Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975)

Ethiopië
Wereld / Jazz
Label: Buda

1. Sidetegnash Negn / Samiraye (5:33)
  2. Indenesh Gedaow (3:46)
  3. Bemin Sebeb Litlash (4:34)
  4. Abay Mado / Imbwa Belew (6:58)
  5. Atawurulign Lela (3:58)
  6. Ohoho Gedama (4:45)
  7. Ere Mela Mela / Meche Neu (8:03)
  8. Fetsum Dink Lij Nesh (4:32)
  9. Belomy Bena * (3:57)
  10. Asheweyna * (4:35)
avatar van Oldfart
Hoewel met deze hoes mij onbekend, is dit nog een topper uit het enorm brede muziek aanbod van het Afrikaanse Continent.

Arabische invloeden vermengen zich op een soms behoorlijk freaky manier met jazz en rock en funk.
Niet voor oortjes die gladde muziek gewend zijn, dit is bij tijd en wijle aardig 'onorthodox' .
Liefhebbers van bijvoorbeeld Davis's "Bitches Brew " zullen hier wel wat mee kunnen denk ik.
Mahmoud Ahmed is een grootheid in Ethiopië, met een stem die het midden houdt tussen Otis Redding en zo'n meneer die vanaf een minaret tot gebed oproept.
Dit jaar , inmiddels in de zeventig, zong hij nog op het Dunya festival.

Even wennen, maar erg lekker.

avatar van dix
dix
is dit wel de originele hoes ? ik ken vooral de crammed disc uitvoering met dat bizonder smaakvolle turqoise. Later is de plaat gerereleased in de ethiopiques-serie, met ander artwork.

avatar van Oldfart
Weet niet wat de originele hoes is, ik heb die smaakvolle variant die jij beschrijft.
Geweldige muziek nog steeds.

buizen
Fantastische muziek!