Jackson Browne - Jackson Browne (1972)

Alternatieve titel: Saturate Before Using

Label: Asylum

1. Jamaica Say You Will (4:19)
  2. A Child in These Hills (4:10)
  3. Song for Adam (3:48)
  4. Doctor My Eyes (3:52)
  5. From Silver Lake (3:17)
  6. Something Fine (5:23)
  7. Under the Falling Sky (3:59)
  8. Looking into You (3:26)
  9. Rock Me on the Water (4:14)
  10. My Opening Farewell (4:44)
avatar van indana
Debuut album met zeer luisterbare popmuziek van de melancholieke Browne. Op dit album staan 2 klassiekers, het openingsnummer en de afsluiter. Beiden zijn prachtig evenals de ballads Song for Adam en Something Fine. De andere nummers klinken een stuk minder vind ik, maar al met al een prettig debuutalbum.

avatar van farther_on
Allereerste album van deze grootmeester.

Jackson creeert hier een heerlijke sfeer.

Met als persoonlijke hoogtepunten: 'Something Fine', 'Song For Adam', 'Looking Into You' en 'From Silver Lake'.

Maar zoals "Indiana" al schrijft; zijn het openingsnummer en de afsluiter
daadwerkelijk prachtig. Evenals 'Rock me on the Water' en 'A child in these hills'.

jackson rocks !! een dikke 4,5

avatar van beaster1256
jackson's eerste , en ik vind hem niet goed , oubollig , alleen something fine en song for adam vind ik ok , de rest is niet genoeg uitgewerkt

avatar van Running On Empty
beaster1256 schreef:

Je doet hem ondanks jouw oordeel zwaar te kort met 1,5 voor een prachtige debuutplaat.

Down_By_Law
Toch maar 0,5 extra gegeven voor dit inderdaad prachtige album. Op "Late For The Sky" na zijn beste, vind ik. 'Something Fine', 'From Silver Lake', 'Doctor My Eyes', 'Jamaica Say You Will'... allemaal parels.

"harmonies: David Crosby" - dan is het altijd goed

Father McKenzie
Down_By_Law schreef:
"harmonies: David Crosby" - dan is het altijd goed

Zo is het maar net.

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

hé, beasterken, soms sla je de bal echt geheel mis. Maar niet erg, goesting is koop zegt men bij ons. Hou je dan wel van zijn latere albums?

avatar van kort0235
Een goed debuut met prachtige songs zoals Something fine, Song for Adam, My opening Farewell.
Ook m.i. wat mindere nummers zoals Doctor my eyes, A child in these hills en Rock me on the water.
Late in the sky en the pretender vind ik wel wat beter.

avatar van Bartjeking
Inderdaad een goed debuut en hoewel ik nog ontzettend veel uren luisterplezier in het verschiet heb liggen ben ik toch een tijd bij dit album blijven hangen. Op de een of andere manier geeft het me een geweldig relaxed gevoel; maar op deze manier heb ik zijn oeuvre pas in 2080 doorgespit en waarschijnlijk lig ik dan al in een gat in de grond met een tuintje op mijn buik. Dus snel wat meer luisteren van Jackson (Late in the Sky vond ik ook goed, dus ik heb vertrouwen in onze relatie). En wie weet wat ons nog allemaal te wachten staat, want hij is nog steeds erg goed bezig he?

Volgende missie om wat op vinyl van hem op te kop te tikken, maar dat zal geen probleem zijn.

Dit album, en een paar opvolgers, hebben mij door een moeilijke tijd in mijn leven heengeholpen. Dus ik luister iets anders dan de meesten. Het album is meesterlijk en "My Opening Farewell" is voor mij het allermooiste lied aller tijden.

avatar van Renoir
Deze ontbrak nog in mijn essentiële Jackson Browne collectie. Vandaag even rechtgezet, met dank aan Concerto. Het valt me op dat Jackson toch eigenlijk vanaf het allereerste begin al zijn eigen stijl te pakken had. Prima plaat! Het hoogtepunt kwam twee platen later: Late for the Sky. Hopelijk treedt hij snel weer eens op in Nederland, want ik heb hem alleen in 1982 (!) op Rock Torhout gezien...

ikbenhet schreef:
"Doctor My Eyes" de enige hit en de enige misser op de plaat.

avatar van LucM
Sterk debuut van één van de beste singer-songwriters in de jaren '70 al zouden zijn volgende albums nog beter worden. Grotendeels melancholieke maar tevens relaxte luisterpop met poëtische teksten en karakteristieke aangename zang. Doctor My Eyes is zijn bekendste nummer doordat het door Jackson-5 werd gecoverd maar de openings- en slotsong vind ik samen met Song for Adam de beste hierop.

avatar van Minneapolis
ikbenhet schreef:
"Doctor My Eyes" de enige hit en de enige misser op de plaat.

Ik vind het zeker geen misser, maar de energieke (en wat hogere) versie van de Jackson 5 vind ik wel veel leuker.

avatar van Mssr Renard
Ik ben mijn Jackson Browne-kennis wat aan het uitbreiden.
Ik kende al minimaal 3 platen van hem wel goed, en These Days is misschien wel één van de mooiste nummers ooit.

Deze plaat klinkt ook erg zoals ik het had verwacht. Mooie akoestische troubadour-muziek, met mooie harmoniën en dat typische, warme, kalme seventies-geluid.

Song for Adam kende ik van Gregg Allman, maar het origineel is ook erg mooi.

avatar van milesdavisjr

Browne staat bekend om zijn relatief ingetogen singer songwriter platen vaak voorzien van maatschappijkritische teksten. Met name zijn producties uit de jaren 70 zijn fraai en man's warme vocalen voorzien het geheel van een extra laag. Wat mij echter op den duur altijd gaat tegenstaan bij Browne zijn de vele trage ballad achtige nummers. Hier en daar kom je nog wel eens een uptempo song tegen maar het ingetogen karakter en vaak ook een gebrek aan afwisseling maakt dat ik veel van zijn albums niet uit kan zitten. De singer songwriter capaciteiten en Jacksons zang zijn echter als altijd prima te noemen.

avatar van Mssr Renard
milesdavisjr schreef:

Teveel Jackson Browne is inderdaad als snel téveel. Meer dan twee platen van hem op een dag kan ik niet echt luisteren.

avatar van Minneapolis
Mssr Renard schreef:

Zijn aanpak (stijl en composities) is heel eigen maar ook heel herkenbaar. Maar wel een schat aan mooie liedjes. Zijn twee solo acoustic platen vind ik erg mooi (naast Late, Pretender en Running)