Thrice - The Alchemy Index Volumes I & II: Fire & Water (2007)

Rock / Electronic
Label: Vagrant

1. Firebreather (4:24)
  2. The Messenger (2:09)
  3. Backdraft (4:08)
  4. The Arsonist (4:13)
  5. Burn the Fleet (3:47)
  6. The Flame Deluge (3:28)
  7. Digital Sea (3:44)
  8. Open Water (3:47)
  9. Lost Continent (4:30)
  10. Night Diving (6:02)
  11. The Whaler (4:09)
  12. Kings upon the Main (4:56)
avatar van Nightrider
Thrice en electronic? Wat is dat nou weer voor iets?

avatar van McSavah
Nightrider schreef:
Thrice en electronic? Wat is dat nou weer voor iets?

Vooral op "Water" komt het veel voor, luister maar eens naar "The Whaler" bijvoorbeeld.

"Water" is echt heel goed en ook "Fire" mag er wezen. deze helft van de 4 EP's kan inieder geval al uitgroeien tot het beste van thrice tot nu toe. voorlopig nog even een 3.5* maar dat zal snel in 4* veranderen denk ik.

avatar van andnino
Mijn 4* is eigenlijk alleen voor het magische sfeertje van Water, Fire bevalt me niet zo..
vandaar dat ik de cd start op Digital Sea, en de eerste helft liever vergeet... de tweede helft is namelijk super!

avatar van JoepJoosten
Geweldig album, ben inderdaad ook wel van mening dat de water-helft van het album sterker is.

avatar van james_cameron
Eerste twee delen van een afwisselend vierluik. Ik vind deze twee iets meer geslaagd dan drie en vier, vooral omdat daar geen rock meer aan te pas komt (en ook weinig electronica). De sterkste songs staan ook wat mij betreft op deel twee, Water.

avatar van Joy4ever
Interessant concept en erg fraai uitgewerkt. Water is idd beter dan fire, heeft meer sfeer. Wel wil ik het nummer The Flame Deluge eruit lichten, schitterend! Andnino thanks voor de tip

avatar van andnino
Het word een 4,5*. voor Water welteverstaan, want bij het horen van Lost Continent en The Whaler schoot ik gisteravond echt even vol.
Wat een fantastische teksten komen hier voorbij zeg, en ze passen perfect bij de ook nog eens prachtige muziek.

Jammer van Kings Upon the Main, want ik weet nog steeds niet goed wat ik daar nou van moet vinden.

avatar van king_pin
Wat is het eerste nummer toch gaaf, Firebreather knalt echt!

avatar van Gajarigon
Rustiger album van Thrice; en het gaat hun goed af! Slechts op enkele nummers (The Flame Deluge, ) wordt nog zwaar vocaal uitgehaald, en dat zijn dan meteen de mindere nummers. De elektronische inslag is zeer geslaagd te noemen (Open Water! ), maar sowiezo staan er veel sterke nummers op het album.

Deel I heeft als thema vuur, en begint al meteen goed met Firebreather, een nummer waar zo'n heerlijke harmoniezang inkomt. Verder is vooral Burn the Fleet nog een prijsbeest. Elders gewoon goed, met een dipje op het einde met The Flame Deluge. Nipte 3,5*

Deel II behandelt water, en is zoals al gezegd door andere duidelijk het betere deel. Smaakvolle elektronische drum, rustig sfeertje en aangename zang zijn de kenmerken van Digital Sea en Open Water. Beste nummer is echter het instrumentale Night Diving, dat wat doet denken aan Pelican. Al bij al slaagt deel II er beter in het element weer te geven, dan deel I dat kon. Nipte 4*