Supergrass - In It for the Money (1997)

Label: Parlophone

1. In It for the Money (3:05)
  2. Richard III (3:13)
  3. Tonight (3:09)
  4. Late in the Day (4:43)
  5. G-Song (3:27)
  6. Sun Hits the Sky (4:55)
  7. Going Out (4:16)
  8. It's Not Me (2:56)
  9. Cheapskate (2:43)
  10. You Can See Me (3:40)
  11. Hollow Little Reign (4:08)
  12. Sometimes I Make You Sad (2:48)
  13. Caught by the Fuzz [Acoustic] * (3:06)
  14. Sitting Up Straight * (2:22)
  15. Melanie Davis * (2:46)
  16. Odd? * (4:14)
  17. Wait for the Sun * (4:11)
  18. Nothing More's Gonna Get in My Way * (4:05)
  19. Sex! * (2:38)
  20. 20ft Halo * (3:21)
  21. Je Suis Votre Papa Sucre * (1:45)
Jammer waar zijn ze gebleven. Lekker powertrio voor een zomers sfeertje

avatar van brandos
In de battle tussen Oasis en Blur was Supergrass het sympathieke kleine broertje. Ik heb ze live ook gezien in Vredenburg en daar bevestigden hun imago van pretentieloze maar energieke (bijna punky) Britpoppers. Dit album is minder verrassend dan het debuut misschien, maar zeker niet minder (onweerstaanbaar). Stuk voor stuk heerlijke nummers.

avatar van Poles Apart
Veel, heel veel gedraaid destijds - maar de B-kantjes uit die periode kende ik niet. Staan op schijfje twee van een heruitgave, en het is fijn nu, na een dikke 20 jaar, een soort van mini-bonus album te krijgen vol puike songs ter aanvulling van wat misschien wel het meest volwassen Supergrass album is.

Verwacht overigens dat de heren over een paar jaar de handen wel weer ineen gaan slaan, they're in it for the money after all!

avatar van Reint
Hoewel Supergrass niet per sé het qua coolness en momentum voor mij niet zal halen bij de Britpoppers Oasis, Blur, Suede en zelfs Pulp, kan ik niet ontkennen dat er achter hun banale uiterlijk en de flauwe humor van hun video's een paar hele goede songs verscholen zijn.

Deze plaat is een combinatie van rootsy instrumentatie, maar ook een circusachtige scope. Hoewel de productie van de distortion op een song als Cheapskate voor mij wat soundwall-achtig aandoet (iets waar ik bij de eerste twee Oasis-albums bijvoorbeeld geen last van heb), en ze voor mij soms iets te veel lenen van The Beatles zonder dezelfde charme, staan er een paar hele puike songs op deze plaat:

In It for the Money, G-Song, Sun Hits the Sky, It's Not Me, Cheapskate, You Can See Me, Hollow Little Reign
zijn allemaal puike songs met ijzerksterke melodieën en vernuftig samenspel tussen verschillende instrumenten.