Eels - Useless Trinkets (2008)

Alternatieve titel: B-Sides, Soundtracks, Rarities and Unreleased 1996-2006

Label: Universal

1. Novocaine for the Soul [Live from Hell] (3:18)
  2. Fucker (2:17)
  3. My Beloved Monster [Live from Tennessee] (2:32)
  4. Dog's Life (3:59)
  5. Susan's Apartment (3:29)
  6. Manchester Girl [Live on the BBC] (3:21)
  7. Flower [Live on the BBC] (3:17)
  8. My Beloved Mad Monster Party [Live on the BBC] (2:33)
  9. Animal (2:39)
  10. Stepmother (2:51)
  11. Everything's Gonna Be Cool This Christmas (2:51)
  12. Your Lucky Day in Hell [Michael Simpson Remix] (3:57)
  13. Altar Boy (2:14)
  14. Novocaine for the Soul [Moog Cookbook Remix] (3:10)
  15. If I Was Your Girlfriend [Live] (4:34)
  16. Bad News (2:56)
  17. Funeral Parlor (2:12)
  18. Hospital Food [Live on the BBC] (3:24)
  19. Open the Door [Live on the BBC] (3:04)
  20. Birdgirl on a Cell Phone (3:08)
  21. Vice President Fruitley (2:17)
  22. My Beloved Monstrosity (2:13)
  23. Dark End of the Street [Live] (2:35)
  24. The Cheater's Guide to Your Heart [Live] (2:39)
  25. Useless Trinkets (2:22)
  26. Mr. E's Beautiful Remix (3:54)
  27. Souljacker Part I [Alternate Version] (3:04)
  28. Dog Faced Boy [Alternate Version] (2:54)
  29. Jennifer Eccles (3:20)
  30. Rotten World Blues (2:45)
  31. Can't Help Falling in Love (2:08)
  32. Christmas Is Going to the Dogs (2:58)
  33. Mighty Fine Blues (3:26)
  34. Eyes Down (3:32)
  35. Skywriting (2:07)
  36. Taking a Bath in Rust (2:28)
  37. Estranged Friends (3:21)
  38. Her (2:48)
  39. Waltz of the Naked Clowns (2:47)
  40. I Like Birds [Live] (2:36)
  41. Sad Foot Sign (2:19)
  42. Living Life (2:49)
  43. The Bright Side (3:42)
  44. After the Operation (1:55)
  45. Jelly Dancers (4:38)
  46. I Could Never Take the Place of Your Man [Live at Town Hall] (3:37)
  47. E's Beautiful Blues [Live at Town Hall] (3:04)
  48. I Want to Protect You (3:09)
  49. I Put a Spell on You [Live] (2:21)
  50. Saw a Ufo (4:37)
avatar van Paalhaas
O God, wéér een setje B-sides, rarities en unreleased tracks.

Feeder
Gaan ze Eels uitmelken?

Denk het wel jammer genoeg.

avatar van Bert Wasbeer
Ik mag van mezelf stemmen, nu ik zeker 45 van de 50 tracks ken. Het is inderdaad enigszins uitmelktijd, er komt ook nog een boek naast deze b-kantjes-box en de greatest hits. Maar gelukkig schijnt er ook nieuw materiaal onderweg te zijn. neemt overigens niet weg dat er tussen het restmateriaal van E ook een heleboel boeiends zit . Zelfs op deze box ontbreekt echter nog wel wat, zo mis ik thrashing the cathedral

Ik ga hem denk ook wel eens luisteren.

avatar van Stuzzie
@ Bert Wasbeer:

Ik vind dat je dat niet mag, want je hebt niet ALLES geluisterd. Misschien vind je het na het luisteren wel helemaal niets aan of juist meer dan een 4*.

Onzin dat jij vindt dat je mag stemmen.

avatar van Bert Wasbeer
Que?
Waarom is iets onzin als ik iets vind? Je hoeft toch geen vaardigheidstest af te leggen voordat je reageert op iets dat in wijze een soort van internetpoll is? Ik kan denk ik goed voor mezelf bepalen of ik er een MENING over heb of niet. Wie zegt dat mijn mening ergens op gebaseerd moet zijn?

EVANSHEWSON
Ik frons de wenkbrauwen al; een setje b-sides en left overs, meestal klinken b-sides ook gewoon als b-sides dus niet al te interessant...
Maar aangezien het eels betreft, ben ik wel nieuwsgierig, ga dit zien te beluisteren...

avatar van freddze
Kinderlijk bericht weggehaald

Zo, m'n eerste "ervaring" hier:

Ik stond nogal argwanend tegenover een eels-album met allerlei illustere b-kantjes, live-versies,... maar nieuwsgierig als ik ben heb ik toch de dubbelaar gekocht. Met de positieve ingesteldheid van "wie weet ontdek ik hier nog enkele pareltjes" heb ik de CD's eens in m'n CD speler gestoken, en ik werd werkelijk omvergeblazen! Aan de tracklist meende ik enkele nummers wel te kennen, maar niets is minder waar, werkelijk 95% van de gekende nummers (Novocaine for the soul, My Beloved Monster,...) kwamen verpakt in een alternatieve/live arrangement, die een frisse wind door het eels-landschap doet waaien. Tussen al dit bekende geweld staan er ook prachtige, spijtiggenoeg onbekende nummers, die werkelijk een enorme indruk op me achtergelaten hebben. De versie van "Flower" live op de BBC, met alleen maar een banjo, een tamboerijn & een celeste gaat werkelijk door merg & been, ik zou zelfs durven stellen dat het een betere versie is als het origineel (een vergelijking die opgaat voor wel meer nummers op de plaat). Ook "Animal", louter op piano is een tranentrekker van jewelste (en spijtiggenoeg wel toepasbaar in m'n leven). Ondertussen ben ik al danig onder de indruk van dit meesterwerkje (ik ben nog maar op 1/5e van de totale nummers op de plaat) dat het avondeten koud begint te worden. Ieder nummer is een uitnodiging om om verder te luisteren. Jammer dat de plaat nu pas uitgegeven werd, en niet begin december, want "Everything's gonna be cool this Christmas" is een stevig rockende remedie tegen al die kleffe "jingle-bells"-melodietjes van de Kerstperiode (Baby Jesus, BORN TO ROCK!!!). Na dit nummer gaat het voort, over een grappige versie van "Novocaine..." (Moog Cookbook Remix) naar een volgend mooi nummer, "Bad News". Zelden wist een nummer me zo te raken als dit... Als dit je onberoerd laat, ben je gewoon een totaal ongevoelig mens... Na dit nummer keer op keer beluisterd te hebben, blijft de tekst je bij de keel grijpen. Omdat het leven toch voort moet, neem ik afscheid van dit nummer, en glij ik voort in de WWE (de Wondere Wereld van Everett) om dan aan te komen bij een volgend hoogtepuntje, nl: "Birdgirl on a Cell Phone", een opvallend vrolijk Mellotron-melodietje, die je zo in een zwoele zomerdag doet wanen. Een vrolijke afwisseling, vooral als je nog aan het bekomen bent van "Animal" of "Bad News". Ook hier geld het spreekwoord "Mooie liedjes duren nooit lang", en we komen weer terecht in het ietwat meer deprimerende tekstenvat van E. De live-versie van "Dark End of the Street " (met duidelijk een knipoog naar de versie van The Commitments) is zo mooi, dat ik hier de CD-speler op repeat heb gezet. De live-versie van "Cheaters Guide to your Heart" is ook enorm beklijvend, maar de strijkers mollen het nummer een beetje vind ik. Als afsluiter van de CD1 vinden we het titelnummer "Useless Trinkets", een waardige afsluiter van de 1e CD, die me uitnodigt om de 2e te verkennen. De tweede CD opent met een aparte versie van "Mr. E's Beautful Blues", een pak rauwer dan de albumversie, met een slide-gitaar, pompende drumlijn... Het slaat aan, en de toon is blijkbaar gezet voor een ietwat meer opgewekte CD als de eerste. Een beetje verder vinden we een erg geslaagde cover van The Hollies, nl "Jennifer Eccles", met een E. die met zoveel hartstocht om een verloren liefde zingt, een eerste kippenvelmomentje op de CD2. Na "Rotten World Blues" komen we bij een magistrale cover van Elvis' "Can't help falling in love", E, louter met piano, en meer moet dat eigenlijk niet zijn. Hierna komen "Christmas is going to the dogs", met een zeer grappige tekst over hoe een hond kerstmis zou vieren, ook weer in een rockversie, een remedie tegen al die djingehell-meuk van de kerstperiode. Na al deze vrolijkheid werd ik teruggekatapulteerd in de deprimerende krochten van het menselijk bestaan door "Skywriting", een kort & eenvoudig liedje dat een enorme impact op me heeft. We blijven in de sombere sector met "Taking a Bath in Rust", "Her", "Estranged Friends" & "Waltz of the Naked Clowns". Verder een minder geslaagde liveversie van "I like birds", die een beetje verloren gaat een een zware gitarenbrij en geschreeuwde lyrics, om dan bij "Sad Foot Sign" uit te komen, of "hoe maak ik een liedje over een bord bij een ziekenhuis", ook een klein meesterwerkje van E. Na het al gekende "Living Life" & "The Bright Side" komen we bij het 2e mooiste liedje van de plaat, nl: "After the Operation", over de revalidatie van E. na een operatie. Mooie tekst, een akoestische gitaar en een Hammond, meer heeft een sterk nummer niet nodig om er te staan. Vervolgens is het einde van de CD reeds in zicht, na een Oosters getinte "Jelly Dancers" komt men uit bij 2 !!TWEE!! "nieuwe" nummers die noch op de CD als DVD van "Eels with Strings: Live @ Town Hall" (een CD/DVD die je trouwens al lang gekocht zou moeten hebben, op youtube staan smaakmakertjes), nl een geslaagde cover van Prince "I could never take the place of your man", en een instrumentale (en met The Chet als southern rockin' guitar hero) versie van "Mr E.'s Beautiful Blues", die spontaan een glimlach op je gelaat toveren. Na het prachtige "I want to protect you", en een iets mindere versie van "I put a spell on you", is het laatste liedje aangebroken, en tevens het (voor mij toch) prachtigste van heel de plaat, het magistrale "Saw a UFO", een meesterlijk nummer, een zeer sterke tekst, op een op The Beach Boys geënte melodie (je krijgt de waan dat Brian Wilson plots komt meespelen)... Ook dit nummer blijft op repeat staan...

Conclusie (voor de mensen die in de helft reeds afgehaakt hebben):

Laat je niet leiden door vooroordelen van "de helft ken ik al", "bah, B-sides", "Ze zijn eels aan het uitmelken"... De nieuwe nummers alleen al zijn een reden om de CD te kopen, laat staan de aparte/live versies van gekende hits... Objectief gezien geef ik deze CD een 4.75/5.

Leuke extra's zijn het boekje, met kanttekeningen van E. zelf bij de nummers, met leuke anekdotes, foto's van het eels-fotoalbum, schetsen,... De begeleidende DVD met 6 livenummers op het Loolapalooza-festival had er niet bijgemoeten, het is een beetje een overkill, vandaar de 0.25 punt die eraf gaat.

Rest mij nog 1 ding te zeggen: "Gaat heen, en koop deze CD, je zult er geen spijt van hebben!!!"

avatar van marcel2
Je hebt er wel de tijd voor genomen William!
Ik kan me wel vinden in je mening. Er zijn weinig groepen die 50 nummers met "restmateriaal" kunnen vullen van deze kwaliteit. DVDeetje is wel aan de korte kant.

EVANSHEWSON
Toch maar meegenomen daarnet, ach ik had het qua aankopen al een tijdje heel rustig aan gedaan. Nam ook de reguliere verzamelaar mee, ik kom na uitgebreide beluistering wel eens met een meninkje hierover, alright ?

avatar van The Scientist
Die live-versie van Mr. E's Beautiful Blues is echt prachtig.. ken de hem al van de live-dvd van het Live at Town Hall concert.. echt heel vrolijk

EVANSHEWSON
William Sanders, wàt een betoog; Ik hou het korter; hier staan aardig wat grandioze songs op, jawel!

****

avatar van kluif
lekker veel eels... en verrassende versies van bekende nummers
volgende week heen!

Geweldige b-sides verzamelaar. Gewoon niks meer over te zeggen

Gewoon EELS, dus kwaliteit, diversiteit, afwisselend, krankzinnig klasse, genialiteit alles tezamen op de Useless Trinkets. Je hoeft niet een EEls fan om dit mooi te vinden. Dit is Groots!!! Uniek!!!!

Ad Brouwers schreef:
Tijden niet meer afgespeeld, maar zo lang laat ik dat niet meer gebeuren. Dus ik dacht laat ik mezelf eens quoten. En al die kwalificaties gelden nog steeds. Uniek hoor!!!

Voor hoe goed Useless Trinkets is, verwijs ik naar 't waanzinnig goed geschreven stuk door William Sanders op 25 januari 2008. Klopt van A tot Z. EELS is gewoon Fantastischhhhh!!!!!!!!!!!!!

avatar van CWTAB
leuke box om te hebben, veel een beetje raar van de bonus dvd met een paar live nummers (volledig concert would be nicer)

net aangeschaft voor 10€

yeah

Hele fijne verzamelaar! Useless Trinkets is een prachtig nummer.

avatar van NovaQ
Eels heeft met deze uitgave eindelijk gedaan waar ik lang op gehoopt heb; alle b-kantjes en dergelijke, waar ik altijd het internet voor af moest speuren zijn nu gewoon bij elkaar op schijf gezet.
Zoals we van E mogen verwachten staan er een flink aantal juweeltjes op, zoals het prachige "Manchester Girl" en de prachtige coverversie van "Livin' Life"

Mooie release, ik wist niet dat deze bestond.

Wat het met uitmelken te maken heeft ontgaat me een beetje: als je deze koopt heb je in 1 keer *alle* b-sides e.d. compleet. Is toch een stuk makkelijker dan alle singles los verzamelen...

avatar van freakey
herman schreef:
Mooie release, ik wist niet dat deze bestond.

Precies wat ik ook dacht na het lezen van alle bovenstaande berichten Herman, de box is werkelijk prachtig uitgevoerd ook (boekje met 75 pagina's!!), en is vlgens mij behoorlijk kompleet, lekker helemaal (over)vol geplempt met opnamens waar de ware Eels liefhebber wel degelijk op zit te wachten.

Als het er in deze vorm niet was zou ik het zelf hebben samengesteld, CD-singles draaien is ook zowat...

avatar van Ducoz
Hey, dit ziet er interessant uit!

Ik zie het eigenlijk nooit bij de winkels, is het nog een beetje te koop?

avatar van freakey
Ducoz schreef:
Hey, dit ziet er interessant uit!

Ik zie het eigenlijk nooit bij de winkels, is het nog een beetje te koop?

hier te bestellen:

Eels: Official Band Website - gomerch.com

avatar van Maestro B
Eindelijk in handen, bedankt bieb!
Wat een heerlijk ontdek-plaatje is dit!
Hier staat zoveel lekkers op:
Fucker, Manchester Girl, Flower (knappe versie), Bad News, The Dark End Of The Street, Useless Trinkets, Can't Help Falling In Love, After The Operation, Saw A U.F.O, ...
Topplaat!
Ja, noem me maar een Eels-likker!

avatar van rolandobabel
Manchester girl, kunnen nummers mooier klinken? dit zou een klassieker moeten zijn, die iedereen kent, maar je weet hoe die dingen gaan....