Orbital - In Sides (1996)

Electronic
Label: FFRR

1. The Girl with the Sun in Her Head (10:26)
  2. P.E.T.R.O.L. (6:20)
  3. The Box, Pt. 1 (6:28)
  4. The Box, Pt. 2 (6:00)
  5. Dwr Budr (9:55)
  6. Adnan's (8:41)
  7. Out There Somewhere?, Pt. 1 (10:42)
  8. Out There Somewhere?, Pt. 2 (13:27)
  9. The Saint * (4:32)
  10. The Sinner * (10:42)
  11. Satan [Live @ Irvine Plaza New York] * (7:05)
  12. Chime [Live @ V96 Chelmsford] * (7:04)
  13. Impact [Live @ V96 Chelmsford] * (12:51)
  14. Satan (Industry Standard) * (3:42)
  15. Satan [Live in New York City] * (7:09)
  16. Halcyon [Live] * (8:43)
totale tijdsduur: 1:11:59 (2:13:47)
avatar van Onderhond
Wat een release is dit toch. Alles versies bij elkaar zo'n dikke 3 uur muziek. Naast de gewone 1CD release is er ook de normale 2CD release, de release met Bonus CD en de Limited/Special Edition release (één van die releases is de Amerikaanse, geloof dat het die Special Edition is).

Maar laat ik maar beginnen met de basis. CD1 opent met "The Girl With The ...". Mooie donkere basses en een zeer lieflijk melodietje openen de track. De verdere evolutie weet mij wat minder te boeien. Nogal droog en leeg, en ook melodisch niet echt mijn ding. "P.E.T.R.O.L." is wat donkerder en steviger, en natuurlijk ook terug te vinden op de Pi soundtrack. Lekker nummertje. "The Box" valt in dezelfde groep als "The Girl". Net wat te bedrukt om echt goed te zijn. Eerste echte topper vind ik "Dwr Budr". Zeer mooie openingswave, leuk drupgeluidje en prachtige melodieën. Als de voice sample bijgevoegd wordt bloeit de track helemaal open, en brengt Orbital wat ik graag van ze hoor. Heerlijke, mooi gelaagde, melodieuze muziek. Ook "Adnan" volgt dit principe. Begint redelijk droog maar eens de melodieën op gang komen (met name vooral het tweede gedeelte van het nummer) weet het echt te bekoren. "Out There Somewhere begint als een vooral ritmische track, met vreemde samples die een leuk bevreemdend geheel vormen, en muteert in Part 2 in een zeer vrolijk melodisch nummer. Prachtige melodieën weer, mooie samples en een lekker chille atmosfeer. De zomer verdringt de winter weer even als dit plaatje gedraaid wordt.

De normale 2CD versie bevat 2 unieke tracks (V96 Chelmsford), met name de live mix van Chime en Impact. "Chime" is steeds fantastisch om horen natuurlijk en overstijgt het niveau van de eerste CD. Geniaal hoe twee losse en op zichzelf staande melodieën zo mooi in elkaar gemixed worden. Dario G zou dit nummer ooit nog bekend maken trouwens (onder de naam Sunchime(?)). Ook de live mix van Impact is er eentje om in te lijsten. Mooie herinneringen aan dit nummer, dat lekker stevig weet door te beuken halverwege de track. De drie andere tracks (Saint/Sinner/Satan Live) op deze CD staan ook op de Bonus CD, dus daar zeg is zometeen wel wat over.

De 2CD versie met bonus CD opent met "Satan (Industry Standard", prachtige track met een licht legendarische sample. Super dansplaatje van Orbital, die hier toch aantonen ook op dit gebied wat te kunnen brengen. Donker, lekkere melodie en een stevig ritme. De live mix van "Satan" is een net te flauwe doorslag van de vorige track om echt te kunnen overtuigen, en heeft wat teveel weg van een extended version, ipv een live mix (kwaliteit van live mixen staat Orbital toch ook wel om bekend). Niet slecht natuurlijk, maar niet wat je ervan verwacht. "The Saint" is een heel stuk minder. James Bond achtig nummer, dat voor geen meter kan overtuigen. "The Sinner" is een stukje beter, maar brengt toch ook niet het mooie wat ik van Orbital verwacht. Beide nummers klinken teveel als commerciële toegevingen. De live mix van Halcyon +On +On daarentegen is er eentje om van te smullen, al komt dat waarschijnlijk omdat het origineel ook één van m'n favoriete Orbital track is. Geniale melodieën, goddelijke voice samples en op het einde enkele 80s klassiekers er schaamteloos, maar prachtig, doorgemixed. Echt genieten .

De Special edition release biedt nog eens vijf nieuwe tracks. "Times Fly (Slow)" is een prachtig trackje, waar vooral de voice sample voor prachtige en vreemde effecten zorgt. Weird trackje, maar wel een topper. "Sad But New" klinkt lekker vrolijk, maar is in z'n geheel toch net iets te simpel. "Times Fly (Fast)" is wat de naam doet vermoeden. Pitch wat omhoog, wat sneller ritme en je hebt een nieuw trackje. Niet slecht, al vind ik de tragere versie beter. "The Tranquilizer" is een koddige track. Klinkt redelijk 16bit, maar net daarom wel lekker charmant. Zeer mooi door elkaar verweven melodieën die een heerlijk geheel weten te vormen. Als afsluiter krijg je een ultraextended versie van The Box, die maar liefst 28 minuten duurt. Stuk beter dan het origineel maar helemaal m'n ding zal "The Box" nooit worden denk ik .

Serieuze brok dus, die ik beloon met 4*. Overheersend positieve indruk over de nummers, met hier en daar toch een minder trackje (geldt ook voor alle bonuscds).

PS: sorry voor het wat lang uitgevallen berichtje

avatar van Mr. Rock
Ik hou niet van elektronische muziek, heb ik ooit besloten. Ik weet niet meer precies wanneer... volgens mij nadat ik Homework van Daft Punk een keer probeerde en halverwege met hoofdpijn (letterlijk) heb afgezet. Maar dit is wel even andere koek. Het openingsnummer is voortreffelijk. Ook de rest van het album smaakt me zeer goed. Bij vlagen dreigend, vaak dromerig, heerlijke plaat om lekker in te verdrinken. Eentje die ook alleen maar beter kan worden volgens mij, want wat is er veel te horen, wat een hoop details. Wat te denken van tweeluik The Box bijvoorbeeld. En de opbouw van de nummers, hoe komt een Dwr Budr vanuit het wat behoedzame begin terecht in de gekte waar je je de laatste 2 minuten in waant? Van Adnans vind ik vooral de tweede helft erg mooi. In het eerste deel van Out There Somewhere irriteren de vocalen me soms wat, het tweede deel weer erg mooi, vooral vanaf pak 'm beet 6:30. Al met al een mooie ontdekking.