Terry Allen - Lubbock (On Everything) (1978)

Country
Label: Fate

1. Amarillo Highway (For Dave Hickey) (3:55)
  2. Highplains Jamboree (3:28)
  3. The Great Joe Bob (A Regional Tragedy) (4:38)
  4. The Wolfman of del Rio (5:34)
  5. Lubbock Woman (3:36)
  6. The Girl Who Danced Oklahoma (4:15)
  7. Truckload of Art (3:15)
  8. The Collector (And the Art Mob) (2:02)
  9. Oui (A French Song) (2:20)
  10. Rendezvous USA (2:35)
  11. Cocktails for Three (2:50)
  12. The Beautiful Waitress (5:39)
  13. High Horse Momma (3:00)
  14. Blue Asian Reds (For Roadrunner) (3:43)
  15. New Delhi Freight Train (7:40)
  16. FFA (1:17)
  17. Flatland Farmer (4:23)
  18. My Amigo (3:15)
  19. The Pink and Black Song (4:03)
  20. The Thirty Years War Waltz (6:19)
  21. I Just Left Myself (2:05)
avatar van Lura
Tussen de grote stortvloed aan nieuwe releases, die aanstaande vrijdag verschijnt zit ook een zeer interessante heruitgave van Lubbock (On Everything) van Terry Allen. Een enigszins in de vergetelheid geraakte countryzanger, waarschijnlijk voor veel mensen onbekend.

En dat is heel jammer. Overigens onderscheidde hij zich bijvoorbeeld ook op het vlak van beeldhouwen en schilderen. Lubbock wordt door veel vooraanstaande critici gezien als een van de mooiste country albums ooit gemaakt.

De interesse voor muziek kreeg hij mee van zijn vader. Een opmerkelijke man die al zestig was, toen Allen geboren werd. Hij had een lange carrière als professioneel baseball-speler. Na afloop van die sportloopbaan kwam hij in de muziekbusiness terecht. Het album is dan ook, naast aan zijn moeder, aan hem opgedragen.

Lubbock is de plaats waar dit dubbelalbum, wat zo’n tachtig minuten duurt, is opgenomen. Hij werd omringd door uitstekende musici, zoals Joe Ely en Lloyd Maines, de vader van een van de dames van The Dixie Chicks.

Allen is een uitstekende verhalenverteller, die zijn liedjes met een redelijk vet accent zingt. Hij kan zeker gerekend worden tot de allerbeste in zijn genre. Liedjes die doorspekt zijn met zijn droge humor. En die blijven hangen. Zo krijg ik al geruime tijd het liedje Rendezvous USA niet uit mijn hoofd, vooral door het refrein en de texmex-accordeon, die bespeeld wordt door Ponty Bone.

De cd wordt geleverd met een uiterst informatief boekje met uiteraard ook de teksten. De herrelease is verschenen op het zeer interessante Paradise of Bachelorslabel, dat ondermeer ook Itasca en Red River Dialect onder contract heeft. Na veelvuldig luisteren kan ik alleen maar beamen dat dit ten onrechte een album is, dat slechts in kleine kring op juiste waarde wordt geschat.

Niets minder dan een prachtplaat.