Tomahawk - Mit Gas (2003)

Rock / Metal
Label: Ipecac

1. Birdsong (5:10)
  2. Rape This Day (3:12)
  3. You Can't Win (4:49)
  4. Mayday (3:32)
  5. Rotgut (2:51)
  6. Capt Midnight (3:10)
  7. Desastre Natural (2:58)
  8. When the Stars Begin to Fall (2:54)
  9. Harelip (3:30)
  10. Harlem Clowns (3:40)
  11. Aktion 13F14 (4:57)
Soort supergroep met naast Mike Patton op zang ook leden van Helmet, The Melvins en The Jesus Lizard. Redelijk experimentele metal en alternatieve rock. Harde nummers, maar ook meer sfeernummers. Mike Patton buigt zijn stem in alle mogelijke bochten, echt een fascinerende kerel... Deze tweede is meer uitgebalanceerd als het debuut, echt een goede plaat vind ik. 4*

avatar van Raspoetin
Birdsong, Captain Midnight en het Italiaanse Desastre Natural zijn mijn favorieten. Tomahawk vind ik na Faith No More en de Fantômas de meest geslaagde en duurzaamste project.

avatar van Exfrozen
ze hebben met tool mee getoured, dus ik dacht dat kan wel eens aardig zijn om naar te luisteren, maar valt een beetje tegen. 2,5*

avatar van aslan
aslan (crew)
ze zijn toch wel een beetje geniaal, die songs op zich... laat je dus niet leiden door grote namen als tool enzo, maar luister naar tomahawks eigen sound en ontdek mooie dingen...

avatar van Exfrozen
ik zal het zeker nog wel een paar keer proberen

avatar van Amongvedder
Faber de Echtste schreef:

Helemaal mee eens!
Ik hoop op een nieuwe plaat, en snel!! (eerst Peeping Tom)

avatar van ToetnL
Dit is mijn eerste kennismaking met Tomahawk.
Na een paar keer luisteren begon de plaat te groeien.

De stem van Patton maakt het tot een mooi geheel, een lekker klinkend album.

Ben reuze benieuwd naar het eerste album van deze band.

avatar van HammerHead
Die is minstens even goed. Ook aan te bevelen voor de liefhebbers van dit soort muziek: Mr. Bungle en Sleepytime Gorilla Museum.

avatar van Snowblood
Hun nieuwe album "TBA" komt in 2007 uit.

Wacht met Smart!

avatar van dynamo d
Hey Tomahawk, zo heette ons UT-studentenhuis. Ook wel Tomahawk, de eerste nationale studentenwigwam genoemd. Vanwege de naam alleen al zal ik dit een keertje gaan beluisteren want houd wel van wat stevige rockmuziek.

Videoclip van God Hates A Coward van eerste album klinkt overigens wel goed.

avatar van cornucopia
Gave, maar soms vreemde cd... Maar ik kan goed aan; Fantomas kan ik helemaal niets mee, dit wel... En wat een artwork in de cd... super...

avatar van HammerHead
cornucopia schreef:
En wat een artwork in de cd... super...

Het ziet er inderdaad zeer gedetailleerd uit, maar ik krijg er wel een beetje een woonwagenkamp gevoel bij, zo kitscherig als het is.

avatar van Snowblood
Nieuw album komt in mei/juni uit!

nieuwe album al gehoord. Het lijkt me geen fake, want daar is Pattons stem toch iets te apart voor. Dat hoor je.

Afijn dit is voor mij DE Tomahawk plaat en een verademing tussen al het avantgardistische (wel geniale) werk dat hij doet met Fantomas en John Zorn.

favorieten: When the Stars Begin to Fall, Capt. Midnight, Mayday

avatar van neyonn
Heel energiek album, leunt dicht aan bij de sound van FNM's King for a day vind ik zelf.
De laatste 2 nummers zijn spijtig genoeg van een veel mindere kwaliteit en dus totaal overbodig.

avatar van ZAP!
Overtuigend, behalve: 'Desastre...' vind ik een misser (Patton heeft veel betere 'crooners' op z'n naam staan), die electronica hoeft van mij ook niet zo, en dan nog tracks 9 (matig) en 10 (stelt niets voor)... de afsluiter is wat mij betreft wél weer geslaagd.

Een dikke 7 kan er wel af voor nu.