Rakim - The 18th Letter (1997)

Alternatieve titel: The Book of Life

Label: Universal

1. Intro (0:13)
  2. The 18th Letter (Always & Forever) (3:01)
  3. Skit (0:24)
  4. It's Been a Long Time (3:57)
  5. Remember That (4:40)
  6. The Saga Begins (4:22)
  7. Skit (0:19)
  8. Guess Who's Back (4:11)
  9. Stay a While (4:25)
  10. New York (Ya Out There) (4:04)
  11. Show Me Love (4:19)
  12. Skit (0:19)
  13. The Mystery (Who Is God?) (5:20)
  14. When I'm Flowin (5:04)
  15. It's Been a Long Time [Suave House Mix] (3:59)
  16. Guess Who's Back [Alternative Mix] (4:11)
  17. Outro (1:20)
  18. I Know You Got Soul * (4:45)
  19. Eric B. Is President * (6:15)
  20. Microphone Fiend * (5:13)
  21. I Ain't No Joke * (3:52)
  22. Lyrics of Fury * (4:11)
  23. My Melodie * (6:47)
  24. Know the Ledge * (3:58)
  25. Move the Crowd * (3:36)
  26. Let the Rhythm Hit 'em * (5:24)
  27. Mahogany * (4:27)
  28. In the Ghetto * (5:26)
  29. Casualties of War * (4:02)
  30. The Punisher * (4:06)
  31. Paid in Full * (3:49)
Een van mijn eerste hiphop albums en na het horen van guess who's back direct verslaafd, vandaar de hoge waardering, blijft je toch bij he, een van de eerste:)
Maar verder Rakim erg goed en het hele album is erg lekker

avatar van Rhythm & Poetry
Lyrics op dit album zijn beter dan op The Master. Rakim's flow is wederom erg lekker, en de producties zijn (nog niet wat het zijn moet) beter dan op het vervolg album. Staan een aantal erg sterke tracks op en het openingsnummer (The 18th Letter) is een dijk van een nummer. Skits zijn mijn inziens overbodig.

avatar van hiphopmaster
De beats zijn echt dik, passen perfect bij Rakim. Hij tilt met zijn flow de toch al goede producties naar een nog hoger nivo!
Alleen vind ik door het gezang nummers als Stay A While en Show Me Love wat minder.
De remix van Guess Who's Back en de skits zijn wat mij betreft overbodig. Toch ruim goed voor 4*, want de rest is gewoon top!

The 18th Letter, Guess Who's Back en The Saga Begins zijn voor mij de absolute toppers op deze cd.

avatar van bato
Jesus wat is deze man goed. Die lyrics alleen man damn de producties zijn strak Ra maakt het echt af het enige minpuntje van dit album vind ik die remixes aan het einde. Maar wel een dikke 4.5*

avatar van discipline
the godfather of hip hop hij behoort in mijn top 3 van alltime favourite mc's album nog niet helemaal geluisterd dus binnenkort mijn oordeel op het eerste gezicht klinkt het allemaal wel erg lekker

RedLightCityBoy
Een geweldige MC is die Rakim toch.
Lyricaal op het hoogste niveau van de wereld.
De productie tot op sommige nummers heel erg sterk.
Dit album luistert lekker weg, en inderdaad, die remixes van de 2 lekkerste nummers van dit album zijn iets overbodig.

avatar van Psycholamp
Goede cd, had een meesterwerkje kunnen zijn, als hij niet gekozen had voor zangeresjes. Gelukkig komen die maar in één of twee nummers voor, maar een MC als rakim heeft dat gewoonweg niet nodig.
Ik vind de alternative mix van Guess who's back niet overbodig. De beat gaat gewoon lekker lang door samen met de Bob James sample.

avatar van frusciflea
Wat een enorm heerlijk album! Ik maakte vorig jaar in NYC tijdens een show van hem pas écht kennis met zijn muziek. En als ik dan naar de geweldige nummers It's Been a Long Time en Guess Who's Back luister moet ik weer direct aan die avond denken... zo heerlijk!

Opener The 18th Letter is ook enorm sterk! Het gehele album vind ik erg sterk, de skits vind ik zelfs goed passen. Zo'n korte skit voegt toch even wat toe voorafgaand aan een nummer, net als in het begin: "What are you giving them back?" "Skills!" en The 18th Letter knalt!

Heerlijk gewoon!

avatar van principal2000
Okay. Ik heb dit album als dubbelaar. De greatest hits is gewoon 6* (ik weet dat ik hiermee een sterretje erbij smokkel). Het 'nieuwe' werk vind ik bij vlagen uitstekend, maar die met die mixen maakt Rakim zich belachelijk. Waar kom ik dan op uit? 4*, maar ik ben nooit zo goed in hoofdrekenen geweest.

avatar van KILLERBEE99
Geweldig album!

avatar van MAS
MAS
Leuk album maar ik hoor liever zijn oudere werk met Rakim. Ik heb de bonusnummers overigens niet meegenomen in mijn stem.

avatar van Psycholamp
MAS schreef:
Leuk album maar ik hoor liever zijn oudere werk met Rakim.

Eric B wellicht?

Nee, z'n twin brotha.

avatar van MAS
MAS
Psycholamp schreef:

Eric B wellicht?

Dat bedoelde ik uiteraard.

avatar van Illmaticly Ill
Wat een dope album blijft dit toch zeg. Verwijder de intro, de 3 skits, de 2 remixes van It's Been A Long Time en Guess Who's Back en de outro; en je houdt 10 tracks over die bijna allemaal van een zeer hoog niveau zijn.

Rakim heeft overal geweldige lyrics, en de producties heeft hij hier heel goed uitgekozen. Wat een geweldige beats staan hier op. Je wordt meteen al weggeblazen door de openingstrack, The 18th Letter. Je zou denken dat het hierna alleen nog maar bergafwaarts kan gaan, maar integendeel; het wordt alleen maar beter met It's Been A Long Time. Pfoeh, die beat van Premo. Ongelooflijk, zo mooi. Dan volgt Remember That, ook weer een lekker nummer.

Hierna komt The Saga Begins. Van die zieke productie krijg ik in het begin altijd kippenvel. Rakim heeft hier uiteraard weer goede verses. Ik kan het beter zo stellen: probeer eens één track te vinden waarop Rakim geen goede verses heeft. Ik blijf er trouwens wel bij dat er bij Rakim iets ontbreekt, en dat is emotie. Zijn stem lijkt ook erg monotoon. Dat is niet altijd even erg, ik kan vaak genieten van Rakim en zijn flow. Ik kan er gewoon niet al te lang naar luisteren.

Verder met track nummer 5; Guess Who's Back. Volume en bass helemaal open voor deze ongelooflijk zieke beat! Damn! Hierna komt naar mijn mening het minste nummer van het album: Stay A While. Het is zeker niet slecht, maar het doet me niet zo veel als de andere tracks.

We komen bij nog een ietsjes minder goede track dan de rest: New York (Ya Outta There). Beetje eenzijdige productie, wel weer goede verses van Ra. Hierna komen 3 erg sterke tracks: Show Me Love, The Mystery en When I'm Flowin. Show Me Love, vette track gewoon; goede productie, goede hook en verses. The Mystery, een heerlijke productie, lekker rustig nummer. Dan komt weer een absolute topper: When I'm Flowin. Die productie vind ik toch zo ziekelijk dope, kan er echt van blijven genieten. En Ra rapt hier echt nice.

De intro, 3 skits, outro en 2 remixes laat ik dus even buiten beschouwing. Als ik dit album opzet, dan zijn het altijd die 10 tracks. En die vind ik bij elkaar zeker 4,5* waard. Die 2 nummers, Stay A While en New York (Ya Outta Here) zorgen voor die 4,5*. Anders was het 5* geweest, die 8 andere tracks zijn van een zéér hoog niveau.

avatar van He$$el_01
Guess Who's Back is dope man.

Ow laat maar, ik zie nu dat je het over de remix hebt.

avatar van Illmaticly Ill
Guess Who's Back is zeker dope haha!

Nee maar die remixes vind ik maar overbodig, evenals de skits, intro en outro. Zoals ik hierboven al zei, houd je zonder die troep een zeer goed album over .

avatar van Shelter
dit is echt een lekker album met toppers in Its Been A Long Time (voor mij de beste track), The Saga Begins, Guess Who's Back (overigens wel een gare clip), New York en When I'm Flowin

avatar van Nr.4
Topalbum met Guess who's back en It's been a long time als uitschieters. Genieten, sowieso altijd van de flow van Rakim.

avatar van Silky & Smooth
Rakim flowt hier ongelooflijk sterk, alleen heeft hij niet alle beats helemaal lekker mee.