Mogwai - Come on Die Young (1999)

Label: Chemikal Underground

1. Punk Rock: (2:08)
  2. Cody (6:33)
  3. Helps Both Ways (4:53)
  4. Year 2000 Non-Compliant Cardia (3:25)
  5. Kappa (4:52)
  6. Waltz for Aidan (3:44)
  7. May Nothing but Happiness Come Through Your Door (8:29)
  8. Oh! How the Dogs Stack Up (2:03)
  9. Ex-Cowboy (9:09)
  10. Chocky (9:23)
  11. Christmas Steps (10:39)
  12. Punk Rock / Puff Daddy / ANʇICHRISʇ (2:14)
  13. Nick Drake * (3:14)
  14. Waltz for Aidan [Chem19 Demo] * (3:40)
  15. Christmas Steps [Chem19 Demo] * (6:41)
  16. Rollerball [Chem19 Demo] * (3:51)
  17. 7:25 [Chem19 Demo] * (6:37)
  18. Untitled * (6:07)
  19. Quiet Stereo Dee * (4:07)
  20. Arundel * (2:59)
  21. Cody [CaVa Sessions] * (5:58)
  22. Ex-Cowboy [CaVa Sessions] * (9:12)
  23. Spoon Test [CaVa Sessions] * (6:29)
  24. Punk Rock: [CaVa Sessions] * (2:12)
  25. Helicon 2 [CaVa Church Live] * (3:05)
  26. Satchel Panzer [CaVa Church Live] * (1:24)
  27. Kappa [CaVa Church Live] * (4:38)
  28. Helps Both Ways [Original Version] * (5:22)
  29. Hugh Dallas * (8:31)
totale tijdsduur: 1:07:32 (2:31:39)
Verbaas me toch altijd weer over het relatief lage gemiddelde van dit album. De meeste mensen die ik ken en Mogwai een warm hart toedragen, vinden dit nog mooier dan ik en hier heb ik de hoogste stem...

Mooie momenten:
'...I'm sure Johnny Rotten put as much blood & sweat in his work as Sigmund Freud did.
What may sound as a big float of trashy old noise, is in fact the brilliant music of a genius.
And that music is so powerful, that it's quite beyond my control....'

Iggy Pop in het openingsnummer.

Maar ook het nummer met de sportfragmenten, May Nothing But Happiness Come Through Your Door en uiteindelijk eigenlijk alles vanaf Ex-Cowboy, zelfs het mystieke Chocky. Kortom, een Mogwai in topvorm. Het album is wel wat minder rauw, maar wel wat evenwichtiger dan Young Team. De echte uitbarstingen komen pas na een minuut of 30, 40.

avatar van Yak
Yak
Ik zal het gemiddelde ietserdepietsie opkrikken en mijn score met een halfje verhogen. Laatst weer opstaan en hij is toch wel iets meer waard dan 4*.

En ja, ik meen zelfs ronduit negatieve recensies te hebben gelezen toen deze plaat uitkwam, vooral door mensen die Young Team hoog hadden zitten. Geen idee waarom. Young Team is erg goed, maar deze vind ik toch nog ietsje beter.

Hij staat zelfs nog lager dan Rock Action, terwijl ik die plaat juist zo vond tegenvallen.

Ik vind Rock Action ook nog wel goed, maar zeker hun minste album. Ik zit bij dat album nog wel hoger dan jou (ergens tussen 3,5 en 4).

avatar van FisherKing
Enorm enerverend album... Wow. Dit is luistermuziek zoals muziek bedoeld is. En wat weinig gewaardeerd hier ook.

De scenes hier zijn meesterlijk.

avatar van FisherKing
Come up, Een van het beste wat ik de laatste tijd gehoord heb. (Naast Red Sparowes, Explosions in the Dark en Porcupine Tree)

Meeslepende muziek. Wat let me eigenlijk een 5. ?

Beste Mogwai? , ja wellicht. Valt me wel op dat maar een heel klein groepje deze muziek kan waarderen. (en 1999 is geen generatie-conflict, mag ik hopen )

ElMeroMero
Je waarderingen van de laatste tijd aanschouwend, geloof ik dat er een aardig wild postrockfeestje in huize FK aan de gang is

Hopelijk kan de rest van de familie je ontdekkingsdrang ook een beetje waarderen FK

Dustyfan
De rest van de familie is niet altijd even gecharmeerd van FK's ontdekkingen, maar is gelukkig goedbedeeld met een dosis tolerantie.

En als het echt te ver gaat.... heb ik nog altijd zelf een leuke playlist om de strijd mee aan te gaan

een stukje livevideo van X-Mas Steps (real player)

Door dit nummer heb ik destijds Mogwai ontdekt... De eerste keer dacht ik dat mijn TV kapot was, want de eerste paar minuten van de videoclip zit geen geluid bij. Dit is wel een live-opname die begint bij de eerste tempoversnelling, de echte video lijkt meer op een Russische film uit de jaren '20.

(/x-post met 'het beste van')

avatar van IMPULS
In eerdere berichten de vraag waarom waarderingen laag (of zelfs uit-)blijven. Ben sluitend (?) onderzoek begonnen, luistertest Come On Die Young.
Werk veel met jongeren: Mogwai ? "Slome muziek!"
Partner: "Depressieve handel en lijkt op elkaar. En op die plotselinge geluidswal zit ik nog minder te wachten." Kinderen: "Ze zingen niet eens."
Hola ! Geen medelijden met me krijgen svp. Dit was slechts een lichte uitleg.
Mogwai moesten we maar koesteren als ons eigen kleinood van sombere schoonheid, en machtige geluidserupties, al is het laatste bij deze CD minder aanwezig dat bv. bij Happy Songs for Happy People.

avatar van Fianosther
Ik probeer de schoonheid van deze cd te ontdekken, maar eigenlijk vind ik ex-cowboy tot nu toe alleen echt leuk. Ik ben zo'n jong die zegt: het is te flauwe muziek. Maar ik geef het nog wel een aantal kansen ik ga nog niet stemmen.

avatar van IMPULS
Succes ! Hou ons op de hoogte !

IMPULS schreef:
Werk veel met jongeren: Mogwai ? "Slome muziek!"
Hola ! Geen medelijden met me krijgen svp. Dit was slechts een lichte uitleg.

ik ben ook een jongere en Come On Die Young is één van de beste platen van mijn cd-collectie.

avatar van IMPULS
Prettig erachter te komen dat Mogwai wel degelijk ook onder jongere muziekliefhebbers bekend is.

Ik denk dat mogwai typerend is voor jongeren, daar de muziek zeer sterk gevoelig is en je echt in je greep heeft. Zo is het vaak met jongeren, ze voelen de pijn zeer diep, omdat ze diep verdriet nog moeilijk kunnen incasseren. Mogwai kan beschrijven hoe ze eigenlijk zijn: grillig, dynamisch en gevoelig. Ik had hetzelfde met The Cure, wat ik ook een groep voor jongeren vind. Het blijven wel twee schitterende groepen, ook nu nog.

avatar van HammerHead
Dumballover schreef:

Ik dacht even dat er hier een oude wijze man aan het woord was, blijk je nog maar 19 te zijn.

Ben het overigens niet met je stelling eens, dat terzijde.

Ik kan het mij nog perfect voor de geest halen vandaar:)

Ik wil hier nu ook niet jongeren over dezelfde kam scheren, maar dat is toch de algemene conclusie die men eruit kan halen: depressieve groepen werken aanstekelijk bij jongeren. Dat was indertijd het Amerikaanse cliché met Smashing Pumpkins

Ik had niet verwacht dat ik deze cd vanaf de eerste luisterbeurt al zo goed zou vinden. Ik was meteen verkocht.
Met momenten doet het me denken aan Sigur Ros, met die lange uitgesponnen 'zweefnummers' die naar het einde toe uitbarsten in een geweldige climax.

4 +

avatar van orbit
Dumballover schreef:

Niet verwonderlijk ook dat The Cure één van de grootste inspiratiebronnen vormt voor Mogwai e.d.
Ik trek alleen de scheidslijn bij wanneer de muziek verandert van dynamisch, hard en gevoelig in oeverloos gezeur.. Sommige van die latere bands weten helaas niet helemaal waar die scheidslijn ligt

Parabola
Geweldig album. Hun rustigste, maar zeker niet minder daarom. Heerlijk dromerige, melancholische songstructuren die me blijven boeien. Cody is een pracht nummer!

avatar van KampF
*Gaap*

Wat een saai album. Er zijn genoeg "B" post rock bands die dit moeiteloos na kunnen produceren. Als "A" post-rock band maakt mogwai hier toch echt gaap liedjes, geen slaapliedjes, als dit nog ergens goed voor zou kunnen zijn. Van Mogwai verwacht ik meer. Young Team & HPFHP zijn heel wat beter.

avatar van The Scientist
Reken deze ook altijd bij de goede mogwai-platen hoor, hij is welanders dan de anderen, maar zeker nummers als Christmas Steps en Waltz for Aidan zeker niet minder

avatar van BlueVelvet
Nou KampF!
Ik vind dit, na het fenomenale Young Team, het beste album van deze Schotten. Het prachtige Cody, het zware Kappa, en het stoere Christmas Steps maken dit een prachtige plaat.
Dit zie ik B-postrock bands nog niet zo snel nadoen.

avatar van Amicus
Soms is er muziek die je meteen raakt...
Soms is er muziek die daar wat langer over doet.

Mogwai is qua muziek echt een band die er wat langer over doet om mij echt te raken, dit album heeft me getroffen als een komeet.

Wel laat ik bij het begin beginnen,

Ik was semi bekend met Young Team wat ik erg graag luister maar nooit Qua geheel erg super zou vinden.

Vrienden adviseerden mij om dit album links te laten liggen omdat het nooit de sfeer van Young Team zou halen...

Maar nu hebben mijn vrienden eens ongelijk, laat ik mijn verhaal eens beginnen bij het begin....

-Het begin-

Na een lange dag werken hing ik mijn hangmat op en begon dus met dit album,

Met eenCola Light in mijn hand en een Marlboro Light in mijn mond hoorde ik opeens deze sublieme tekst...

II don't know Johnny Rotten but I'm sure... I'm sure he puts as much blood and sweat into what he does as Sigmund Freud did.....

Kippevel BRRRRR, wat overdonderde dit mij,

Die vergelijking tussen low en high cultere in een extreme uitgemeten klopt als bus...

Qua intensifiteit hebben deze totaal verschilende persoonlijkheden
zich ieder op hun terrein bewezen.

Maar goed, ik dwaal af,

Het nummer Helps both ways.........

Voor mij is dit (sentimenteel) het beste nummer van het album....

Dit numer gaat over over American Football (Rugby voor de leken),......

Mijn vader was altijd een groot NFL fan en zou mij de liefde voor het spelletje bijbrengen, ...... helaas nooit van gekomen.

Het nummer Helps Both Ways klinkt dan weer zo erg rustig met daarna bijna geruislos Year 2000

Voor mij begint het album nu pas echt te lopen,

Kappa wat klinkt dit gevoelig maar toch zo...... bekend ?

Zoals Frodo op een gegeven moment het landschap Mordor voor zich kreeg.....

Kregen wij

- May Nothing But Happiness.

- Ex Cowboy

- Chocky

- Christmas Steps

Een gevoel van, Euforie en Dysformie.

Monumentaal in het genre,

Eigelijk zou ik mijn top 10 eens ernstig te grazen moeten nemen.

wcs
Hoe graag ik het ook zou proberen, de schoonheid van deze muziek valt gewoonweg niet onder woorden te brengen.
Beter dat ik dus voorlopig zwijg en mijn stem laat spreken: 5*

wcs
Hoe onmogelijk het me ook lijkt om deze muziek te beschrijven, ik ga er me toch maar eens aan wagen. Tenslotte verdient dit album ook wel beter dan zo’n kort berichtje. Over een top 10 plaat moet toch wel wat te vertellen zijn zeker?
… en toch, toch is het moeilijk om de juiste woorden te vinden om deze muziek een waardige omschrijving toe te kennen. Het is namelijk allemaal zo apart en zoveel eigenwijzer dan een hoop andere muziek . Bij vlagen valt Mogwai wel als zweverig te beschrijven maar het is tegelijk ook weer erg duister ( en bij zweverig denk ik aan Pink Floyd dat van die duisterheid dan weer niks meedraagt) . De opener bijvoorbeeld. De combinatie tussen die speech en de bezwerende gitaarmelodie vind ik werkelijk geniaal en dat grimmige sfeertje dat daarbij opgeroepen wordt, bezorgt me toch altijd weer kippevel.
Bovendien is die speech erg goed en Iggy’s beschrijving over punkrock vind ik ook wel passend bij de muziek van Mogwai. Neem nu dit fragment:

And that music is so powerful that it's quite beyond my control and ah... when I'm in the grips of it I don't feel pleasure and I don't feel pain, either physically or emotionally. Do you understand what I'm talking about? Have you ever felt like that? When you just couldn't feel anything and you didn't want to either. You know? Like that?

Wanneer de boel ontploft in nummers als Ex-cowboy of Christmas Steps overvalt datzelfde gevoel me. De muziek wordt dan zo intens dat ik gewoon bijna verstijf, de emoties die dan opgeroepen worden zijn van een kracht die eigenlijk niet te bevatten valt. Het is alsof ik in een orkaan ben aanbeland en helemaal door elkaar wordt geschud om er aan het eind van dat nummer weer keihard uitgeslingerd te worden. Het is van die muziek die je sloopt maar waardoor je graag gesloopt wordt.
Wat mij betreft dus een meesterwerk en hopelijk ben ik er nu toch een beetje in geslaagd om de juiste woorden voor dit album te vinden

avatar van Ernie

deze versie van christmas steps moet zowat de perfectie benaderen, de explosie is gewoon orgasmisch.

clutch
Had hem eerst op 3.5 staan maar dat moet ik toch eens even bijstellen. Het heeft wat luisterbeurten geduurd voordat ik de intensheid van deze plaat voelde en dat ik het nu eindelijk op waarde kan schatten, maar dan heb je ook echt iets moois. Ik weet nog dat ik dit voor het eerst luisterde en na de eerste 5 tracks de CD heb afgezet, zo saai dat ik het vond. Nu ik heb flink wat keren heb gedraaid merk ik niet eens meer dat bepaalde nummers de 5 minuten passeren. Dit is niet zomaar wat saai geneuzel, maar een rustige plaat die erg intens en prachtig is.

Cody is een van mijn favorieten van dit album, simpel nummer maar wel erg mooi gedaan. Absolute favoriet is zonder twijfel Christmas Steps, die opbouw is echt prachtig gedaan, het hoogtepunt van deze CD wordt ook in dít nummer bereikt naar het einde toe als het steeds harder wordt. Absoluut het mooiste moment van het album voor mij. Ik vind het ook niet gek dat veel mensen dit nummer als favoriet hebben aangevinkt.

Voor dit album een 4.5 en net geen top 10 notering. Happy Songs For Happy People vind ik toch nog een stukje beter en die haalt het dan ook wel. Nu de rest van de Mogwai platen ook eens luisteren.

avatar van Fred Zed
Als Mogwai adept een must have. De link naar het oorspronkelijke interview met de Heer Pop Iggy in Punk Rock staat somewhere op de site van Mogwai. Deze CoDY-cd geraak je nooit beu en steeds weer ontdek je iets nieuws, eigenlijk zou ik gewoon een 5 moeten geven, maar de perfecte plaat bestaat niet, ook op deze mogwai cd staat wel iets minder creatief geneuzel.

avatar van MVW
MVW
Zo, ik weet weer waarom dit album in mijn top10 staat. Net weer even geluisterd en Christmas Steps blijft, zeker op volume, een overrompelend nummer.
Fenomenaal

avatar van Masimo
Ik vond dit album ergens achterin mijn kast uit de stapel CD's 'ooit-gekocht-maar-nooit-goed-beluisterd' en wat heeft 't een goeie indruk op me achtergelaten zeg! Na de eerste paar nummers ben ik al meegenomen door dit mooie album en na afloop heb ik 'm nog maar 'ns opgezet, en nog 'ns, en hij werd eigenlijk steeds beter.

Mogwai, jullie hebben er in ieder geval weer een fan bij