Cult of Luna - The Beyond (2003)

Zweden
Label: Earache

1. Inside Fort Meade (0:44)
  2. Receiver (8:09)
  7. Leash (7:49)
  8. Clones (2:20)
  9. Deliverance (8:48)
  10. Further (11:23)
Ontzettend goed album. Loodzwaar slepende metal. Denk Neurosis, Isis.

Heb overlaatst "the watchtower" gehoord, nog nooit (of toch bijna) een refrein gehoord dat zo aangrijpend is, met dat rare melodietje dat de keyboards spelen, en de zanger die erover brult alsof zijn leven er vanaf hangt. Prachtig gewoon.

Parabola
Sterk album, die ik een tikkeltje beter vind dan het debuut. Uitgebalanceerde songstructuren, gitaargeweld, rustige soundscapes. Het schitterende "Circle" begint rustig en wordt langzaamaan opgebouwd tot die muur van geweld, om vervolgens weer rustig te eindigen. "Leash" hakt er meteen in en houdt je beklemmend vast tot het abrupte einde. Het uitgesponnen "Further" is een prachtige afsluiter van dit album. 4*

Parabola schreef:

avatar van Twilight
Wow dit is eigenlijk de eerste band die dit soort metal maakt die ik erg begin te waarderen! Vooral dit album vind ik erg gaaf. Met Genesis en The Watchtower als mijn favorieten op het moment.
Het boeide me eigenlijk al vanaf de eerste luisterbeurt.
Ja dit is erg gaaf en ik denk dat ik dit nog wel een tijdje zal blijven luisteren. 4*

avatar van andnino
The Beyond roept bij mij een vergelijking op met een tergend traag voortslepende olietanker. Wat een geweldige sfeer hangt er op dit album zeg! Als Cult of Luna fan moet ik zeggen dat ik deze nog nauwelijks geluisterd heb. Ik begin met een 4*.

avatar van james_cameron
Ik ben het wat oudere werk van de band aan het ontdekken en dat is wat dit album betreft zeker geen straf. Heerlijk log voortstuwende, dreigend klinkende metal met lang uitgesponnen, haast hypnotiserende tracks. Door de lengte van de afzonderlijke tracks en het album als geheel is het soms wat lastig de aandacht erbij te houden, vooral wanneer het tempo nog verder omlaag gaat, maar al met al behoorlijk indrukwekkend.