Group Home - Livin' Proof (1995)

Label: Payday

1. Intro (0:48)
  2. Inna Citi Life (2:58)
  3. Livin' Proof (4:16)
  4. Serious Rap Shit (4:15)

met Guru en Big Shug

5. Suspended in Time (4:34)
  6. Sacrifice (3:27)

met Absaloot

7. Up Against the Wall [Low Budget Mix] (4:14)
  8. 4 Give My Sins (3:26)
  9. Baby Pa (3:13)
  10. 2 Thousand (3:19)
  11. Supa Star (5:22)
  12. Up Against tha Wall [Getaway Car Mix] (4:33)
  13. Tha Realness (4:32)

met Jack the Ripper en Smiley the Ghetto Child

De productie op deze CD is volgens mij geheel van de hand van Premier, en ik vind de beats op dit album beter dan op de Gangstarr albums dus dat wil wel wat zeggen. Net geen 5* doordat de raps niet erg gevarieerd zijn. Maar wel een echte aanrader voor liefhebbers van Gangstarr en soortgelijke mid-jaren 90 hiphop.

avatar van Jordy

Jordy schreef:
Geweldige productie, maar praktisch onluisterbaar door de slechte MC's

slechte mc's denk ik dat nog wel eens over valt te twisten, tekstueel zijn Lil Dap and Melachi niet al te sterk maar hun flow daar moet je gewoon van houden.. daarnaast doet Prodigy ook nog mee op track
maar ik vond het album zeker niet onluisterbaar, echt een van de beste producties ooit van Premier met als uitschieter de track Up Against The Wall (Low Budget Mix)

Melle K
Jordy schreef:
Geweldige productie, maar praktisch onluisterbaar door de slechte MC's

Inderdaad, wat een AFSCHUWELIJKE rappers zeg, kende Lil' Dap al van Speak Ya Clout, daar was hij al niet best maar dit album slaat alles, ik kan het gewoon niet luisteren.

Zonde dat dit album niet gewoon met Guru als Gang Starr album is uitgebracht, want de beats zijn wel erg lekker.

L2K
Waardeloze rappers met een flow en vocabulaire van niks. Gelukkig horen we ook niks meer van ze. Wat als Nas in 1995 al deze beats had gekregen?

Pauper
Ben ik even blij dat ik alleen maar de instrumentale versie heb

avatar van FunkyMonk
Hebje die? Pffftt, wat een vette beats

avatar van FunkyMonk
Wat zijn dit lekkere beatjes zeg! Zeker 1 van Premo's hoogtepunten. De MC's zijn idd wat minder maar écht onluisterbaar vind ik het niet hoor. Livin' Proof is 1 van de vetste Premo-beats ooit; Supa Star is supa dupa, Suspended in time is chill, Up against the wall (Low budget) is zo'n échte feel-good productie, en Sacrifice is ook nice! 4*

avatar van J.M.
egt rlxe beats idd. En de MC's vind ik wel vrij matig. Maar door de beats 3,5*

avatar van Niek
Eigenlijk kan ik niet veel toevoegen aan wat hier allemaal al gezegd is, maar ik het deze beluisterd in opdracht van het 'Hiphopalbums die meer aandacht verdienen' topic, en ik ben dus verplicht een recensie te plaatsen.
Enfin, erg sterk productiewerk dus. Met wat matige rappers. Normaliter scoort een album met matig rapwerk geen voldoende bij mij, maar Premier is gewoon te goed. Dit album dient er perfect voor om op te zetten terwijl je wat anders aan het doen bent. Je moet er dus niet te goed naar luisteren, zodat alleen de beats echt tot je doordringen. Daarom zal ik dit album waarschijnlijk nimmer aanschaffen (mss ooit als ik bijna al het materiaal van Premo heb, en ik dus voor de volledigheid wil gaan), maar hij zal wel op mijn mp3speler blijven staan, want tijdens het krantenlopen is het prima muziek.
Echt duidelijke favoriete tracks heb ik niet. Niets doet echt erg onder en niets steekt er echt bovenuit. Al met al een goede 3,5*.

avatar van P Jay
Wat als Nas of Jeru toen op deze beats had gerapt... Man, man, man dan hadden we hier wel één van de beste hiphop-albums ooit, denk ik...

avatar van J.M.
Ik vind 1 van deze 2 niet erg sterk rappen. Beetje een irritante stem.
Die andere kerel vind ik een goede flow hebben (ik weet niet wie, wie is maar ik denk dat jullie wel weten wie ik bedoel). De beats zijn natuurlijk fantastisch, maar ik vind er soms ook nog wel redelijke teksten op staan. Gewoon een lekker album wat makkelijk wegluistert

avatar van ewalk
Ik vind de beats zeer fris en strak. Een echte primo productie! Wat de rappers betreft moet ik zeggen dat ik Lil Dap zijn flow zeker kan waarderen. Tekstueel schort het er aan, maar wat wil je ze zijn van de straat geplukt en rappen nog niet zo lang in deze periode. Nutcracker vind ik een aanfluiting. Een zeer simplistische flow en zelfs een nice and smooth van vroeger rappen beter dan hij.

Toch een 4 voor de beats en voor Lil Dap. Volgens mij heeft hij zijn teksten niet zelf geschreven, maar weet niet meer hoe ik hier aan kom.

ewalk schreef:

Ik vond Nice & Smooth destijds wel erg leuk rappen anders, hoor...

avatar van herbertwest
Ik kan niet anders dan de mening delen. Matige MC's die mij het ene nummer een beetje storen en andere nummers aardig klinken. Geweldige producties en vooral daardoor 3.5*

EPMD
goed album... de beats zijn van een zeer hoog niveau... maar de mc's zijn niet zo goed... ze hebben niet altijd een lekkere flow en hun lyrics zijn ook een beetje zwak... 3,5* voor de vette beats...

avatar van Sjaakspeare
Lil Dap is echt een van de slechtste rappers die ik ooit heb moeten aanhoren. Echt Ali B-niveau... treurig...

avatar van MJ_DA_MAN
Zijn verse op GangStarr's nummer I'm The Man is iig om te huilen.

avatar van Niek
Klopt. Toch stoort hij me niet echt. Zijn raps gaan gewoon een beetje langs me heen. Maar het staat buiten kijf dat hij indrukwekkend slecht is. Vraag me echt af wat Preme en Guru met hem moesten...

avatar van Sjaakspeare
MJ_DA_MAN schreef:
Zijn verse op GangStarr's nummer I'm The Man is iig om te huilen.

Ja, toen ik dat nummer voor het eerst hoorde kreeg ik serieus medelijden met die gozer

avatar van Shelter
alles is al gezegd, slechte rappers --- heerlijke producties.

Social_Mask
Lil Dap vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht. Zo nu en dan best goed. Alleen nu hoor ik hem wel iets te vaak. Die andere rapper vind ik best goed. Niet slecht, maar Lil Dap is dat ook niet. Alleen wat storend na een tijdje.

Ik vind die beats hier trouwens ook niet zo heeeeel erg goed. Goed werk van Primo. Maar die samples van hem begin ik nu wel wat zat te worden...

Fijn album, klinkt lekker in het gehoor: 4*

Van welk nummer is de intro van Supa Star gesampled?

avatar van P Jay
Dat kan je steeds op "the b...

Wel van meerdere nummers zoals je ook kan merken...

avatar van Boris91
Geweldige productie, alleen dat geeft dit album al classic status. Erg jammer van deze MC's, ik stoor me er niet aan, maar ze geven geen meerwaarde aan het album. 4.0*

avatar van unknown_styles
Weet er hier toevallig iemand, welke sample er gebruikt word in het begin van het nummer Supa Star ?

avatar van JLjuju
Fantastische beats, punt. Maar zoals velen al zeggen, de teksten zijn echt gewoon wack. Lil' Dap is ietsjes beter dan Melachi, maar z'n stem kan soms irritant zijn. Pluspunt aan de teksten is dat ze ergens over gaan, het harde leven, ghetto's, overleven.. Geen ik ben geweldig bullshit.
De titeltrack Livin' Proof is de dopeste erop, dit kan Preem's beste productie wel eens zijn. Alhoewel bijna al z'n producties goed zijn.
Up Against The Wall heeft ook een fantastische beat, maar de verse van Melachi The Nutcracker is wel zo slecht dat ik 'm altijd skip.
Al met al 4* sterren voor een classic album, hij had 200* gekregen als een rapper als Nas of Guru hier op had gerapt.
Mobb Deep (waar ik grote fan van ben) zou hier niet op geklonken hebben, omdat dit vooral jazzy achtige beats zijn, terwijl Mobb Deep vooral op iets donkers rapt.

avatar van ewalk
Livin Proof vind ik idd een van de beste nummers van het album. Dap vind ik toch wel een grappige flow hebben. ik heb ook het idee dat hij precies zo rapt als hij praat, dat idee is best grappig. De meeste rappers verdraaien hun stem meestal of ze schreeuwen(soms automatisch ) als ze proberen te flowen. Nutcrackers niveau is bedroevend maar de beats maken alles goed.

JLjuju schreef:
als een rapper als Nas of Guru hier op had gerapt.

of Jeru !!!

avatar van Korhymes
Jeru's stem zou perfect gepast hebben op die beat van Livin' Proof. Waarom Primo, waarom... =/