Supergrass - In It for the Money (1997)

Label: Parlophone

1. In It for the Money (3:05)
  2. Richard III (3:13)
  3. Tonight (3:09)
  4. Late in the Day (4:43)
  5. G-Song (3:27)
  6. Sun Hits the Sky (4:55)
  7. Going Out (4:16)
  8. It's Not Me (2:56)
  9. Cheapskate (2:43)
  10. You Can See Me (3:40)
  11. Hollow Little Reign (4:08)
  12. Sometimes I Make You Sad (2:48)
  13. Caught by the Fuzz [Acoustic] * (3:06)
  14. Sitting Up Straight * (2:22)
  15. Melanie Davis * (2:46)
  16. Odd? * (4:14)
  17. Wait for the Sun * (4:11)
  18. Nothing More's Gonna Get in My Way * (4:05)
  19. Sex! * (2:38)
  20. 20ft Halo * (3:21)
  21. Je Suis Votre Papa Sucre * (1:45)
avatar van Reint
Hoewel Supergrass niet per sé het qua coolness en momentum voor mij niet zal halen bij de Britpoppers Oasis, Blur, Suede en zelfs Pulp, kan ik niet ontkennen dat er achter hun banale uiterlijk en de flauwe humor van hun video's een paar hele goede songs verscholen zijn.

Deze plaat is een combinatie van rootsy instrumentatie, maar ook een circusachtige scope. Hoewel de productie van de distortion op een song als Cheapskate voor mij wat soundwall-achtig aandoet (iets waar ik bij de eerste twee Oasis-albums bijvoorbeeld geen last van heb), en ze voor mij soms iets te veel lenen van The Beatles zonder dezelfde charme, staan er een paar hele puike songs op deze plaat:

In It for the Money, G-Song, Sun Hits the Sky, It's Not Me, Cheapskate, You Can See Me, Hollow Little Reign
zijn allemaal puike songs met ijzerksterke melodieën en vernuftig samenspel tussen verschillende instrumenten.

avatar van bvds63
Ik heb hem net binnen en het is een lekker energetisch album. Het merendeel van de nummers heb ik op de sampler maar hier merk je dat de volgorde ook mee helpt zo'n album net weer wat sterker te maken.
Zo'n nummer als Late in the Day. De schwung in dat nummer is briljant gevonden: de basloop, die hi-hat, de klavier aanslagen, het jankorgel, het vertragen en temporiseren....

Aangenaam album als je van luchtdrumgitaar gedoe houdt