Nigel Kennedy and the Kroke Band - East Meets East (2003)

Verenigd Koninkrijk / Polen
Wereld
Label: EMI

1. Ajde Jano (4:24)

met Natacha Atlas

2. Lullaby for Kamila (3:24)
  3. T 42 (6:11)
  4. Eden (6:06)
  5. Dafino (2:50)
  6. Jovano Jovanka (4:25)
  7. Ederlezi (5:48)
  8. Kazimierz (3:28)
  9. One Voice (4:54)
  10. Tribute to Maria Tanase (3:11)
  11. Time 4 Time (5:21)
  12. Vino (6:04)
  13. Lost in Time (4:22)
  14. Kukush (4:42)
avatar van Sanvean
Vorige week per toeval deze cd herontdekt. Toch wel een leuk album eigenlijk, hoewel niet alle nummers me even goed smaken.

Maar nummers als de geweldige opener Ajde Jano met de altijd prettige Natacha Atlas, Eden, Dafino en Jovano Jovanka zijn heerlijk aanstekelijk, vrolijk makend en enthousiasmerend.
Datzelfde kan ook gezegd worden van het ultiem dansbare Kazimierz, dat heerlijk rustig begint maar langzaamaan verwordt tot een prettig dansbare Klezmer-wervelwind.

Het chaotisch tierende Kukush kan ik persoonlijk ook wel waarderen, al kan ik me goed voorstellen dat dit er voor luisteraars wel wat over is (om het op zijn Vlaams te zeggen) met al zijn chaos op het einde.

Er staan ook wat songs op die me wat minder liggen, zoals de niet zo interessante versie van Ederlezi en het lang voortkabbelende Vino, welke voor mij aanvoelt als een niemendalletje.
Bij Lost in Time krijg ik trouwens een spontaan Vivaldi-gevoel; geen verrassing met Kennedy als violist natuurlijk, maar ik prefereer toch de meer dansbare, vrolijk makende en/of Oosters getinte nummers boven de meer klassiek getinte stukken op dit album.

Beste song voor mij (naast opener Ajde Jano) is toch wel Time 4 Time, met een heerlijke Arabisch aandoende, hypnotiserende feel. Ik ben dan ook wel liefhebber van Arabisch aandoende muziek (bijvoorbeeld Natacha Atlas en songs van Dead Can Dance), dus dit is geen echte verrassing voor mij persoonlijk.

Ik zal ook eens op zoek naar albums van de Poolse band Kroke trouwens. Ben benieuwd!

avatar van Kronos
Het blijft een prachtig album. Hoewel ik het al heb toch maar meegenomen uit de kringloopwinkel voor een euro. Kan ik wel iemand blij mee maken.

avatar van Arjan Hut
Gekocht bij de Aldi, nota bene! Echt wel.

avatar van Kronos
Hier lag de cd al eens bij de kringloop. Ik had 'm al maar toch gekocht toen om iemand in de familie blij mee te maken.