Stafrænn Hákon - Gummi (2007)

IJsland

6. Kvef (10:09)
  7. Þurr Þurr (4:49)
  8. Glussi (4:58)
  9. Veggur (9:02)
  10. Harmonic Song * (7:59)
  11. Ljós * (5:20)
  12. Film Song * (8:47)
totale tijdsduur: 1:03:45 (1:25:51)
Het klinkt natuurlijk vreselijk voor de hand liggend, maar ook dit album is weer zo lekker typisch IJslands (voor wat dat dan ook moge zijn natuurlijk).
In dit geval knisperende electronica (múm) en wat epische Sigur Rós-rock. Ho, gevaarlijke opmerking: het is juist wat minder episch dan genoemde band en misschien voor velen juist wel zo fijn. Zelf ben ik wel dol op een beetje drama hier en daar en misschien is dat ook wel een reden dat ik dit album best prettig vind maar lang niet zo betoverend als b.v. de door mij aangehaalde Sigur Rós. Eigenlijk is het natuurlijk ook erg flauw om bij alles wat uit IJsland komt deze band (of Björk) erbij te halen, het staat immers uitstekend op zichzelf.
Opvallend vind ik de heldere produktie: het klinkt erg fris allemaal en de nummers zelf zitten goed in elkaar zowel qua compositie als instrumentatie.
Misschien dat het gewoon nog wat meer tijd nodig heeft om verder te rijpen, want betoverend is het zeker wel (alleen een wat minder overweldigende betovering). Wie weet als dat gaat gebeuren dat er dan nog wel een herwaardering kan gaan plaatsvinden in de vorm van een extra halfje erbij en die kans is zeer groot kan ik wel zeggen.

avatar van Yak
Yak
Probeer eens dit album van Stafrænn, echt godsgruwelijk mooi. Gummi vond ik ook een stukje minder.

avatar van unmudded lake
Dat album is idd godsgruwelijk mooi met vooral het openingsnummer als m'n favoriete track van Stafraenn , met op de tweede plaats dan kvos ( op ventill/poki ). Ik moet zeggen dat ik dit meer waardeer dan Sigur Rós van wie ik minder en minder fan ben beginnen worden. Wel een uitstekend alternatief , gelijkwaardig maar geen kat die dit beluistert.

avatar van alpeko
unmudded lake schreef:

Heb deze blind, in deze context doof, aangeschaft en daarmee mijn collectie IJslandse muziek verder uitgebreid. Múm, Amiina. Arnalds, Jóhannsson, Hildur Guðnadóttir, Sigur Rós, Stafrænn Hákon... het heeft allemaal iets eigens maar je kunt er ook een leuk boeket van samenstellen. Ze verdragen elkaar.

Beter dan Sigur Rós durf ik het niet te noemen. Het is anders. Niet vergelijkbaar. Hákon is minder kil en maakt zo te horen meer gebruik van elektronische invloeden zonder in de speeldoosjessound van Amiina en Múm te vervallen. Hij zet strijkers in zonder in de zware klassieke ondertoon van Jóhannsson, Hildur Guðnadóttir en Arnalds te vervallen.

Stafrænn Hákon is net als Sigur Rós is het verbindingstuk tussen die speeldoosjessound en tussen de serene strijkers. Stafrænn Hákon is een tikkeltje expirimenteler dan Sigur Rós, als je het mij vraagt. Daarom misschien een goede reden om met smart op het album van Riceboys Sleeps te wachten, een kunstzinnig project van Sigur Rós' Jonsí en zijn partner.

Ik wilde dit album met 3.5 waarderen maar zag dat het gemiddelde meteen met 0,1 punt dalen. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben, meteen verhoogd naar 4.0