Curt Boetcher - There's an Innocent Face (1973)

Label: Elektra

1. I Love You More Each Day (2:40)
  2. Such a Lady (2:05)
  3. She'll Stay with You (2:22)
  4. Love You Yes I Do (3:17)
  5. Without Her (1:23)
  6. Bobby California (4:40)
  7. The Choice Is Yours (2:09)
  8. Malachi Star (2:50)
  9. Lay Down (3:24)
  10. I've Been Wrong (3:38)
  11. Wufferton Frog (4:09)
avatar van Droombolus
Als producer van de eerste hits en de 1e LP van The Association groeiden de bomen voor Curt Boettcher tot in de hemel midden jaren 60. Daar kwam bij het stranden van zijn Millennium projekt in 68 abrupt een einde aan en het duurde dan ook 5 jaar voordat hij weer uit de schaduwen trad met There's An Innocent Face. Het zou het enige solo album van Curt blijken dat tijdens zijn leven uitgebracht werd en het is veel meer een sober liedjes album dan de lite psych platen die hij met zijn 60s studio-bands, Sagittarius en Millennium, maakte.

Zoals we van hem verwachten mogen zijn de zang en produktie prima verzorgt, The Choice Is Yours had bij voorbeeld zo op 10cc's Original Soundtrack album kunnen staan. Ik ben fan, dus voordat ik in superlatieven uit ga barsten ..........

avatar van Poles Apart
Wat is het openingsnummer ("I Love You More Each Day") toch een juweeltje!

Betere pop nummers worden (of zijn) niet (meer) gemaakt. Ik kan dat gerust een uur lang op repeat zetten zonder me eraan te storen. Bar slechte disco remixen die hij eind jaren '70 zou maken voor andere bands samen met vriend Bruce Johnston zijn hem dan ook in één klap vergeven.

Dat het hoge niveau van "I Love You More Each Day" op de rest van het album logischerwijs niet meer gehaald wordt, mag de pret niet drukken. De toon is gezet. "She's A Lady" is bijvoorbeeld ook een alleraardigst miniatuurtje zoals (bijna) alleen Boettcher die kon voortbrengen en slecht of teleurstellend wordt het nergens verder.

Zoals Curt was er maar één, hoe vaak hij z'n achternaam ook veranderde.

avatar van kort0235
Verrassend goed Album van de Meester-producer.
Dat hij ook goed kan zingen bewees hij al op de albums Begin (The Millennium) en Present Tense (Sagittarius).
Op dit album staan een paar juweeltjes: I love you more each day, She'll stay with you, The choice is yours, Such a lady.
Bobby California vind ik een minpunt, echt een slecht nummer, jammer dat deze track erop staat.
Wufferton Frog is een leuk kikkerliedje met kinderkoor. Zou Paul McCartney dit idee gejat hebben (wat ik eigenlijk niet kan geloven) voor zijn nummer We all stand together??

avatar van kort0235
Gisteren deze plaat in zeer goede staat opgepikt bij Waaghals Nijmegen, de originele produktie uit de Verenigde Staten op Elektra Records uit 1973.
Hij kostte wel iets meer (bijna 15 euro) maar dan heb ik toch een bijzondere LP in mijn bezit.
Het hoesontwerp vind ik persoonlijk niet geweldig!

avatar van Droombolus
En dan te denken dat ik voor m'n eerste eigen exemplaar 3.95 Olderwetsche Hollandsche Florijnen neer moest tellen .........

avatar van kort0235
Was dat ook de originele USA=uitgave, Droombolus?
Want dan heb je er niet veel voor betaald.

avatar van Droombolus
Yups, uit de cut-out bakken. Het kontrakt voor de plaat werd nog getekend met Jac Holzman maar toen hij uitkwam was Elektra al overgenomen door David Geffen. Die zag er niks in en stelde nauwelijks budget beschikbaar voor promotie zodat de plaat voor geen centimeter verkocht en al snel gedumpt werd.

avatar van Ducoz
Droombolus schreef:

Geffen had destijds geen ruimte voor een breed inzicht he? Volgens mij financierde hij meer op smaak dan op potentie.