met Lou Reed

2. Shadowplay (4:07)
  3. All the Pretty Faces (4:45)
  4. Leave the Bourbon on the Shelf (3:38)
  5. Sweet Talk (4:18)
  6. Under the Gun (2:33)
  7. Where the White Boys Dance (3:26)
  8. Show You How (2:46)
  9. Move Away (3:49)
  10. Glamorous Indie Rock and Roll (4:16)
  11. Who Let You Go? (3:42)
  12. The Ballad of Michael Valentine (3:50)
  13. Ruby, Don't Take Your Love to Town (3:05)
  14. Daddy's Eyes (4:14)
  15. Sam's Town [Abbey Road Version] (3:45)
  16. Romeo and Juliet (5:27)
  17. Change Your Mind * (3:12)
  18. Mr. Brightside [Jacques Lu Cont's Thin White Duke Remix] (10:40)
totale tijdsduur: 1:12:06 (1:15:18)
avatar van divart
Alle B kantjes en ander restmateriaal eindelijk verzameld. En (natuurlijk) één nieuw nummer: de nieuwe single Tranquilize met Lou Reed. Bij de fans zullen alle nummers wel bekend zijn, maar er staan toch genoeg leuke nummers op (voorzover ik ze ken) zoals Where the White Boys Dance.

avatar van wvv89
Ik vind de nieuwe single Tranquilize toch wel heel sterk. Daarnaast komt er ook een nieuwe kerst single. FF een tussendoortje is altijd lekker, volgend jaar weer een geheel nieuw album....

avatar van Ephyon
Jeej dat wordt het komende jaar weer lekker veel Killers luister materiaal. Mja kheb al de nummers die hier opstaan allemaal al apart gedownload buiten "Leave The Bourbon on the Shelf", "Sweet Talk". Maar Glamorous Indie Rock and Roll die staat toch op de gewone Hot Fuss cd?

alleen op versies met bonusmateriaal
ik heb hem ook op mijn versie erbij staan, net als the ballad of michael valentine.

ik ken nog niet alle nummers die hier op staan, dus toch weer soort van nieuw materiaal voor mij!

avatar van divart
Niet zo heel gek, maar wel leuk is dat de Joy Divission cover Shadowplay er op staat. Mooi nummer uit de Anton Corbijn film Control. Goede cover, die maar weer eens aangeeft waarom The Killers mijn favoriete amerikaanse bandje is; ze klinken engelser dan de britten zelf.

avatar van sean leonard
Leuke verzamelaar lijkt me, echter niet leuk genoeg om het
daadwerkelijk te kopen.

Shadowplay vind ik inderdaad een erg goed nummer. Ik heb zelf nog maar bar weinig van joy division gehoord (voor mijn tijd) dus dit nummer verbaaste mij positief. Ik kan het album overigens nergens op internet vinden dus nu ben ik hem zelf maar aan het samenstellen.
maar een legale aanschaf sluit ik ook niet uit.

avatar van chansadres
Ik zie hem overal al liggen in de bakken van FRS en Van Leest.

avatar van chansadres
Zwaar verrast door de kwaliteit van b-kantjes en de nieuwe songs. 3 luisterbeurten verder en het blijft wel hangen. Natuurlijk een onsamenhangend geheel maar zeker de moeite waard. Track voor track zijn het zeker leuke platen.

avatar van Jumperjack
Deze tracklist die hier gepubliceerd is komt totaal niet overeen met de door mij gedownloade versie. Zo heb ik 20 nummers en dan ook nog eens andere. Zijn er meerdere versies van dit album?

avatar van Razorreptilia
ik kijk er heel erg naar uit om deze cd in mijn cdcollectie te hebben!
christmasgift?

avatar van Razorreptilia
Even bytheway; voor de kenners; vinden jullie ook niet dat sommige stukjes in het nummer 'All the pretty faces' niet heel erg lijken op het nummer 'Tainted Love'?

avatar van chansadres
Nu heb ik hem in volledigheid geluisterd en ik vind hem zowaar nog beter. De piano versie van Sam's town is echt heel mooi. Tranquilize is een erg goede single en de cover van Shadowplay is ook zeer goed. Het was voor mij 5* geweest als er 2 nummers niet op stond. Ruby doorbreekt totaal de cd en de remix van Mr. Brightside is gewoon overbodig. Voor de rest een verzamelaar die aanvoelt als een derde studioalbum. Erg knap.

4,5 *

Jumperjack schreef:

Dat is een promodisc gemaakt door een fan. Die heeft zelf de liedjes opgezocht en wat extra toegevoegd. Daarnaast bevat die cd enkele demo's in plaats van de laatste versie.

Jumperjack schreef:

Zoals chansadres al aangaf was er al enige weken sprake van wat knip en plak werk van wat hobyisten. Toch zijn er wel verschillende versies. Er een engelse versie met de 18 nummers zoals hierboven, en een normale versie met 17 nummers, zonder het nummer Change Your Mind.

chansadres schreef:

die heb ik ook gedownload, vind ik wel matig die demootjes erbij, maar over het algemeen hele goede nummers. Zegt veel over de kwaliteit van the killers als dit de tracks zijn die niet goed genoeg waren voor de eerste twee albums.

Dn!S schreef:

Er staan maar een paar overblijfselen op. Merendeel zijn liedjes voor soundtracks (die niet op de albums worden gezet), b-kantjes en nieuwe songs. Vaak passen ze gewoon niet in het geheel van het album en halen daardoor de plaat niet!

Jayke
Ik vind Tranquilize erg leuk en ook de Dire Straits cover Romeo and Juliet vind ik top.

avatar van platedraaier
Ontzettend fijne plaat. Lekker muziek. Ik heb het ook wel met de stem van de zanger. Dit doet me wel wat.

avatar van divart
Hot Fuss was een fijne plaat. Sam's Town was meer op de amerikaanse markt gericht en, ondanks een aantal goede nummers, wat mij betreft een stuk minder. En nu hebben we Sawdust: een verzameling b-kantjes, covers en nummers uit films. Gelukkig maar, want The Killers werd net als bijvoorbeeld Keane een band met meer nummers die niet op album waren verschenen dan wel.
Het merendeel van de nummers kon ik al, maar het is altijd afwachten hoe het in de praktijk uitpakt wanneer ze achter elkaar staan. En dat valt niet tegen, het is natuurlijk een samengeraapt zooitje, maar op de één of andere manier werkt het wel. Wat mij betreft is dit stukken beter dan Sam's Town en eigenlijk ook wel beter dan Hot Fuss.
Het begint al goed met de prima single Tranquilize, die dank zij Lou Reed een spannend karakter heeft. De Joy Divission cover Shadowplay gaat hier naadloos in over: hoekig als het orgineel, maar dankzij het killers koortje toch nieuw en fris. All the prety faces was ook al bekend, een leuk en typisch Killers liedje. Hoge vocalen, koortje en meezingbaar refrein.
Het nummer Leave the Bourbon on the Shelf is aardig, maar heb ik nooit zoveel aangevonden. Maar dan volgt weer een hele rits top songs, met Under the Gun, Where the White Boys Dance en Glamorous Indie Rock and Roll als uitschieters.
Ruby, Don't Take Your Love to Town is grappig, het past misschien niet helemaal, maar ik vind het leuk. Daddy's Eyes is weer ietsje minder, maar de pianoversie van Sam's Town vergoed veel: mooi.
Romeo and Juliet heb ik in het orgineel van Dire straits altijd een vreselijk zeurnummer gevonden. Ook bij The Killers blijft het een zeurnummer, maar het klinkt, dankzij een soort van Bruce Springsteen achtige uitvoering, beter dan bij de Dire Straits.
Waarom Change Your Mind niet op de Nederlandse versie staat weet ik niet (zal wel weer iets met rechten te maken hebben), maar het is wel jammer want het is gewoon een lekker nummer.
Tot slot krijgen we een 10 minuten remix van Mr. Brightside. Hij staat gelukkig aan het eind, dus je kunt wat eerder stoppen met afspelen. Het is natuurlijk een goed nummer, maar in deze versie blijft daar helaas weinig van over. Al is de outtake dan wel weer geweldig en Killers eigen, dus misschien gewoon stiekem toch laten opstaan.
Hoe dan ook, Sawdust is het beste album van The Killers tot nu toe. Niet omdat het zo'n mooi geheel is, maar omdat de nummers gewoon ijzersterk zijn.

D-ark
shadowplay....

Ik heb hem meteen de eerste dag gekocht en naar geluisterd.

Allereerst vreesde ik wel een beetje omdat ik Sam's Town wat vond tegenvallen. Het was me te geforceerd. Maar Sawdust is werkelijk een geslaagde CD.

Ten eerste is er veel variatie, natuurlijk door het samenraapsel van alle liedjes. Misschien stoort het sommigen dat er geen samenhang is, ik vind het perfect gepast en zéér geslaagd.
De liedjes op zich zijn voor 90% geslaagd. Er staan ook natuurlijk wel tegenvallers op, zoals op ieder CD (bv: Move Away, man man man), de nieuwe songs zijn echt knap en de B-kantjes vind ik prachtig klinken. Maar Glamorous Indie Rock & Roll vind ik echt wel verkracht. De kracht, de stevigheid, de waarde van het lied is verdwenen. Ik raad dus iedereen aan die te skippen en Hot Fuss boven te halen. Die versie is 287x beter.
Sam's Town op piano klinkt magnifiek, en Mr. Brightside Remix is eens iets anders, maar voor één keer.

Globaal een zéér geslaagde CD, maar ik denk dat het eerder voor de fans gaat zijn. Niet-fans gaan zich met Sawdust niet echt bekoren vrees ik, daarom dat ik mijn quotering verlaag met 0.5*. Toch een knap prestatie en een waardevolle album!

4*!

avatar van divart
Het eind van de clip van Tranquilize vind ik wel erg mooi. Waar zanger Brandon Flowers een fraaie buiging maakt voor Lou Reed; Respect En terrecht!
Goede single ook, hoe vaker ik hem hoor wordt hij steeds beter.

avatar van Ephyon
chansadres schreef:

idd en als je die van warez-bb of warezws hebt gehaald is dat zelfs mijn upload .

En idd de demo singles: "irreplaceable" en "Desperate" staan er niet op. Ook staan hier ook wel een paar nummers op die nog niet in die Rar van mij stonden. Sweet talk en bourbon on the shelf thingie is nieuw, en tranquilize uiteraard

avatar van beaster1256
leuk cd'tje met bonusnummers , sterke groep die het verdient om toch een festivalafsluiter en groots te worden , ze hebben een goeie zanger frontman , en mooie nummers , dit kan me wel bekoren , soms iets te veel naar u2 neigen

Lekkere cd weer van de killers. Zit alleen met een vraagje, in het nr. daddy's eyes zit op ong 2:20 een lekker gitaarriedeltje alleen kan ik er telkens maar niet opkomen in welk nummer ik dat eerder heb gehoord. Iemand een idee?

felixlion
Under the gun vind ik duidelijk het beste, Change your mind is ook heel goed, maar stond dit al niet op Hot Fuss

felixlion
Wat vinden jullie van hun nieuwe kerst single van hun, Don't Shoot Me Santa. Van mij mogt hij gerust op dit album staan

nog niet gehoord, ik heb die van vorig jaar wel (grsat big sled) die was erg leuk. Maar ik vind niet dat je een kerst lied op een normaal album moet zetten. Dat past niet echt.