Khanate - Things Viral (2003)

Label: Southern Lord

1. Commuted (19:13)
  2. Fields (19:51)
  3. Dead (9:28)
  4. Too Close Enough to Touch (11:11)
avatar van Edwynn
Compleet gestoord, ziek, luguber en verontrustend. Dat zijn de gevoelens die door mij heen gaan bij het beluisteren van deze vier tergend, trage tracks die dit album rijk is.
Iets minder dan het debuut maar desalniettemin erg briljant.

avatar van mayhemblik
De laatste keer dat ik bang was bij muziek was bij ''Buried alive'' van Venom, ik was toen een jaar of 15, ik heb nu de respectabele leeftijd van 666 bereikt en zie daar, ik was weer eens bang en schrok me afentoe een spreekwoordelijk hoedje.
Kippevel en zelfs traantjes, werkelijk prachtig!!

avatar van essence
Phoe, Khanate is écht wel straf spul.
Zo dwingend in zijn 'minimalisme'. Pure brute kracht. Uitgespogen.
Je kan er niet om heen. Wow.

avatar van Edwynn
Het ultrakorte Dead zuigt je helemaal op in de in ontbinding zijnde ingewanden van het meest gestoorde gedeelte van je ziel.
Vooral Dubin steelt de show met zijn akelige gekerm en gefluister.

i was...
visible, awful, but not seen

avatar van AOVV
Het ultrakorte 'Dead'? Het nummer duurt toch bijna 10 minuten?

Nou ja, ten opzichte van de andere nummers misschien. Enfin, het debuut heeft zijn duistere gal al mogen spuien ten huize AOVV, en dat beviel me wel. Daarom ga ik ook de opvolger beluisteren!

AOVV schreef:
Het ultrakorte 'Dead'? Het nummer duurt toch bijna 10 minuten?

Jup, maar:

Nou ja, ten opzichte van de andere nummers misschien.

En het nummer is voorbij voor je er erg in hebt. Mij met een vieze smaak in de mond achterlatend.

And I love it!

Over het algemeen is de structuur van de nummers op Things Viral nog een tikkie minder grijpbaar dan die van het debuut.
Dat is althans hoe ik het ervoer. Things Viral kostte me meer moeite om 'onder de knie' te krijgen.

De horror en de waanzin voert nog evenzeer de boventoon. Er is geen film of boek waar ik me zo ongemakkelijk bij voel dan bij de muziek van Khanate.

Tips zijn welkom overigens.

avatar van essence
Probeer deze eens Edwynn.
Ook niet echt een plaatje om je gemakkelijk bij te voelen.

avatar van Edwynn
Ziet er interessant uit, essence. Eens kijken of ik daar ergens wat van kan luisteren.

avatar van Don Cappuccino
Commuted, wow! Ik werd er heel ongemakkelijk van maar toch blijf je door luisteren. Het kruipt echt op een onmenselijk laag tempo maar het blijft echt extreem spannend. Vooral de zang is echt ziek en die uitbarsting zorgde er echt voor dat ik bijna uit mijn stoel sprong. Dit is iets waar ik echt per nummer voor moet gaan zitten, een heel album vind ik echt iets te intens.

Ik ga er dadelijk weer eens voor zitten. Alleen Commuted.

avatar van Edwynn
Dead. Probeer Dead eens. You're gonna love that one!

avatar van Don Cappuccino
Ik zal Dead ook eens beluisteren. Commuted en Dead vandaag.

avatar van Don Cappuccino
Dadelijk de tanden maar eens gaan poetsen want ik heb inderdaad een erg vieze smaak in mijn mond na het beluisteren van Dead. Hoe raar het misschien ook klinkt, ik vind de stiltes zo´n beetje spannender dan de uitbarstingen. Die zorgen ervoor dat ik met een extreem onderbuikgevoel zit te luisteren.

Het lijkt erop dat drone doom een genre is waar ik me verder in moet gaan verdiepen. Nummers (of eerder pikzwarte dirges) van 20 minuten gaan eigenlijk best snel voorbij. Ik zou niet graag de drummer van Khanate willen zijn. Of juist wel, gewoon niks doen en iedereen laten wachten.

Brooklyn Dodger
Pikzwarter wordt het niet en gelukkig maar. Prachtig stuk depressiefheid in doom vorm, jammer dat khanate werdt opgeheven en we toen het parodie achtige sun 0))) kregen...

avatar van HammerHead
Sunn bestond al voor Khanate en parodie achtig is natuurlijk onzin, een parodie op wat dan?

Niet te vergelijken ook.

avatar van HammerHead
't Is allebei vrij duister en de nummers duren lang, daar houdt het wel zo'n beetje op...

Brooklyn Dodger
HammerHead schreef:

Sunn bestond voor Khanate dat klopt, mijn fout. Sun o)) vindt ik zelf veels te theaterig(parodie was een slecht woord).

Het probleem dat ik met sun o)) heb zijn vooral de nogal irritante image(monik-kappen, het volpompen met rook van zalen) en ik ben totaal geen Attila fan ook al doet hij niet op alle platen mee. Ik vindt de platen zelf ook niet bizar boeiend ik mis de 'argressie' van Khanate.

avatar van mayhemblik
Goeie hemel Khanate, wat een godsgruwelijke wereld muziek!
Wat moet ik hierna nou draaien, ik weet het nog niet.
Kolere WAT EEN MUZIEK!!!!!!