Acda en de Munnik - Groeten Uit Maaiveld (2002)

Label: S.M.A.R.T.

1. Groeten Uit Maaiveld (4:02)
  2. Zo Is het Goed (3:20)
  3. Ren Lenny, Ren (3:53)
  4. Hoogmoed en de Val (4:36)
  5. Tijd (Zonder Titel) (3:43)
  6. Welkom Terug (2:17)
  7. Het Woord Is Aan (4:24)
  8. Ik Hou van Jou (3:07)
  9. Ik Was Vergeten (3:37)
  10. Mis Ik Mij (3:10)
  11. Slaapliedje (4:16)
  12. Heel Soms (3:57)
Travisaholic!
Waarom heeft deze zo'n lage notering??

Omdat dit verreweg het minste album is van de beide heren.

Art
Hobbes schreef:

Omdat dit verreweg het minste album is van de beide heren.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben benieuwd of ze nog een album kunnen maken dat in de buurt komt van hun eerste 2 cd's. Het overtreffen dat is haast ondenkbaar maar als ze maar enigzins in de buurt kunnen komen van hun oude niveau dan ben ik al dik tevreden. En dit album heeft mij daarin teleurgesteld. Een kleine 3 sterren

Mij ook. Ik hoor ze het liefst zoals ze in het theater staan. Een gitaar, een Piano en twee stemmen.

Dit is mij veel te pop-achtig.

Travisaholic!
Van mij mocht het oudere werk juist wat muzikaal voller zijn.. Daarom vind ik dit juist een goed/beter album.

Dan ben jij new-school AedM fan

Travisaholic!
Nou, een fan wil ik mezelf niet noemen. Ik vond het vorige ook zeker leuk, maar ik vond veel nummers vaak iets te kaal.

Ik ben het eigenlijk wel met Travisaholic! eens. Hoewel ik de eerste albums ook helemaal top vind, is met name de laatste heel erg verbeterd in muzikaal opzicht. De teksten zijn gewoon erg goed gebleven.
Met name 'Het Woord Is Aan' (waarom staat hierboven eigenlijk 'Het Woord Is Aan Jou'?) 'Slaapliedje', 'Zo Is Het Goed' en 'Welkom Terug' vind ik bij de betere nummers van de heren horen.

Beste Vasquesz, als jij zo'n gruwelijke hekel hebt aan Acda en de Munnik, wat ik nog wel kan begrijpen, waarom ken je dan al hun cd's? Zit je de boel weer te "fucken"?

RolfWolf schreef:

Ik weet niet of het ook daadwerkelijk gebeurd is..maar volgens mij heeft ie een ban te pakken.

Lakini schreef:

Het klinkt niet allemaal even charmant wat Vasquesz schrijft, maar volgens haar persoonlijke informatie is ze een vrouw.

Misschien heeft ze een schorsing in plaats van een ban. Anders zouden haar gegevens en stemmen toch worden verwijderd?

RolfWolf schreef:

Ow dat zou kunnen.. maar dan is het een ze.. sorry bij deze

Anyway......persoonlijk vind ik dit hun beste plaat tot op heden. Vooral de teksten zitten goed in elkaar. Ze vullen elkaar ook goed aan.

avatar van Fets
Het ene moment denk ik JA!!!

Het andere moment vind ik dit album geen schijn van hun oude albums...

toch een 3,5

zie mijn kommentaar bij liedjes van lenny

cyn
Ik vind het een mooie plaat, maar eerlijkheidsgetrouw moet ik wel melden dat ik ook wel eens vergeet dat deze in mijn kast staat.

Toch, elke keer als ik de cd weer draai heb ik weer de neiging om mee te blèren, lekker te dansen, mooi mee te luisteren en te genieten van de mooie nummers die deze mannen in elkaar gedraaid hebben.

Ik ben best wel een kleine en bescheiden fan van de cd's van deze mannen en vind hen erg muzikaal en goede, vernieuwende schrijvers. I like it.

Doordat ik nog wel eens vergeet dat de plaat bestaat: geen 4,5 maar een 4.

Fets schreef:
Het ene moment denk ik JA!!!

Het andere moment vind ik dit album geen schijn van hun oude albums...

toch een 3,5

Dat heb ik nou ook!

avatar van Carolaah
De eerste nummers vind ik top, de laatste, net zoals bij sommige voorgaande albums, wat minder..

avatar van rkdev
"Ren Lenny, Ren" heeft misschien wel het mooiste intro ooit gemaakt door (een) Nederlandse artiest(en)

avatar van lieke1607
rkdev schreef:

Helemaal mee eens! Sowieso is het hele nummer mooi, naar mijn mening.

avatar van Ronald5150
Tekstueel vind ik Acda en de Munnik op hun best. Dat bewijzen ze bijna op elke plaat, zo ook op "Groeten uit Maaiveld". Muzikaal vind ik het allemaal niet bijster spannend en/of origineel. Ik luister zelden hun albums in totaliteit, maar als ik dat toch doe dan stoort de muziek me evenmin. Wel vind ik dat Acda en de Munnik aan de top staan van de Nederlandse muziekscene. Op "Groeten uit Maaiveld" steken ze regelmatig de draak met hun eigen succes, en dat levert soms sarcastische en ironische teksten op met een zekere vorm van zwarte humor. Ook de bekende ballades komen voorbij, waarbij met name "Slaapliedje" er eentje is om in te lijsten. Acda en de Munnik doen eigenlijk gewoon wat ze altijd doen: mooie popliedjes schrijven met vernuftige teksten.

"Groeten uit Maaiveld" is een wat wisselvallig album naar mijn mening. De muziek is voller, de teksten zijn wat diepzinniger en je merkt duidelijk dat het dorp Maaiveld in veel van de nummers een rol speelt. En toch is dit album minder dan hun eerste drie albums, die over 'de gewone man' leken te gaan. Dit is meer een fictieverhaal, naar mijn mening.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen leuke liedjes op dit album zitten, integendeel. Het titelnummer "Groeten uit Maaiveld" is een erg sterk nummer. Ook "Ren Lenny Ren", "Hoogmoed en de Val", "Mis Ik Mij", "Slaapliedje" en "Heel Soms" zijn erg leuk om naar te luisteren en zouden in sommige gevallen ook op hun eerdere albums hebben kunnen staan. De functie van de "Hidden Track" begrijp ik niet echt, je hoort ze jammen op de muziek van "Heel Soms" en daarnaast een hoop herrie van omvallende dingen etc.

Een 3,0 voor dit album.

Het nummer ''Groeten uit Maaiveld'' prikkelde mij om deze plaat te kopen. Al met al een redelijke popplaat met sterke teksten. Toch zitten er ook een aantal skip-nummers tussen. Voor nu even *3.5

Verhoogd naar een 4,5. Na meerdere malen luisteren blijkt het een hele prettige plaat te zijn. Alleen "Ik was Vergeten" blijft een skip-nummer voor mij.

Proctor schreef:
"Ik was Vergeten" blijft een skip-nummer voor mij.
Dat vindt ik nou echt een zeiknummer. Skippen inderdaad!

vincentcorjanus schreef:
Dat vindt ik nou echt een zeiknummer. Skippen inderdaad!

Haha, zelfde gedachte Ook bij Liedjes van Lenny is nr. 9 op de tracklist (Voor jou) een skip-nummer, en ook van die plaat vind ik de rest geweldig Geen idee waarom, maar goed.

Ik heb er toch maar even een halfje vanaf gehaald, ik vind de plaat erg sterk beginnen met het nummer Groeten uit Maaiveld track 2, 8, 9 en12 skip ik meestal sowieso die nummers blijven gewoon niet hangen.
Een nummer die ik wel graag hoor is het Het Woord is aan gewoon een lekker nummer met een prima tekst.
Muzikaal stelt dit album niet heel erg veel voor, tekstueel zit het wel erg goed in elkaar (Beter dan hun vorige plaat Hier Zijn)
Eigenlijk is deze plaat best wel oke, maar voor mij gewoon teveel skip-nummers *3.0

avatar van Grecio
Prachtig album, geweldige teksten en prachtige melodieën. Voor mij is dit juist 1 van de betere albums van de heren. "Ik lach en lieg mijn leven leuker omdat ik weet dat iedereen dat doet", heerlijke alliteratie. En dan nog opgevolgd met "Hoe ist met jou, met mij ist goed".

Dan zijn er nog de ontroerende nummers "Ik was vergeten" en "slaapliedje".
Vervolgens eindigen ze nog heerlijk met "Heel Soms", wat mij betreft een geweldige afsluiter (op de vage hidden track waar niet niemand op zit te wachten op het eind).

"Je mag niet drinken, naja je mag het wel, maar dan niet meer dan 1 2 glazen"
"Maar er gaan zo uit een fles, snel een glas of 6" haha.

Uiteindelijk een smetje hier en daar, zoals "Ik hou van jou", een nummer wat me gewoonweg irriteert.

4,5/5.

Helemaal mee eens, Greco. Achteraf één van de betere Acda en De Munnik albums, waarop ze zichzelf opnieuw uitvonden na de "kale" jaren 90-albums. De invloed van JB Meijers als gitarist en producer is denk ik heel groot geweest. Absoluut een aanwinst op dat moment.