Mogwai - Come on Die Young (1999)

Label: Chemikal Underground

1. Punk Rock: (2:08)
  2. Cody (6:33)
  3. Helps Both Ways (4:53)
  4. Year 2000 Non-Compliant Cardia (3:25)
  5. Kappa (4:52)
  6. Waltz for Aidan (3:44)
  7. May Nothing but Happiness Come Through Your Door (8:29)
  8. Oh! How the Dogs Stack Up (2:03)
  9. Ex-Cowboy (9:09)
  10. Chocky (9:23)
  11. Christmas Steps (10:39)
  12. Punk Rock / Puff Daddy / ANʇICHRISʇ (2:14)
  13. Nick Drake * (3:14)
  14. Waltz for Aidan [Chem19 Demo] * (3:40)
  15. Christmas Steps [Chem19 Demo] * (6:41)
  16. Rollerball [Chem19 Demo] * (3:51)
  17. 7:25 [Chem19 Demo] * (6:37)
  18. Untitled * (6:07)
  19. Quiet Stereo Dee * (4:07)
  20. Arundel * (2:59)
  21. Cody [CaVa Sessions] * (5:58)
  22. Ex-Cowboy [CaVa Sessions] * (9:12)
  23. Spoon Test [CaVa Sessions] * (6:29)
  24. Punk Rock: [CaVa Sessions] * (2:12)
  25. Helicon 2 [CaVa Church Live] * (3:05)
  26. Satchel Panzer [CaVa Church Live] * (1:24)
  27. Kappa [CaVa Church Live] * (4:38)
  28. Helps Both Ways [Original Version] * (5:22)
  29. Hugh Dallas * (8:31)
totale tijdsduur: 1:07:32 (2:31:39)
Verbaas me toch altijd weer over het relatief lage gemiddelde van dit album. De meeste mensen die ik ken en Mogwai een warm hart toedragen, vinden dit nog mooier dan ik en hier heb ik de hoogste stem...

Mooie momenten:
'...I'm sure Johnny Rotten put as much blood & sweat in his work as Sigmund Freud did.
What may sound as a big float of trashy old noise, is in fact the brilliant music of a genius.
And that music is so powerful, that it's quite beyond my control....'

Iggy Pop in het openingsnummer.

Maar ook het nummer met de sportfragmenten, May Nothing But Happiness Come Through Your Door en uiteindelijk eigenlijk alles vanaf Ex-Cowboy, zelfs het mystieke Chocky. Kortom, een Mogwai in topvorm. Het album is wel wat minder rauw, maar wel wat evenwichtiger dan Young Team. De echte uitbarstingen komen pas na een minuut of 30, 40.

avatar van The Eraser
Voor mij de beste plaat van Mogwai. Een melancholisch en sfeervol geheel dat netjes opbouwt. Het duurt wel tot Ex-Cowboy (met zijn schitterende feedback) vooraleer de plaat echt ontploft, maar dat is eigenlijk alleen maar positief. Mogwai bouwt de spanning geduldig op waardoor de ontlading des te harder aankomt. Cody is hun beste nummer dat vocalen bevat, de melodie is zo lieflijk dat je het bijna wil doodknuffelen. Ook Chocky is een kippenvelmomentje, vooral wanneer die schitterende pianomelodie uit een mist van ruis tevoorschijn komt. De stemmen op de achtergrond geven de song bovendien de nodige urgentie mee. Christmass Steps slaat je ten slotte volledig knock out. Een dik uur opgekropte woede en eenzaamheid wordt dan toch eindelijk gekanaliseerd in die stoere gitaarriff.