The Jimi Hendrix Experience - Live at Winterland (1987)

Label: Polydor

1. Prologue (1:17)
  2. Fire (3:12)
  3. Manic Depression (4:46)
  4. Sunshine of Your Love (6:25)
  5. Spanish Castle Magic (5:32)
  6. Red House (10:58)
  7. Killing Floor (8:05)
  8. Tax Free (8:00)
  9. Foxy Lady (4:50)
  10. Hey Joe (6:44)
  11. Purple Haze (4:34)
  12. Wild Thing (3:05)
  13. Epilogue (0:34)
  14. Are You Experienced * (13:28)
  15. Voodoo Chile (Slight Return) * (6:43)
  16. Like a Rolling Stone * (11:48)
totale tijdsduur: 1:08:02 (1:40:01)
Er is natuurlijk erg veel uitgebracht na zijn dood, en dan met name live-opnamen.
Dit is voor mij toch wel één van zijn beste live-albums. Aanrader.

avatar van Lying Mouth
Hee dit hoesje is toch niet blauw maar wit!

Lying Mouth schreef:

Hee dit hoesje is toch niet blauw maar wit!

Klopt! Zo had ik hem indertijd ook toegevoegd, maar blijkbaar heeft iemand hem gecorrigeerd.
Ik heb hem aangepast

avatar van Oldfart
Als je de reguliere albums van Hendrix allemaal al hebt, en je weet niet te kiezen uit de stortvloed van posthuum uitgebrachte platen; dan is dit een hele goede keuze als je live opnames zoekt; de Experience in absolute topvorm

avatar van king_arthur
Geweldig album. Red House is ook op andere live-opnames te horen, maar deze is wat mij betreft veruit de mooiste. Maar ja, dat geldt eigenlijk voor het hele album.

avatar van Oldfart
Lying Mouth en aERodynamIC hebben het in hun posts over een blauw hoesje;
dat is de Ryko Disc uitgave, met een betere geluidskwaliteit ( zoals bekend van Ryko) en betere informatie en artwork.
Kun je die uitgave te pakken krijgen : doen !!
Zeker als die compleet is met de extra cd "Live at Winterland +3" een uitgave uit naar ik meen 2003 ( weet dat niet zeker)

Op die 2e cd staat namelijk een live uitvoering van een nummer wat Jimi maar heel zelden live speelde; "Are You Experienced".
Er zijn maar weinig opnames waarin je de Experience zo goed en ook "vrij"en toch coherent hoort spelen/ jammen.

Dat Mitch Mitchell voor Hendrix de ideale drummer was, is wel bekend; hij was als geen ander in staat een improviserende en de soms schijnbaar onnavolgbaar alle kanten opgaande gitaarlijnen van een losse, jazzy en toch strakke ( nee is geen tegenstelling) drumlijn te voorzien.
Maar op deze uitvoering van het titelnummer van de debuutplaat van de Experience, is ook een Noel Redding in bloedvorm.
Als je Hendrix denkt te kennen zal deze Are You Experienced je toch verrassen door de prachtige uitvoering; een moeilijk nummer om live uit te voeren, maar hier krijgt het een prachtige sterke en zeer door de jazz beinvloedde versie: smullen !!

De plaat wordt vervolgd door een goede slight return versie van Voodoo Chile; waarin vooral Jimi zeer goed bij (zang)stem is.

Als derde en laatste nummer, de graag door Jimi live gespeelde Dylan song: "Like a Rolling Stone".

Kreeg dit nummer op Jimi plays Monterey een grappige, bijna sexy uitvoering ( de kauwgum.tremelobar grap vergezeld van knipoog >> ga de dvd zien !!) ,
hier wordt na een gesproken introductie waarin Jimi de loftrompet afsteekt over de dichterlijke kwaliteiten van Bob Dylan, een hele mooie, warme Bluesy versie van Like a Rolling Stone ten beste gegeven.
De warme toon en klank doet me vermoeden dat Jimi hier zijn Gibson Flying V, of misschien zijn witte Gigson Les Paul hanteert, misschien dat iemand dit kan bevestigen, na de brug lijkt het wel of er op de achtergrond zachtjes een Hammondorgel meespeelt: zou er gebruik zijn gemaakt van een Leslie speaker??
Maar hoe dan ook:
dit is een tijdloze, bijna ontroerend mooie versie, van een drietal muzikanten die zelden zo hecht, zo together, hebben geklonken. Het speelplezier druipt er van af; absoluut bij het mooiste wat ik van Jimi ken. ( heel, heel heeeel klein minpuntje: alleen in de laatste paar maten ontstemd de gitaar ineens, maar dan is al het mooi al geweest)

Voor deze plaat een 5, maar hij staat hier niet, helaas.

Je kunt de extra tracks toevoegen Oldfart (vergeet ze niet aan te vinken)

Het blijft mijn favoriete live-album van Hendrix dus ik zal eens kijken of ik die andere versie nog ergens zie liggen.

avatar van Oldfart
Maar het is wel een aparte cd; werden toen samen verpakt met 1 cellofaantje verkocht: maar ik wil ze heus wel toevoegen; dat is het punt niet. Doen dan maar?

Lastige deze: als het alleen bij deze cd verkrijgbaar was doet het er verder niet toe hoe het verpakt was en zijn het wel degelijk bonustracks. Als ie apart verkrijgbaar was moet ie ook als aparte cd toegevoegd worden.
Zie ook de Cure discography, die heeft ook de deluxe bonus cd's toegevoegd gekregen. Voor de lay out hier op de site blijf ik het dodelijk vinden, maar als ze er ooit zijn geweest dan is dat een feit en moet je ze gewoon maar toevoegen.

avatar van Oldfart
Ik vermoed dat ie niet apart verkocht werd; zal ze voor alle zekerheid toevoegen; dan kunnen ze altijd later nog verwijderd worden, mocht toch anders blijken. (Done)

Goed plan

avatar van Oldfart
Wat een goed geoliede site is dit toch; ze staan er al op : hulde aan de crew

Oldfart schreef:
Wat een goed geoliede site is dit toch; ze staan er al op : hulde aan de crew

En bedenk dan dat ik even off was, dus mijn collega was lekker snel

beaster1256
machtig live album met red house als topper ,

waar staat de box van jimi , daar staan nog al eens kanons van nummers op

avatar van rudiger
beaster1256 schreef:
machtig live album met red house als topper ,

waar staat de box van jimi , daar staan nog al eens kanons van nummers op

Die staat bij mij in de kast.

avatar van jeroenheinz
Man, man wat is dit een heerlijke plaat. Elk nummer is nog beter dan de studiouitvoering (hoe krijg je het voor elkaar ). Heb gelukkig ook de uitvoering met die 3 extra nummers erbij, misschien wel de beste van de hele plaat. Zo rauw en puur als Jimi op deze plaat speelt heb ik zelden gehoord, alleen bij mannen als Rory Gallagher en StevieRay Vaughan heb ik dat ook. Verhoog deze naar 4,5*.

avatar van rudiger
jeroenheinz schreef:

Idd `n geweldige plaat , zowiezo vind ik Jimi live beter dan de studio albums , dit album is 1 groot gitaar orgasme .
Zelf heb ik de cd zonder de bonusnummers maar als ik hem ergens tegen kom dan neem ik hem zeker mee.
5 dikke sterren.
Must have for de Fans.

MrGuitar240
rudiger schreef:

5 dikke sterren.
Must have for de Fans.

Dit is zeker gitaarporno. Mooie live cd. Echt kopen dit. Jimi op zn best!!!

avatar van Droombolus
Toen deze uitkwam als 2LP ( toch ? ) had ik er geen geld voor en helaas kwam ik 'm nooit tegen als CD want dit is zo'n beetje de beste posthume live plaat van van Jimi......

Extra bonus ( voor mij toch iig ) is dat Jack Casady bas speelt op Sunshine Of Your Love ......

avatar van Oldfart
Droombolus schreef: 2LP ( toch ?)
; jazeker,
Prologue t/m Killing Floor is plaat 1, vanaf Tax Free t/m Epilogue is plaat 2.

Vraagje; hoor jij als bassist verschil tussen Casady en Redding?

avatar van Droombolus
Jazeker Jan Maar helemaal onbevoordeeld ben ik niet want Casady is een van mijn fave bassisten. Bij Redding blijf je horen dat hij een eigenlijk een gitarist was. Het is niet dat hij slecht speelde hoor maar het was het allemaal nèt niet.

Als je het over deze specifieke uitvoering van Sunshine had luid het antwoord: Ik zou 't niet weten want ik kan me niet herinneren ooit een uitvoering met Redding gehoord te hebben..........

deze ken je niet? :
http://www.musicmeter.nl/al... dat is een versie met Redding.

avatar van willemmusic
Droombolus schreef:
Bij Redding blijf je horen dat hij een eigenlijk een gitarist was. Het is niet dat hij slecht speelde hoor maar het was het allemaal nèt niet....

Het hele wezen Noel Redding (gitaarspel, muzikale smaak, het lijden onder het juk van zijn dienstverband bij JH, enz.) wordt verklaard en doorgrond bij het beluisteren van de eerste lp van Fat Mattress.

Op Reclamation zijn verdeeld over zes cd's de zes complete Winterland concerten in een boxje verschenen (3 Nights at Winterland). Een aanrader.

avatar van LeRoi
Voodoo Chile Live at Winterland: voor mij het mooiste live-nr. ooit op plaat gezet....

N.b.
Is dus niet de mooiste live-plaat/-optreden (overall) op plaat gezet: da's vanzelfsprekend Otis Redding, Live in Europe (Paris, 1967)!

Hendrix op zijn best. Waanzinnige uitvoeringen van o.a. Hey Joe (die intro), Tax free en de zaligmakende blues van Red house. Eerste plaat die ik ooit hoorde van Jimi Hendrix en nooit een betere gevonden

avatar van Oldfart
Het boxje met 6 cd's waar willemmusic het over heeft ( op 4 februari 2010), komt in een iets andere vorm nu ook officieel uit via de erven Hendrix:
Jimi Hendrix Experience- Winterland (versions available: 4 Disc Deluxe Box Set or 8 12" 180 gram Vinyl Audiophile LP Deluxe Box Set or 1 CD Winterland "Highlights")

zie de site: http://www.jimihendrix.com/...

kiriyama
Deze gister nog eens opgezet, maar dit is wel een van de beste concerten van Hendrix ooit! Purple Haze en Wild Thing zijn wat snel en slordig, maar de rest zit aan de absolute top! (Red House. ) Ik wil deze dan ook graag aan mijn CD collectie toevoegen, maar weet niet goed welke versie nu de beste is.

Oldfart heeft het er hierboven over dat de versie met blauwe hoes het beste is. Helaas is die vrij moeilijk te krijgen en enkel 2e hands. (Of je moet voor de jackpot gaan...) Maar nu is er dus ook de 4CD versie en is het origineel ook weer opnieuw uitgebracht door Sony. Iemand die weet wat ik het best kan doen?

Staan op de 4CD versie ook de versies die op dit album staan? Of zijn het allemaal andere/alternatieve versies? (En wat voegen ze dan nog toe?) En hoe is de geluidskwaliteit van de nieuwste uitgave tov de Rykodisc uitgave? Hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt.

avatar van Oldfart
...kan je niet helpen in deze kiriyama, sterker ...ik onderschrijf je vraag