Ghostface Killah - The Big Doe Rehab (2007)

Label: Def Jam

1. At the Cabana (Skit) (1:12)

met Rhythm Roots Allstars

2. Toney Sigel Aka the Barrell Brothers (3:01)

met Beanie Sigel en Styles P

3. Yolanda's House (3:12)

met Raekwon en Method Man

4. We Celebrate (4:13)

met Kid Capri

5. Walk Around (3:32)
  6. Yapp City (3:43)

met Trife da God en Sun God

7. White Linen Affair (Toney Awards) (4:07)

met Shawn Wigs

8. Supa GFK (3:38)
  9. Rec Room Therapy (3:13)

met Raekwon en U-God

10. The Prayer (1:23)
  11. I'll Die for You (3:06)
  12. Paisley Darts (5:36)

met Raekwon, Sun God, Trife da God, Method Man en Cappadonna

13. Shakey Dog Starring Lolita (3:09)

met Raekwon

14. ! (0:36)

met Rhythm Roots Allstars

15. Killa Lipstick (3:38)

met Method Man en Masta Killa

16. Slow Down (2:36)

met Chrisette Michele

avatar van Jordy
Bizar productief zeg, deze man, en erg lekker weer. Wel een beetje meer van hetzelfde voor deze fase van Ghostface, maar dan net een tikkeltje minder dan de vorige 2 albums. Krijg hier een beetje het Bulletproof Wallets gevoel bij, wat ook een mindere uiting was van (destijds) de Supreme Clientele fase.

Opvallend overigens hoe goed Meth is op dit album, zoals ook al op 8 Diagrams.

Gekkenhuis
Vreemd dat Ghost hier voor de mainstream producers kiest, terwijl zijn vorige album voornamelijk de gerespecteerde "underground" producers telde. Zijn keuze valt ook uitermate slecht uit. De producties zijn inspiratieloos en saai.

Ghost zelf weet sommige tracks wel naar een hoger niveau te trekken, maar het algemene beeld wat ik van dit album krijg is allesbehalve positief. Ghost is vrij repetief en beperkt zich, ook was dat bij zijn vorige album minder vervelend, vaak tot de standaard lines over "bitches" en de gebruikelijke brag & boast.

2.5*

avatar van MJ_DA_MAN
Nergens slecht, maar ook nergens echt boeiend. Tegenvallertje dus, geef hem een nipte 3*. Yolanda's House vind ik het beste nummer.

avatar van JuRR
Saai album...alleen de eerste 2 album van ghost waren echt goed...daarna ben ik het wel minder gaan vinden..tja zonder RZA beats...

E.Norton
ben nog steds benieuwd ik verwacht er veel van

avatar van Rhythm & Poetry
1,5
Ik ben het album nu aan het beluisteren, toen ik de cover zag had ik er al niet zo'n goed gevoel over, tot nog toe komt dit gevoel aardig uit. We celebrate is tot nog toe het dieptepunt, vreselijk dat geschreeuw. Dadelijk meer. Heb het idee dat ik naar een mixtape aan het luisteren ben met al dat geschreeuw en beats die eerder gebruikt zijn.

avatar van Rhythm & Poetry
1,5
Heb hem nu beluisterd, en hij valt me vies tegen, Beats zijn redelijk, in de rap zit veel agressie die niet op een goede manier gebruikt wordt, veel geschreeuw. Enkele leuke nr's, en vooral Method Man heeft een leuke bijdrage op het album. Het nr van Ox is een regelrecht dieptepunt een overdreve zanger die mij doet denken aan ene borus. Gek genoeg vind ik track 2 met notabene beanie sigel en styles p een van de de leukere tracks. tracks 3,6,12, 15 en 16 zorgen ervoor dat het album af en toe een opleving krijgt. Ik begin met een 2* te geven.

tuktak
mwoh ik vind jullie wel erg kritisch dat mijn 3,5 de hoogste waardering is. zo slecht is het nu ook weer niet.
misschien is het probleem dat het voor ghostface hiphop types niet diep en rauw genoeg en voor 50cent types niet commercieel genoeg is. het vist in geen goede vijver.

avatar van MJ_DA_MAN
Wat een belachelijk (imo) hoge beoordelingen voor dit album trouwens van een aantal sites/bladen: 8 van de 10 sterren van RapReviews.com, 4,5 van de 5 van HipHopDX.com, 8,5 van de 10 van AllHipHop.com en 4 van de 5 namens Rolling Stone (!).

avatar van waxs
Ik hoop dat het "Ghostdoom" project wat beter uitpakt...

Gekkenhuis
MJ_DA_MAN schreef:

Dat viel mij ook al op. Allmusic slaat wel de spijker op de kop.

Tja, je kan ook zeggen dat 2,75 gemiddeld wel erg laag is. Op de amerikaanse variant van deze site staat het album op 3,60 na een stuk of 70 stemmen.

avatar van Chrisseh
Wat is de (link van) Amerikaanse variant van deze site?

eazyfan
Chrisseh schreef:
Wat is de (link van) Amerikaanse variant van deze site?
Rateyourmusic. Al vind ik persoonlijk MusicMeter wel stukken beter.

avatar van Chrisseh
Ah, thx.

avatar van Harco
Zo hey, wat een verrassing. Na de wat negatieve commentaren hier brandde het niet echt in me om Big Doe Rehab te gaan luisteren, maar wat ben ik blij dat ik dat toch nog gedaan heb zo voor het einde van het jaar.

Vijf producties zijn afkomstig van Diddy's productieteam LV en Sean C. Dit is de eerste keer dat ik van ze gehoord heb, en ik ben nu redelijk benieuwd geworden naar de albums van Jay-Z en Nas (laatstgenoemde gaat ook beats bevatten van deze beatbakkers).

Method Man valt vooral erg op hier (ook al op 8 Diagrams). Op beide albums komt hij erg hongerig over, en dit gaat wat beloven voor zijn vijfde soloplaat Crystal Method, die voor 2008 in de planning staat.

Ghostface laat hier wederom horen waarom hij mijn favoriete Wu-rapper is. De laatste jaren is de beste man zeer productief bezig, en ook dit experiment (zo kun je het noemen, want de stijl is toch compleet anders dan die van Fishscale en More Fish) pakt ook weer zeer goed uit, en in al die tijd heb ik de man nog niet een verse ongeïnspireerd horen rappen.

De derde 4* plaat van 2007 naast Jesus Price en het laatste album van UGK. Ghostface, hulde!

|Joël|
Ja wel leuk album dit. Ondanks dat de productie van The Hitmen niet altijd even spannend is weten Ghostface en co het steeds interessant te houden. De rap is van hoog niveau met veel Wu-Tang en Theodore Unit features en er zitten ook nog een aantal mooie producties tussen zoals Yolanda's House en Walk Around. De lengte van dit album vind ik ook precies goed 50 minuten is genoeg, anders gaat het vervelen.

avatar van Reijersen
Toch ietwat tegenvallend album van Ghostface na de Fish-albums. De raps zijn nog steeds ijzersterk, maar vooral de producties kunnen me niet zo pakken. Over het geheel vind ik het niet super, een paar nummers los zal ik zeker nog blijven luisteren.

3 sterren.

Mezelf
Producties zijn wel heel anders dan die 2 Fish albums, dat klopt. Het moet je liggen of je kan er niks mee...

Ik heb eerst 8 Diagrams en daarna The Big Doe Rehab geluisterd om een vergelijking te kunnen maken. Beide waren niet super maar dan vond ik Ghost z'n album toch een stukje beter klinken alleen jammer dat z'n laatste albums ongeveer dezelfde sound hebben. Ghostface is een heel dope MC die op dit album weer hard komt. Yolanda's House is een van de betere nummers van 2007 en met z'n beatkeuze zit het bijna altijd wel goed.

Middelmatige plaat met Walk Around als één van de weinige uitschieters

avatar van KILLERBEE99
Leuk album van Ghostface!

Overdreven lage score. het is msischien geen supreme clientele, maar het is ook geen 2,95.. Minimaal een 3-3.5/5