Nice & Smooth - Ain't a Damn Thing Changed (1991)

Label: RAL

1. Harmonize (3:34)
  2. Cake & Eat It Too (3:49)
  3. Down the Line (4:17)
  4. Sometimes I Rhyme Slow (2:52)
  5. Paranoia (4:46)
  6. Sex, Sex, Sex (3:40)
  7. Billy-Gene (1:06)
  8. How to Flow (4:26)
  9. Hip Hop Junkies (3:29)
  10. One, Two and One More Makes Three (3:24)
  11. Pump It Up (2:43)
  12. Step by Step (3:19)
raffael77
Classic one met super song Sometimes I Rhyme Slow en natuurlijk bekend van zijn clip Harmonize.

avatar van FunkyMonk
raffael77 schreef:
Classic one met super song Sometimes I Rhyme Slow...

Vind ik wel hun beste nummer eigenlijk.

avatar van P Jay
Classic!!!

Ik raad iedereen aan dit te gaan luisteren... Leuke plezierige, grappige feel-good hiphop van MC's die er echt plezier aan bleken te beleven!

Een leuke beleving en leuke flow, leuke afwisseling en frisse beats! Ze zingen ook heel af en toe. Ben er normaal geen fan van, maar het gaat hen hier écht af en het past binnen dit album.

Dikke 4, misschien ooit 4,5 sterren!

Favo's: Down The Line, Sometimes I Rhyme Slow, Hip Hop Junkies & Pump It Up

EPMD
helaas moet ik het deze keer met je oneens zijn P Jay... ik vind dit niet echt een geweldige classic... vooral omdat het niks vernieuwends is vergeleken met hun debuut-album, die zeker een stuk meer de status van classic heeft (ik heb die origineel).

maar... er staan wel een aantal zeer goede tracks op... zoals je ze al genoemd heb Jay... dat zijn ook wel mijn favo's... ik geef dit album een 3,5*

avatar van P Jay
Ik ken hun eerste nog niet, misschien zal mijn mening veranderen na het beluisteren van hun debuut... Maar vooralsnog vind ik dit een erg leuk album!

avatar van ewalk
Eerlijk gezegd heb ik nooit wat met Nice and Smooth gehad. Ik vond hun stijl erg simpel en vond ze nooit echt van hoogstaand niveau ten opzichte van de anderen van hun tijd. Een beetje kleurloos zelfs. "I got a funky funky style with a funky funky rhyme" "Sometimes I rhyme slow sometimes I rhyme quick:" Bespaar me het pls.

Aint a damn thing changed! Word!

Social_Mask
P Jay schreef:
Classic!!!

Dikke 4, misschien ooit 4,5 sterren!

Favo's: Down The Line, Sometimes I Rhyme Slow, Hip Hop Junkies & Pump It Up

Ben hier bijna precies mee eens, maaar ik vind dat gezang zo nu en dan toch wel irritant. Sometimes I Rhyme Slow vind ik het beste nummer. Maar Harmonize is ook erg sterk. Billy-Gene is ook een leuke skit.. Ik geef hier 3,5*, is een 3,75* waard, maar 4* vind ik toch wat te hoog.

Super Cd...

avatar van J.M.
Tering hee, dat refrein van Cake & Eat It Too is echt verschrikkelijk gezongen.

avatar van principal2000
Smooth B balanceerde een beetje op het randje van swingbeat en hip-hop. Greg Nice was meer de rapper. Beiden zijn als MC niet super, maar wel voldoende. Nice & Smooth moesten het in mijn ogen vooral van hun flow en harmonie hebben. Het licht zangwerk van Smooth B kan er meestal mee door en het blijft duidelijk hip-hop. Hun debuut is inderdaad ook erg goed en misschien zelfs beter (in ieder geval minder r&b getint). Nice & Smooth heeft wel vaak een vrolijk en soms zelfs blij sausje over hun muziek gegoten. Dit album zou ik wel als hun klassieker beschouwen, vanwege de aanwezigheid van 2 nummers die het goed gedaan hebben: Sometimes I Rhyme Slow en Hip-hop junkies. Maar al bij al is dit wel een genietbaar album met Down The Line als meest hardcore track.

avatar van MAS
MAS
Erg leuk album maar (het klinkt heel flauw ik weet het) af en toe iets te nice en smooth voor mij. Vandaar "maar" een 3,5.

avatar van Rahba4
Nadat ik goed naar hun 1e album had geluisterd, die me goed beviel, wou ik eens deze uitproberen. Ik zag al dat het eerste album maar 3 sterren had gekregen van Allmusic, en 'Ain't a Damn Thing Changed' 4.5. Dat moet vast wel goed zijn dacht ik.

Ik was al teleurgesteld over de albumcover, die vind ik nog steeds erg lelijk, en de eerste keer beluisteren was ik erg verbaasd.. Ik vond de nummers slecht, en als er een goede melodie in zit is de drum slecht (Vooral de hihats zijn te hard in veel nummers). "Down The Line" vond ik goed, deed me ook erg denken aan Gang Starr's "Manifest".

Vooral het niveau vond ik erg laag, vooral als je het vergelijkt met andere albums uit 1991: The Low End Theory, Step In The Arena, Death Certificate.. "Ain't A Damn Thing Changed" - Inderdaad!! Het lijkt wel alsof ze niet eens vooruitgang hebben geboekt.

Maar toch vind ik het een redelijk album met een leuk sfeertje !! Alleen het niveau vind ik minder dus.

3.5 Sterren,

Favo nummers: Harmonize, Down The Line, Paranoia, Sex-Sex-Sex, "Billy Gene" (leuke skit is dat) , How To Flow, One, Two And One More Makes Three, Pump It Up