DJ Quik - Quik Is the Name (1991)

Label: Profile

1. Sweet Black Pussy (4:22)
  2. Tonite (5:25)
  3. Born and Raised in Compton (3:25)
  4. Deep (3:43)

met 2nd II None en AMG

5. Tha Bombudd (3:49)
  6. Dedication (1:32)
  7. Quik Is the Name (2:47)
  8. Loked Out Hood (2:50)
  9. 8 Ball (3:30)
  10. Quik's Groove (1:49)
  11. Tear It Off (3:46)

met AMG

12. I Got That Feelin' (3:39)
  13. Skanless (2:53)

met 2nd II None, AMG en Hi-C

avatar van thomzi50
Een goed album, een van de beste artiesten uit compton. Naast een goede producer ook een strakke rapper. 4 sterren.

Snowman
Dit staat net niet in mij top 10. Quik is misschien wel de beste producer uit de hiphop geschiedenis.

avatar van thomzi50
Ik vind Dre toch echt een stuk beter

eazyfan
nice begin

avatar van Cath
Funky ass shit:D

avatar van Jorge-E
Geniale rapper met zeer goede nummers zoals sweet black pussy. De xxx versie ervan moet je ook zeker gezien hebben.

avatar van donmarko22
Leuk album, maar geen topper.

Mezelf
Topper maar minder leuk als zijn latere albums

RedLightCityBoy
de clip van Quick is the name toegevoegd

avatar van Jorge-E
Hehe, kon je nu maar de XXX clip van Sweet Black Pussy toevoegen.

avatar van nega
quik is wel beter dan dre qua raps

nega schreef:
quik is wel beter dan dre qua raps

muah..niet echt vindt ik...wel sneller ja...maar Dre rapt gewoon als een van de beste..

avatar van Kill_illuminati
RedLightCityBoy schreef:

Smaken verschillen.

RedLightCityBoy
Vreemd dat I Got That Feelin' niet zo hoog in de favoriete lijst staat, ik vind dat een hemels nummer. Verder is dit album gewoon enorm goed. Lekkere funky beats, de uptemo flow van Quik is ook heerlijk, ook nog eem sterk geheel, prima album dus!

X-man
Komt érg dicht in de buurt van een 5,0. Helaas zijn er een tweetal tracks, Skanless en I Got That Feelin' die iets minder zijn. Op Skanless vindt ik de gastartiesten storend, dan had Quik beter zelf een afsluiter kunnen hebben op zijn eigen debuut. En I Got That Feelin' is meer een gevoelskwestie.

De rest is echt supergoed. Bij Quik albums let ik meer op de producties, want hij is ten slotte een steengoede producer, maar de teksten kunnen af en toe wat simpel zijn. Toch valt dat op dit album wel mee, hoewel er wel een aantal 'gejatte' teksten op staan (ik noem een Born And Raised In Compton)

Maar blijft toch zijn beste album als je het mij vraagt, ijzersterke binnenkomer!

avatar van Kill_illuminati
Vergeet niet dat DJ Quik een erg fijn stem geluid heeft. Hij kan ook nog eens aardig rappen.

X-man
Kill_illuminati schreef:

Klopt, daar ben ik het helemaal mee eens! Zijn stem is uniek (en lijkt een klein beetje op Eazy-E) en hij kan zeker aardig rappen. Beter dan de gemiddelde 'westcoast' rapper in ieder geval.

RedLightCityBoy schreef:

Neem een kijkje aan de oostkust, daar rappen ze als de beste!

avatar van Raul
ik vind hem juist maar een matige rapper...
het album ligt wel lekker in het gehoor maar wordt nergens echt heel goed of interessant
de teksten zijn simpel en ik vind zijn stemgeluid juist niet heel prettig (net als dat ik Eazy-E niet te lang aan kan horen), een beetje nasaal

3 sterren

thomzi50 schreef:
Ik vind Dre toch echt een stuk beter

Wel een bericht van 5 jaar, maar dat maakt niet uit. Ook ik vind Quik beter dan Dre, en vind Dre trouwens aardig overgewaardeerd. Ik heb het idee dat dat bij The Chronic en Doggystyle veel producties kwamen van Daz, waar hij geen credits voor heeft gehad. Ook heeft natuurlijk Mel-Man en Scott veel geproduceerd voor 2001. Ook heb ik het idee dat vooral Yella produceerde bij NWA. Tuurlijk is Dre een dope producer, alleen vind ik hem echt overgewaardeerd.

Kill_illuminati schreef:

Klopt, vind Quik echt een fijne stem hebben. Heeft wel wat weg van Eazy, maar vind zijn stem fijner om naar te luisteren. Gewoon een prima rappen en een geweldige producer. Las trouwens ook dat Quik vooral productie's heeft gedaan voor Dogg Food en dat hij ook een grote rol heeft gehad bij All Eyez on Me. Erg ondergewaardeerd...

avatar van MAS
MAS
No Surrender schreef:

Hoe kom je bij die ideeën?

avatar van MAS
MAS
Heerlijke westcoast plaat. Deze had ik al veel eerder moeten beluisteren. Ik ben meestal niet zo van de reggae uitstapjes uit hiphop albums maar Tha Bombudd vind ik ook erg geslaagd.

avatar van Harderwiek
Born and Raised in Compton kwam gisteren langs op Vidzone van PS. Klonk erg goed, moet dit binnenkort maar eens checken.

MAS schreef:

Hoe kom je bij die ideeën?

Is niet hard te maken, maar er gaan verhalen rond dat Daz en Warren G grotendeels Doggystyle hebben geproduceerd en dat Dre daar credits voor heeft gekregen. Maar kan natuurlijk ook gewoon bullshit zijn. Die post van mij een jaar geleden is wel wat overdreven.

avatar van Shelter
Quik is de man van producties, rappend wel ok niet super of zo.
Op deze vind ik Tonite, Born & Raised in Compton, Deep, Quik is the Name, 8 ball en Tear it off erg goed en de rest so-so. Over de discussie Quik of Dre, mwah gelijkwaardig zeker wel ik weet niet of hij beter is. 3,5*

avatar van Boermetkiespijn
Fijne plaat, vaak geluisterd in het verleden. Luister door de jaren heen steeds minder rapmuziek vanwege de vaak banale teksten. Ik luister nog wel eens, maar zonder het werkelijk serieus te nemen, met de nodige ironie dus.

Dat mag ook, vooral als je luistert naar het eerste nummer "Sweet Black Pussy". Geweldige beat, matige tekst.
Dit album is wel gespeend van degelijke beats, rustige nummers waar je lekker op onderuit zakt, zoals "Tonite", "Deep", "Tha Bombudd" (zou ik haast weer van gaan blowen ), "Quik's Groove" en "I Got That Feeling".
Deze ietwat trage nummers worden kundig afgewisseld met vlottere, 'agressiever' gerapte tracks als "Quik is the Name" en "Tear it Off".

Mijn favoriet op deze plaat is overduidelijk "8 Ball", het beginstukje is door Osdorp Posse gesampled in het nummer "Bier". Lachen.

Al met al toch nog wel 3 sterren waard.